Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ronkeøving


Lord Nelson

Anbefalte innlegg

Det verste jeg vet er når noen sier.

"Han er flink, men så har han jo øvd mye og da!!"  

Bullshit.

Enig.

Det som verre er, er unnskyldningene - blir nesten et slags kodespråk.

Eksempel: "Han der spiller skikkelig fort og sånn, men det interesserer meg ikke, jeg foretrekker å spille med feel".

Les: 'Han der spiller veldig fort, og har sikkert øvd masse. Det skulle jeg også gjerne kunne, men jeg er redd øvingen ville gått utover viktigere aspekter av å være musiker, som for eksempel fyll, fest og apatisk fritid.'

Forleden dag drev jeg og trente på skolens vektrom, da noen 'tøffe' gutter kom inn og skulle trene benkpress. Da de var ferdige med det de syntes var stort og tungt og veldig tøft, lastet jeg opp med betydelig mer vekt og begynte å trene selv. Disse guttene var tydelig irritert over at jeg løftet mer, men kom da med den herlige unnskyldningen at: 'Vel, han gjør jo dette her ganske mye, da.'

Det mange folk ikke skjønner, eller kanskje er redde for å skjønne, er at hvis resultater ønskes, om det så er innen gitarspill, vektløfting eller fingerhekling, så må det innsats til. Så enkelt er det bare.

Jeg er ikke uenig men vil gjerne gjenta et aspekt jeg ganske enkelt anser som et absolutt: teknikk VIL VIRKELIG øke ens evne til å utrykke seg, men er ikke et et NØDVENDIG BEHOV for en ukjent, men anseelig mengde at folk som bedriver musikk uansett! Å spille gitar er ikke en sport. Å spille raskest mulig er sport uten at jeg skal påstå at det er mindreverdig. Det er kort og godt ei anna greie! Jeg har ingen problemer med å anerkjenne suveren teknikk når jeg ser det, og mange kan øve seg OPP MOT et sånt nivå, men FÅ NÅR dit! Klart nok?

Og eat this: teknikk er viktig for meg også, men for hva jeg gjør og hva jeg vil, er ikke hurtighet et must! Fart er IKKE det samme som teknikk! Andre aspekt er notelære og timing for å nevne noen. Ved å rase inn og ut av phrygian kan du kanskje overbevise meg om hurtighet, men teknikk anerkjenner jeg ingen på pur hurtighet. Nå vil jeg bare si før ungene blandt dere begynne å gnåle: enhver "berømt" shredder er også MEGET dyktige musikere og har hva jeg anser som teknikk og har også den musikalske delen MER en godt nok med seg, MEN for dere på gutterommet vil dere bare møte et hånflir dersom dere, fint for dere, kommer dere gjennom en kirketoneart raskere en meg og mener dette utelukkende er teknikk! Jeg skal gi dere all respekt for hurtigheten, og dersom det er målet deres vil jeg også hjertens ærlig berømme dere for å nærme dere målet deres! Det er ikke opp til meg å bestemme hvor mye eller hvor lite viktig dette er i deres musikk, men det jeg kan si med FULL rett er at hurtighet IKKE er det samme som teknikk, bare en del av det, og at teknikk IKKE er det samme som MUSIKK eller det å være MUSIKALSK! Men i hvilken grad hva er hva er igjen noe som ikke er opp til meg!

Merk: jeg sier ikke at noe er bedre eller dårligere eller mer eller mindre viktig en noe anna, bare sørg for å ha det i hodet at det finnes et uendelig spekter av detaljer som sammen utgjør musikk, og i det store bildet er både "feel" og "teknikk" langt fra et fullt bilde. Ei to akkordslåt kan bli en megahit dersom alle elementene stemmer, men akkurat samme vil bare være skrot på gutterommet og enhver gjennomsnittlig gitaridiot (meg selv inkludert) ville ikke klart å fullføre det som i andres hender gjør den til en hit.

Så er det opp til dere å legge ord i munnen min om dere vil, og tror, at jeg sikter til noe guddommelig eller en gudegitt gave til å besjele musikk eller om jeg bare snakker om at låta må ha en musikkvideo med tilstrekkelig puppedamer.

Dette vil bare være en sikker garanti for at dere ikke har skjønt et kvekk av det jeg har sagt, og derfor tror at jeg prøver å gjøre shredding til noe banalt og "simpelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forbanna lei! Ikke fordi jeg har noe imot shredding, men jeg er mer generelt lei av folk som viser null interresse for å prøve å se ting fra flere sider. Det er utrolig frustrerende å skulle prøve å belyse en sak fra andre sider når folk helst bare vil se sin egen oppfatning og ser ut til å tro at det er et angrep på de og deres meninger når man egentlig vil si "ja, men det er MER". Noen (nesten alle når jeg tenker etter) ser ut til å høre "Nei! Det er noe ANNET!"

Shredding er et av de temaene som ser ut å provosere fram dette ganske begredelige trekket hos veldig mange...

Jeg vet ikke hvorfor jeg kom med det siste innlegget som et desperat forsøk på å forklare at ting har flere sider og at absolutt ingen er i stand til å bestemme hvilke som er mer viktige en andre, men at man kan utveksle meninger om temaet allikevel. Jeg hadde på en måte lovt meg selv at jeg skulle bare heretter svare "Jeg bryr meg ikke. Det er festlig med shredding, men ikke veldig viktig for meg" Men dengang ei!

Men by all means! Kom med flere innlegg og filmer av flinke folk! Jeg er blandt de som laster ned og som finner aldri så lite inspirasjon til å more meg med å tråkle avgårde i en kirketone art så raskt jeg makter! Jeg er tilbake på min egen greie etter ti minutter, men hva så? Jeg gjør mitt og kan more meg med at andre gjør sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Hvor mye pressa du 'a?

Tok vel repetisjoner med rundt 90 kg, tror jeg. Maxen ligger vel rundt 105.

Sikter mot 120 innen skoleåret er omme. :)

Jeg er ikke trent, men skal sjekke min maks snarest. Tror det sikreste er å teste på maskin, selv om det er enklere enn fritt press. Vil jo ikke gjøre større skade enn nødvendig heller. Bare 10 år siden jeg sluttet å trene vekter, så det skulle være mulig å klare 70 kg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.