Web Analytics
Jump to content

Trenger hjelp til å jevne ut en "frankenfretless" Ibanez RS900


Recommended Posts

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en brukt Ibanez Roadster Series RS900 franken-fretless (bass som har hatt bånd, men hvor de er fjernet). Den virket OK da jeg prøvespilte i butikken, men jeg har nå funnet flere steder på halsen hvor det er en tydelig grop der bånd er fjernet, og da blir det lett litt buzz. Jeg vil altså jevne ut denne best mulig. Det er ikke så farlig om det blir pent, men det bør ikke bli styggere enn det er nå, for å si det slik. Det er spillbarheten som er sentral. Siden dette er et budsjett-prosjekt, så er mye investering i utstyr uaktuelt.

Jobben som er gjort før ser ut til å være følgende: Trekke ut de gamle bånda. Fylle igjen gropene med noe fyllmateriale. Pusse lett. Lakke over. Man har altså ikke vært nøye med at dette har blitt helt jevnt.

Jeg har en masse spørsmål, og håper på svar:

  • Hva er gripebrettsradius for RS900? Jeg har lett etter hva som er radius for dette gripebrettet. Jeg har ikke tenkt å investere i måleverktøy for dette, men tenkte å kjøpe en pussekloss i riktig radius for å unngå fjerne mer enn jeg må fra halsen.
  • Bør jeg pusse ned helt, eller kan jeg forsøke å bruke en eller annen form for filler ("sparkel") for å bygge opp gropene litt før jeg pusser ned? Jeg heller mot en type filler, men aner ikke hvilket produkt som kan egne seg. Det bør vel herde til egenskaper omtrent som lønn treverk. ;)
  • Kan jeg evt. bruke lakk som filler? Altså pusse- lakke-pusse-lakke-pusse-lakke-pusse osv til det er helt jevnt?
  • Hva slags lakk bør jeg bruke? Jeg heller mot slitesterk lakk av typen "gulvlakk".
  • Noe annet jeg bør tenke på?

DSC_5613_small.jpg

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for det. Jeg kommer nok ikke til å frese ut på nytt. Det viktigste jeg trenger å vite er egentlig radiusen for å skaffe meg en god pussekloss, samt hva slags filler jeg kan bruke. Jeg ser for meg CA (superlim) som er litt mer tyktflytende (noen som vet hvor man kan få tak i slikt i Norge)?

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

For å finne radiusen kan du bruke en sånn "biltema-kopi-greie" på halsen og så føre dette over på ark og scanne til pc og sjekke opp mot diverse radiuser. Evt. myke opp noe plast med varmluft og legge på halsen for å få radiusen. En radiuskloss kan evt. lages med jigg og overfres, kanskje litt vel mye styr men. I dag var jeg kanskje litt i overkant kreativ ^_^

Link to comment
Share on other sites

Det VAR jo 7.25", jo. Rart, jeg kunne sverget på at den virker flatere enn det. Da er det bare å bestille pussekloss.

Edit: Og nå er det bestilt. :)

Så var det å finne litt tykkere superlim (CA glue) som ikke tørker så fort...

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Har ikke du overfres, da? Lag eetenkelt stativ, gaff fast en pinne i rett lengde på overfresen,og fres til din egen pussekloss.. :)

Sant nok, tenkte ikke på det. På den annen side er det fortsatt en del jobb å lage et "enkelt stativ", og så var det deler til det også... Og uansett ville jeg ikke være 100% sikker på nøyaktigheten i en sånn uprøvet, hjemmelaget greie. Fant en kloss til £10 inkl porto på eBay.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som hobbybutikker for RC og modellbygging har godt utvalg i CA-type lim i ulike varianter. Får prøve å stikke innom et slikt sted en av de nærmeste dagene.

Edit: Fant dette hos Biltema på nett: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Lim/Superlim-364831/

Er det brukandes, tro? Noen som har erfaring?

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Her er det jo snakk om en overflate som skal tåle en vibrerende bass- streng, og ikke pinglete gitarstrenger som kunn presses nedpå.. Dugelig med superlim er tingen.

Mener du at superlim blir hardere og mer slitesterkt enn skikkelig gulvlakk? Jeg har opplevd superlim som en smule porøst i andre sammenhenger, brukt som filler

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.