Web Analytics
Jump to content

Skal rosemale gitaren! Trenger tips og veiledning!

Recommended Posts

Mor til en kompis av meg er en av Norges beste rosemalere. Hun har malt gitarer før, så jeg tror resultatet skal bli greit! Det er vel mer hvordan jeg fjerner lakken som er interessant, for alle dere som lurer.

Synes det er kult at man tør gi ting en annen identitet enn det som defineres av de masseproduserende gitarselskapene.

Litt på siden: Jeg fikk nylig en utskåret trekiste av faren min (han har laget en til hver av barna). Han har brukt årevis på prosjektet, og jeg synes det er meget bra arbeid. Jeg fikk faktisk lyst til å lage en gitar med treutskjæringer etter samme tema... Slikt håndverk som rosemaling, treskjæring og bunadsøm er jo for nasjonalskatter å regne. Opp gjennom årene har dette vært brukt til å dekorere de gjenstandene man hadde rundt seg. Hvorfor ikke en gitar, rosemalt og med matchende brodert gigbag. ;)

Kikk her- dette er pent arbeid:

Man kan si hva man vil om hva som er "metal" og "tr00", men det der var jævlig kult. Synes det er utrolig stilig med slike originale prosjekter, og rosemaling, treutskjæring og slike ting er jo deler av nasjonalarven vår.

Til trådstarter, jeg vet ingenting om rosemaling, men sørg for at du poster bilder. Jeg tror dette blir kult :)

Jeg tar bilder så fort jeg begynner, Heilage!

Har videreformidlet noen ideer til kunstneren i dette "DIY"-prosjektet, hun skulle se videre på design og var giret på å gjøre noe annet en skåler og kister!

Tenker jeg begynner med skrapingen allerede til uken. Men må få tak i en varmepistol. Hvis noen har noen gode tips på hvor det kan plukkes opp, så er det bare å si ifra!

Skrape/spakkelspader, varmluftspistol etc finner du hos Biltema e.l. til småpenger. (men vær oppmerksom på at småpenger multiplisert med x fort gir relativt store beløp..)

For å preservere rosemalingen ville jeg benyttet klarlakk på sprøyte/sprayboks. Sprayboks-typer kan potensielt reagere med underlaget, da de er løsemiddelbasert, men her er det bare å prøve seg frem, samt ikke legge så tykke lag i begynnelsen. Får du en profesjonell lakkerer til å legge en moderne vannbasert lakk slipper du unna mye arbeide og innkjøp av materialer som du muligens ikke trenger for ettertiden. (pusse/poleringspapir, rubbing, polish etc)

En billakkerer kan helt sikkert lakkere kroppen samtidig som han gjør noe annet arbeide - og sikkert for en rimelig penge inklusive etterarbeide.

Snakker om gitarer med utskjæringer ja :)

Jeg har jo som noen av dere vet denne:

DSC00216.jpg

Og har lekt litt med tanken på å lage en gitar med utskjæringer.. Men det er langt frem i tid... Har alt for mange ideer til nye prosjek som får høyere prioritet. Blir ikke tom for ting å henge fingra i med det første :)