Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Idear for tweeking av gitar tone?


Anbefalte innlegg

Hei. Eg har ein pod hd500, der eg har ein solo preset, der eg bruker treadplate (mesa rectifier sim), med reverb og delay. Gain er satt til 65%, treble til 45%, mid til 85%, bass til 70%, og prescence til 85%. Problemet er at eg syns tonen høres for tynn ut og når eg bruker bridge pickup, så blir det litt for mykje high-end. Nokon som kan litt om tweaking som kan hjepe meg? Eg vil ha ein solotone slik som steve vai, satriani, petrucci. Finnes det nokon guide på nettet for tweaking? Dette kunne vert nyttig for meg, ettersom eg har begynnt med inspilling/musikkproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gitar du har er jo kanskje greit å ha med i beregningen!

Når jeg setter opp lyd setter jeg først alle kontroller på null. Jeg (og kanskje du) vil merke at kontrollene begynner å "virke" på et gitt sted. Plutselig så kommer effekten av å skru på knotten fram. Når jeg har funnet "sweet spot" på alle (mid, treble, bass) justerer jeg prescence (etter hvor spisst jeg vil ha det) og tweeker litt på de andre, om det må til. Som oftest må ikke dette gjøres. Slik finner jeg min tone, og det funker på alle amper jeg har brukt (rør). Om det kan overføres til digitale duppedingser vet jeg ikke, men det er jo verdt et forsøk?

Ellers har jeg også som grunnregel å fjerne all klang fra lyden når jeg skrur grunnlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gitar du har er jo kanskje greit å ha med i beregningen!

Når jeg setter opp lyd setter jeg først alle kontroller på null. Jeg (og kanskje du) vil merke at kontrollene begynner å "virke" på et gitt sted. Plutselig så kommer effekten av å skru på knotten fram. Når jeg har funnet "sweet spot" på alle (mid, treble, bass) justerer jeg prescence (etter hvor spisst jeg vil ha det) og tweeker litt på de andre, om det må til. Som oftest må ikke dette gjøres. Slik finner jeg min tone, og det funker på alle amper jeg har brukt (rør). Om det kan overføres til digitale duppedingser vet jeg ikke, men det er jo verdt et forsøk?

Ellers har jeg også som grunnregel å fjerne all klang fra lyden når jeg skrur grunnlyd.

Ok, nokon tips til akkuratt kva eg må skru på når eg vill ha det feitare og ikkje så stikkande high-end? Eg har ein ltd-mh1000 med dimarzio chrunch lab og liquifire.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.