Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å jevne ut en "frankenfretless" Ibanez RS900


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en brukt Ibanez Roadster Series RS900 franken-fretless (bass som har hatt bånd, men hvor de er fjernet). Den virket OK da jeg prøvespilte i butikken, men jeg har nå funnet flere steder på halsen hvor det er en tydelig grop der bånd er fjernet, og da blir det lett litt buzz. Jeg vil altså jevne ut denne best mulig. Det er ikke så farlig om det blir pent, men det bør ikke bli styggere enn det er nå, for å si det slik. Det er spillbarheten som er sentral. Siden dette er et budsjett-prosjekt, så er mye investering i utstyr uaktuelt.

Jobben som er gjort før ser ut til å være følgende: Trekke ut de gamle bånda. Fylle igjen gropene med noe fyllmateriale. Pusse lett. Lakke over. Man har altså ikke vært nøye med at dette har blitt helt jevnt.

Jeg har en masse spørsmål, og håper på svar:

  • Hva er gripebrettsradius for RS900? Jeg har lett etter hva som er radius for dette gripebrettet. Jeg har ikke tenkt å investere i måleverktøy for dette, men tenkte å kjøpe en pussekloss i riktig radius for å unngå fjerne mer enn jeg må fra halsen.
  • Bør jeg pusse ned helt, eller kan jeg forsøke å bruke en eller annen form for filler ("sparkel") for å bygge opp gropene litt før jeg pusser ned? Jeg heller mot en type filler, men aner ikke hvilket produkt som kan egne seg. Det bør vel herde til egenskaper omtrent som lønn treverk. ;)
  • Kan jeg evt. bruke lakk som filler? Altså pusse- lakke-pusse-lakke-pusse-lakke-pusse osv til det er helt jevnt?
  • Hva slags lakk bør jeg bruke? Jeg heller mot slitesterk lakk av typen "gulvlakk".
  • Noe annet jeg bør tenke på?

DSC_5613_small.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det. Jeg kommer nok ikke til å frese ut på nytt. Det viktigste jeg trenger å vite er egentlig radiusen for å skaffe meg en god pussekloss, samt hva slags filler jeg kan bruke. Jeg ser for meg CA (superlim) som er litt mer tyktflytende (noen som vet hvor man kan få tak i slikt i Norge)?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne radiusen kan du bruke en sånn "biltema-kopi-greie" på halsen og så føre dette over på ark og scanne til pc og sjekke opp mot diverse radiuser. Evt. myke opp noe plast med varmluft og legge på halsen for å få radiusen. En radiuskloss kan evt. lages med jigg og overfres, kanskje litt vel mye styr men. I dag var jeg kanskje litt i overkant kreativ ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det VAR jo 7.25", jo. Rart, jeg kunne sverget på at den virker flatere enn det. Da er det bare å bestille pussekloss.

Edit: Og nå er det bestilt. :)

Så var det å finne litt tykkere superlim (CA glue) som ikke tørker så fort...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du overfres, da? Lag eetenkelt stativ, gaff fast en pinne i rett lengde på overfresen,og fres til din egen pussekloss.. :)

Sant nok, tenkte ikke på det. På den annen side er det fortsatt en del jobb å lage et "enkelt stativ", og så var det deler til det også... Og uansett ville jeg ikke være 100% sikker på nøyaktigheten i en sånn uprøvet, hjemmelaget greie. Fant en kloss til £10 inkl porto på eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som hobbybutikker for RC og modellbygging har godt utvalg i CA-type lim i ulike varianter. Får prøve å stikke innom et slikt sted en av de nærmeste dagene.

Edit: Fant dette hos Biltema på nett: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Lim/Superlim-364831/

Er det brukandes, tro? Noen som har erfaring?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo snakk om en overflate som skal tåle en vibrerende bass- streng, og ikke pinglete gitarstrenger som kunn presses nedpå.. Dugelig med superlim er tingen.

Mener du at superlim blir hardere og mer slitesterkt enn skikkelig gulvlakk? Jeg har opplevd superlim som en smule porøst i andre sammenhenger, brukt som filler

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.