Web Analytics
Jump to content

hvilken pedal gjør dette?

Recommended Posts

var ikke en harmonipedal jeg var ute etter. skal være samme tonene som spiller samtidi, men ska høres ut som 2 gitarer. i studio legger man bare et spor over den andre, mn live skulle jeg ha hatt en pedal som gjorde jobben. gjærne slik at den ene gitaren blir bittelitt forsinket

var ikke en harmonipedal jeg var ute etter. skal være samme tonene som spiller samtidi, men ska høres ut som 2 gitarer. i studio legger man bare et spor over den andre, mn live skulle jeg ha hatt en pedal som gjorde jobben. gjærne slik at den ene gitaren blir bittelitt forsinket

Chorus-pedal er det du er ute etter.

En skikkelig slurvete delay? Det nærmeste er vel kanskje en veldig kort delay med en repeat, men det blir jo statisk i forhold til double tracking. Petrucci bruker vel 11 ms eller no.

Dette klarer du ikke å få særlig bra til i en boks på scenen eller i øvingslokalet, fordi, som du sier, det er to gitarer (to spor) på plata.

Å "multitracke" gitaren i livesammenheng er som oftest komplett håpløst å få til å låte bra. Den beste løsningen er en stereochorus, men det blir ikke helt det samme. To amper er heller ikke helt samme greia.

Å istedet splitte gitaren til stereo med 10-20ms forsinkelse på den ene siden er et alternativ som kan låte bra på stereoanlegget hjemme, men innfører ofte så mye combfilter-problemer og grums i et livelokale at det stort sett bare ender opp med å låte drit (med mindre du låner lydteknikeren til Petrucci). Jeg vet ikke om mange kjente gitarister som forsøker seg på "multitrack"-løsninger live, og nettopp dette er nok grunnen.

Mitt råd er å akseptere at livelyd aldri blir det samme som platelyd. Istedet: "Keep it simple and play good", så låter det bra likevel. :)

Edited by GummiTZ