Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oj, hva har jeg kjøpt? (godt brukt fretlesskonvertert bass)


sarge

Anbefalte innlegg

Det var et helt annet ærend jeg skulle i hos Østfold musikk. Sønnen min skulle ha trommepad (sånn ala Alessis Percpad) til bursdagen sin om noen dager. Dette hadde de ikke inne, så jeg bestemte meg for heller å ta en titt i butikken, som har et enormt lokale med blant annet en myriade av gitarer og basser. Og jeg hadde lenge hatt lyst på en 5-strenger eller en fretless (aller helst begge deler i en). Jeg konstaterte at det ikke akkurat florerte av fretless-basser (kun en Stagg elektisk ståbass), og det var kun noen få 5-strengere der. jeg var nær å gi opp da en snodig krabat i et bruktstativ liksom blunket litt til meg. Slitt og rar. Hakk og sår og med anløpent metall og en merkelig pickup. Ibanez på headstocken som huset fire solide stemmeskruer og en hals som nok aldri var tenkt som fretless fra produsenten, men som på en rett fram, usminket måte var konvertert til fretless. Ingen lekker jobb, men det hang litt sammen med resten til en helhet. Litt sånn antikvitetsbutikkfølelse.

Til å begynne med var jeg litt uinteressert, men så gjorde den seg billig. En liten prislapp erklærte 2900. Kanskje jeg skulle prøve den, ihvertfall? Den hyggelige selgeren (av typen som ikke er påtrengende, men som er interessert i det de driver med og svarer godt på spørsmål) koblet gjerne opp. Bassen lå godt mot kroppen og hadde en god balanse. Så slo jeg noen forsøksvise toner... og likte det jeg hørte. Det hører med til historien at jeg tror jeg kun har rørt en fretless en gang før, men det var lenge siden. Det skjedde noe. Jeg kjente jeg begynte å trives med denne slitte, rare, ukjente bassen. Jeg visste ingenting om den, og da innehaveren kom bortom for å kikke litt, så kunne han ikke fortelle mye, han heller. Det var en innbyttebass som hadde stått lenge i butikken. Jeg fortsatte å spille litt, og han spurte om prisen. Han tittet på merkelappen og tenkte seg kort om før han ga et tilbud med et meget godt avslag. Det var ikke en lettsolgt sak, skjønte jeg, men tilbudet virket godt på meg. Jeg påpekte at det virket som det var litt dårlig kontakt i jacken, og de tilbød seg å titte på den. På teknikerbenken ble lokket fjernet, og det viste seg å avsløre interessante ting. For det første var hulrommet godt skjermet. For det andre tittet det fram et 9V batteri. Bassen var aktiv! Pluggen ble fikset litt på, og batteriet byttet. En ny prøvespilling viste at tonekontrollene våknet til liv på en helt annen måte. Jeg var solgt, og bassen var kjøpt.

(om noen er interessert: Bilder følger snart)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her kommer bilder. Den er ikke SÅ rar, men jeg hadde aldri sett denne modellen før:

DSC_5608_small.jpg

DSC_5609_small.jpg

DSC_5610_small.jpg

DSC_5611_small.jpg

DSC_5613_small.jpg

DSC_5614_small.jpg

DSC_5615_small.jpg

DSC_5619_small.jpg

Moro, uansett, når man kommer over noe man liker såpass godt uten å engang ha vært på jakt etter det. :) Har googlet litt, og noe røverkjøp er det vel ikke, men jeg føler meg ikke snytt heller. Fungerer den bra for meg, så er det absolutt verdt det.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sjekket litt nå, og Roadster-serien ble vel produsert både sent på 70-tallet og tidlig på 80-tallet. Min er, om jeg tolker serienummeret riktig, produsert i januar 1980.

Passer vel med bildet der, Carpal67. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sen nattespilling i går avslører nok at jeg må jevne gripebrettet bedre for en optimal spilleopplevelse. Så det er nok en DIY-jobb allerede, dette.

Noen Ibanez-eksperter som har anelse om gripebrettradius på denne? Tenkte jeg skulle skaffe meg en skikkelig pussekloss.

Edit: Trodde jeg fant litt om dette her, men ser at dette gjelder for en RS924, som har en annen hals enn min RS900.

http://www.noahjames...age/rsbass.html

RS924 har tydeligvis 180mm radius, noe som svarer til omtrent en 7 1/4" radius, altså mye kurve. Jeg er ikke noen ekspert, men min RS900 ser flatere ut enn det jeg har sett av f.eks. Fender J-basser. Vil gjerne ha all mulig hjelp her.

Sluttprisen havnet på 2100 med en Fender gigbag. Som sagt ikke noe direkte røverkjøp, men den har sjel. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bass! Jeg kjenner en som har en roadstar fra samme periode (kan se det på headstocken), som riktig nok er en gitar, men utrolig bra å spille på. Ser bra ut det der, altså :)

Hva ble egentlig sluttprisen ?

De (som har skrevet litt om bassen på internett) er veldig klare på at det er en viktig forskjell på Roadster og Roadstar, altså. Roadster kom først av disse, med Roadstar som oppfølgerserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.