Web Analytics
Jump to content

Spørsmål rundt elektronikken i Fender Jaguar


Duckling

Recommended Posts

Hei. Har byttet pickups i min Fender Jaguar, fra humbuckere til P90's. Syntes disse ble litt i overkant spisse med 1Mohm-potsa som satt i fra før, så bestemte meg for å sette inn 250k i stedet. Når jeg åpnet opp så fant jeg en motstand på 56k som var loddet på mellom to av lugsa på tonepotet. Hvilken funksjon har denne, og bør jeg bytte verdien på denne dersom jeg setter inn pots med lavere verdi?

(for referanse se http://support.fender.com/service_diagrams/miscellaneous_guitars/010-0900A_SISD.pdf)

Tanken er jo da å sette inn elektronikk med standard singlecoil-verdier (250k pots, samt 1yF og 47yF kondensatorer) i håp om å temme diskanten en smule. Hvilke konsekvenser vil det evt få om jeg bare dropper hele motstanden? Har jo ikke sett denne i noen andre gitarer? Skal helst ha loddet sammen dette etter jobb i morgen, så hurtige svar mottas med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lett å finne frem i PDF'en, men det ser ut som den er der for å redusere motstandsverdien til pot'n og spenningsforholdet til jord for å balansere en av switchene, hva de switchene gjør aner jeg ikke. Jeg trodde at gitarene mine med EMG'er var "tungvint" =p

Er ikke så kjent med telelyden, men hvis du er usikker, så bytter du den resistoren med samme faktor som du skalerer pot'n, da skal det gå helt fint.

13-14k er helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at du aldri har jobbet noe særlig med elektronikkproduksjon, for den PDF'en var jo lettlest og oversiktlig som få. Ja, det er mye ledning og brytere filtre og drit i en Jaguar, så det er mye som er relativt ukjent funksjonsmessig inni her.

Anyways, jeg leste litt på nett, og selv om jeg fortsatt ikke er helt klok på funksjonen til motstanden så skulle det ikke være noe problem å bare drite i den, så nå har jeg 2x250k pots og en 47yF Mojo Dijon (Dijon? Dillon? Dijon er sennep det kanskje? Uansett...) kondensator på tonekretsen. Tonekontrollen føles det ikke som om har så mye for seg lenger, men til gjengjeld er plutselig høypassfiltret (den tredje av de tre switchene som sitter sammen) vanvittig effektivt. Mye større forskjell i lyd enn det var før. Tonekontrollen står alltid på max uansett, og nå låter gitaren fett som faen. Gleder meg til å kjøre den på skikkelig røramp etterhvert :D

Det skal sies at uten aktivert høypassfilter så låter den jo ikke Jaguar i det hele tatt, naturlig nok, men det var forsåvidt heller aldri målet mitt når jeg kjøpte en Jaguar med HH-konfigurasjon. P90 rockeøks har alltid vært planen for denne, og endelig er jeg i mål. Godt fornøyd med lyden i GFS sine Dream 90 også, selv om det er en fare for at det blir noe litt heftigere ved en senere anledning :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir vel mer lyd som i en jazzmaster nå da?

Legg gjerne ut et bilde eller to :)

Har selv en SS jaguar, som jeg kanskje skulle gjort en liten jobb på mtp potmetre. Synes den kan låte litt dypt, så bruker kun tone på full, og gjerne kun bridge pickup.

Har lest mye bra om GFS sine surf 90 også. Sikkert ikke et dumt valg!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe særlig erfaring med Jazzmaster, så skal ikke si noe om lyden i den. Det jeg dog har merket er at Dream 90-pickupene er vanvittig brighte, så selv med 250K pots så kan jeg ikke bruke høypassfiltret, og det funker sjelden med kun bridge-pickup.

Med doble humbuckere var det også en veldig bright gitar, så fascinerer meg litt at du synes den kan låte mørkt med singlecoils, men det kan jo hende du har en i et treverk med en mørkere karakteristikk, for det er vel 1Mohm pots i SS-variantene av Jaguar også om jeg ikke tar helt feil, og min var jo bright som faen med P90s og 1M.

Skal se om jeg får tatt den med hjem neste gang jeg er på øving og får tatt et bilde av den :)

Surf 90's virket spennende til sitt bruk, men selv spiller jeg mest punk og rock, så ville ha et par hotte P90'er, så da falt valget på Dream90. Forsåvidt fornøyd, men synes de mangler ett eller annet nå som jeg har prøvd dem på skikkelig røramp. Låter bra, men det føles litt billig, så vurderer sterkt å investere i humbucker-sized P90's av høyere kvalitet for å se om det blir noe særlig forskjell, enten fra Seymour Duncan eller aller helst Bare Knuckle :)

Edited by Duckling
Link to comment
Share on other sites

56k motstanden er vel loddet i parallell for å få en mindre verdi på potmeteret(så lenge dette er gjort på lug 1 og 3.

Istedenfor å bytte potensiometer kan en lodde motstander i parallell for å få lavere verdier.

For eks. 1M ohm pot i parallell med 1M ohm = 500k ohm..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
    • Her var det jo overveldende mye respons  Uansett, jeg tenker jeg ender opp med MusicNomad Guitar One og mikrofiber til gitarkroppen, og satser på at det holder i første omgang. Så får man heller se senere, kanskje det ikke trengs mer enn det Så har jeg tre forskjellige rengjøringsartikler til gripebrettet, blir vel å teste D'Addario (Planet Waves?) Lemon Oil snart. Dette skal bli veldig interessant, har aldri prøvd å skikkelig rengjøre et rosewood fretboard før
    • Hei, jeg har nylig oppdaget PRS. Startet dette eventyret med en SE Standard 24 (fra 2018, tror jeg det er), som, imo, er en grei gitar. Det blir nok flere PRS etterhvert Kan også opplyse om at jeg har solgt alle Ibanezene jeg hadde, så jeg er vel muligens ikke noen IbanezFanatic nå.. Uansett, generelt når det gjelder rengjøring så kan det vel holde med å tørke av med en (fuktig?) mikrofiberklut, men har noen noe tips til hva man kan polere med? For å få bort riper og swirls. Skjønner forskjellige PRS har forskjellig finish men noen som har noen generelle råd? Og kan man bruke vanlig carnauba bilvoks (evt hybridvoks) på gitaren? Eller er det noe man skal holde langt borte? Ja, jeg vet det finnes et PRS rengjøringssett.. Og ja, jeg vet hvordan man bruker Google 👍
    • Det er dog vanlig Studio med gloss lakk og humbuckere. Usikker på hva p90s og faded finish har å si.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.