Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oj, hva har jeg kjøpt? (godt brukt fretlesskonvertert bass)


sarge

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fun fact: Den har faktisk metall-nut. Ser ut som samme metall som i sadlene, sannsynligvis messing. :)

Aiai, den lignet veldig på bassutgaven av min Ibanez BL70MH :)http://forum.gitarno...post__p__578341

Ja, både kroppsform og den karakteristiske headstocken var i bruk på både Roaster, Roadstar og Blazer. Blazer var jo nesten standard på 80-tallet blant unge gitarister, om jeg husker rett. Selv fikk jeg en brukt 1978 Ibanez PF230AV, en Les Paul-lignende type, som muligens regnes blant "lawsuit"-modellene som Gibson gikk hardt ut i rettsvesenet for å bekjempe fordi de mente det var ren plagiering. Har den ennå, men den er godt slitt. Har vært i samtale med en gitarmaker om refret og generell overhaling av den.

Mulig jeg har en underbevisst dragning mot vintage Ibanez? :ninja:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg fulltført re-defretting (byggetråd: ) og fått på flatwounds. Herlig! Nå synes jeg den er skikkelig herlig å spille på. En luthier kan sikkert forbedre den mer, men jeg trenger ikke det. Og ikke har jeg evner til å forbedre noe mer nå, heller. Jeg senket forresten sporet til oversadelen (nut) med ca 0.8 mm også. Den var sikkert passe høy for bånd, men den fungerer bede for fretless nå.

Her er noen nye bilder. Det er en bass som ikke er noe glossy vidunder, men en bass som lever livet. ;)

DSC_5733_small.jpg

DSC_5743_small.jpg

DSC_5744_small.jpg

DSC_5738_small.jpg

DSC_5741_small.jpg

Har satt på Fender 9050CL flatwounds (.045 .060 .080 .105). De virker som en perfekt match til denne bassen. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Castor. Jeg er skikkelig fornøyd. Kombinasjonen av helt slett og fint gripebrett og flatwounds er en herlig kombinasjon. En ny verden av toner litt nærmere ståbassen. Her blir det mye utforsking og spilleglede i tiden framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=41&now=1

Fin bass! Om jeg minnes rett så er Roadster (RS) utgangspunktet. Når Roadstar (RG) kom litt senere så ble RS lagt under RG. Mitt inntrykk er at gammel RS er på høyde med nyere RG (snakker om sent 70-tall til midten på 80-tallet).

Uansett! Stilig bass! Og bra du har funnet en eldre bass som du har gitt nytt liv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.