Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål rundt elektronikken i Fender Jaguar


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei. Har byttet pickups i min Fender Jaguar, fra humbuckere til P90's. Syntes disse ble litt i overkant spisse med 1Mohm-potsa som satt i fra før, så bestemte meg for å sette inn 250k i stedet. Når jeg åpnet opp så fant jeg en motstand på 56k som var loddet på mellom to av lugsa på tonepotet. Hvilken funksjon har denne, og bør jeg bytte verdien på denne dersom jeg setter inn pots med lavere verdi?

(for referanse se http://support.fender.com/service_diagrams/miscellaneous_guitars/010-0900A_SISD.pdf)

Tanken er jo da å sette inn elektronikk med standard singlecoil-verdier (250k pots, samt 1yF og 47yF kondensatorer) i håp om å temme diskanten en smule. Hvilke konsekvenser vil det evt få om jeg bare dropper hele motstanden? Har jo ikke sett denne i noen andre gitarer? Skal helst ha loddet sammen dette etter jobb i morgen, så hurtige svar mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å finne frem i PDF'en, men det ser ut som den er der for å redusere motstandsverdien til pot'n og spenningsforholdet til jord for å balansere en av switchene, hva de switchene gjør aner jeg ikke. Jeg trodde at gitarene mine med EMG'er var "tungvint" =p

Er ikke så kjent med telelyden, men hvis du er usikker, så bytter du den resistoren med samme faktor som du skalerer pot'n, da skal det gå helt fint.

13-14k er helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at du aldri har jobbet noe særlig med elektronikkproduksjon, for den PDF'en var jo lettlest og oversiktlig som få. Ja, det er mye ledning og brytere filtre og drit i en Jaguar, så det er mye som er relativt ukjent funksjonsmessig inni her.

Anyways, jeg leste litt på nett, og selv om jeg fortsatt ikke er helt klok på funksjonen til motstanden så skulle det ikke være noe problem å bare drite i den, så nå har jeg 2x250k pots og en 47yF Mojo Dijon (Dijon? Dillon? Dijon er sennep det kanskje? Uansett...) kondensator på tonekretsen. Tonekontrollen føles det ikke som om har så mye for seg lenger, men til gjengjeld er plutselig høypassfiltret (den tredje av de tre switchene som sitter sammen) vanvittig effektivt. Mye større forskjell i lyd enn det var før. Tonekontrollen står alltid på max uansett, og nå låter gitaren fett som faen. Gleder meg til å kjøre den på skikkelig røramp etterhvert :D

Det skal sies at uten aktivert høypassfilter så låter den jo ikke Jaguar i det hele tatt, naturlig nok, men det var forsåvidt heller aldri målet mitt når jeg kjøpte en Jaguar med HH-konfigurasjon. P90 rockeøks har alltid vært planen for denne, og endelig er jeg i mål. Godt fornøyd med lyden i GFS sine Dream 90 også, selv om det er en fare for at det blir noe litt heftigere ved en senere anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Blir vel mer lyd som i en jazzmaster nå da?

Legg gjerne ut et bilde eller to :)

Har selv en SS jaguar, som jeg kanskje skulle gjort en liten jobb på mtp potmetre. Synes den kan låte litt dypt, så bruker kun tone på full, og gjerne kun bridge pickup.

Har lest mye bra om GFS sine surf 90 også. Sikkert ikke et dumt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe særlig erfaring med Jazzmaster, så skal ikke si noe om lyden i den. Det jeg dog har merket er at Dream 90-pickupene er vanvittig brighte, så selv med 250K pots så kan jeg ikke bruke høypassfiltret, og det funker sjelden med kun bridge-pickup.

Med doble humbuckere var det også en veldig bright gitar, så fascinerer meg litt at du synes den kan låte mørkt med singlecoils, men det kan jo hende du har en i et treverk med en mørkere karakteristikk, for det er vel 1Mohm pots i SS-variantene av Jaguar også om jeg ikke tar helt feil, og min var jo bright som faen med P90s og 1M.

Skal se om jeg får tatt den med hjem neste gang jeg er på øving og får tatt et bilde av den :)

Surf 90's virket spennende til sitt bruk, men selv spiller jeg mest punk og rock, så ville ha et par hotte P90'er, så da falt valget på Dream90. Forsåvidt fornøyd, men synes de mangler ett eller annet nå som jeg har prøvd dem på skikkelig røramp. Låter bra, men det føles litt billig, så vurderer sterkt å investere i humbucker-sized P90's av høyere kvalitet for å se om det blir noe særlig forskjell, enten fra Seymour Duncan eller aller helst Bare Knuckle :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56k motstanden er vel loddet i parallell for å få en mindre verdi på potmeteret(så lenge dette er gjort på lug 1 og 3.

Istedenfor å bytte potensiometer kan en lodde motstander i parallell for å få lavere verdier.

For eks. 1M ohm pot i parallell med 1M ohm = 500k ohm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.