Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan øve teknikk.


condemned

Anbefalte innlegg

Jeg, og sikkert ganske mange andre er eller har vært elendig på struktur når man øver.

Uten struktur, faller man ofte tilbake på å spille ting man kan fra før, noe som ikke gir spesielt god avkastning i det lange løp.

For en stund siden satte jeg meg ned og bestemte meg for å strukturere øvingene mine for å få mest mulig ut av de.

Jeg kjørte mine vanlige oppvarmingsrutiner, teknikkøvelser og lignende samtidig som jeg skrev ned hvor mye tid jeg vanligvis bruker på hver av "grenene".

Jeg kom opp med ei liste som dette, noe som fungerer utmerket godt for min del, og som sikkert kan funke flott for andre også.

MERK:

- Jeg øver alltid med metronom, og det burde du også.

Har du ikke metronom, kan du finne en her --> METRONOM

- Skru aldri metronomen i et tempo du ikke klarer å spille 100% rent og nøyaktig i.

- Hvis du har en dårlig dag, noe som skjer oss alle, er det kanskje lurt å ikke strebe så veldig hardt. Man blir fort frustrert, og får ikke glede ut av øvingen. Øving uten glede burde ikke forekomme - med mindre man er pessimist av natur.

Oppvarming (15-20 minutter):

Oppvarmingen foregår samtidig som rørene i forsterkeren varmer seg opp til en fornuftig temperatur.

Fase 1 - Tøying og massering for å få igang blodet i armen og fingrene. Jeg bruker de samme øvelsene som John Petrucci bruker i Rock Discipline dvd'en. Jeg bruker 10 minutter på dette.

Fase 2 - Her spiller jeg egentlig bare kromatisk opp og ned halsen i et mønster som dette:

E----------------------------------------------------1-2-3-4-5-4-3-2----------------------------------------------------------------------------------------OSV

B------------------------------------------1-2-3-4---------------------5-4-3-2---------------------------------------------------------------------------OSV

G-------------------------------1-2-3-4------------------------------------------5-4-3-2------------------------------------------------------------OSV-----

D---------------------1-2-3-4---------------------------------------------------------------5-4-3-2-------------------------------------------OSV-----------

A-----------1-2-3-4------------------------------------------------------------------------------------5-4-3-2----------------------3-4-5-6------------

E-1-2-3-4---------------------------------------------------------------------------------------------------------5-4-3-2-3-4-5-6----------------------

Dette gjør jeg tre til fire ganger, bare for å få igang fingrene ytterligere.

Folk har sikkert flere faser enn meg, og det hender jeg bruker flere selv. Her er det bare å kjøre på.

"Stretching" og fleksibilitet (10-15 minutter):

Her bruker jeg som regel å ta det pent. Jeg opparbeider stretchen gradvis over flere dager, uten å stresse sener og muskler i fingrene og hånden forøvrig.

Øvelse 1 - Jeg har relativt lange fingre, og har tilpasset tabulaturet til meg selv - men det er overførbart til alle posisjoner på halsen. Øv der du føler deg komfortabel!

E----------------------------------------------------3-7-5-7--------------------

B------------------------------------------3-7-5-7------------------------------

G-------------------------------3-7-5-7-----------------------------------------

D---------------------3-7-5-7---------------------------------------------------

A-----------3-7-5-7-------------------------------------------------------------

E-3-7-5-7-----------------------------------------------------------------------

Øvelse 2 - Denne er også inspirert av Petruccis DVD, og fungerer som følgende. Her får man også en liten dose koordinasjon.

E------------------------->

B---5-------5-------8-------8---------

G---6-------7-------7-------6---------

D---7-------6-------6-------7---------

A---8-------8-------5-------5---------

E------------------------->

Denne kan flyttes opp og ned halsen etter eget ønske.

Øvelse 3 - Denne er muligens litt mer vrien enn øvelse 2, men funker utmerket godt på fleksibiliteten!

E--12----------11----------11----------11-----------------------------------------

B-----13----------13----------12----------12--------------------------------------

G--------14----------14----------14----------13-----------------------------------

D-----------15----------15----------15----------14--------------------------------

A--------------------------------------------------------------------------------------

E--------------------------------------------------------------------------------------

Nå har vi flyttet hele akkorden ned et bånd i fire omganger. Gjør det samme så langt ned halsen du kommer uten at du kjenner ubehag i hånden og fingrene. Aldri øv til det gjør vondt!

Det er hovedsaklig disse øvelsene jeg bruker. Hvis noen har flere gode øvelser, er det bare å slenge de inn!

Plekterteknikk og koordinasjon (20-30 minutter):

Øv smart. Ikke bruk de samme øvelsene hver gang. Bytt heller mellom en håndfull øvelser som passer deg, eller enda bedre - øv inn det vanskelige partiet på den soloen du ikke klarer å spille.

Øvelse 1 - Her gjentar jeg øvelsen fra fase 1 i oppvarmingsdelen, men varierer på når jeg spiller de forskjellige fire notene på hver streng.

E---------------------------------------------------------------------------

B---------------------------------------------------------------------------

G---------------------------------------------------------------------------

D---------------------------------------------------------------------------

A-----------3-5-4-2-|-----------3-4-2-5-|-----------3-4-5-2-----------

E-3-5-4-2-----------|-3-4-2-5-----------|-3-4-5-2---------------------

Prinsippet er det samme, og man skal gjennom alle 6 strengene før man reverserer det hele og kommer tilbake til utgangspunktet.

Øvelse 2 - Alternering. Her bruker jeg ofte fraser fra soloer jeg sliter med, eller nye "allroundlicks" jeg vil lære.

Jeg legger ved et bilde av et parti fra låten Still Hurts av Marco Sfogli. Dette partiet har virkelig hjulpet meg å forbedre alterneringen min! Her er det viktig å være konsekvent på opp- og nedover-slag.

427016_148580395263246_100003338597441_181891_290924145_n.jpg

Øvelse 3 - Stringskipping. Hvis du klarer å spille følgende øvelse i et gitt tempo, skal du kunne klare de fleste stringskipping-utfordringene du vil møte. Jeg gir dere den enkle versjonen - så får noen spørre etter den vanskelige om ønskelig.

E----------------------------------------------------------------------

B----------------------------------------------------------------------

G----------------------------8-11-10-----9---------8---------------

D---------------8---------9------------11---10--------9------------

A------8-----9-------10-------------------------11-------10--------

E-8-9---10------11-------------------------------------------11----

Det finnes helt sikkert bedre stringskipping-øvelser enn dette, men jeg har funnet ut at denne fungerer bra for meg, og da skal det ikke være noe i veien for at flere kan få mye ut av denne.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg øver ikke mye sweeping, echonomy-picking, legato osv., så der får noen andre ta seg av øvelser og tabs, men essensen i dette innlegget er som tidligere nevnt.

-Øv teknikk når du er opplagt.

-Aldri øv til det gjør vondt.

-Aldri spill raskere enn du klarer å spille rent.

-Varm opp skikkelig!

-Bruk metronom!

Jeg vet ikke om dette innlegget var til hjelp for noen eller inspirerte noen til å begynne å øve på nye måter - men jeg ville dele det med dere, slik at de som kanskje føler seg usikre, og ikke har så mye fremgang i spillingen sin kan få noen råd og tips.

Jeg har gjort det til en vane å gå gjennom denne rutinen før jeg begynner å spille ting jeg kan fra før, eller før jeg begynner å øve inn nye låter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin artikkel! Kjempebra skrevet og helt sikkert inspirasjon for mange. Hvis jeg skal påpeke én eneste ting, så er det oppvarming fase 2. Jeg er dypt uenig i å varme opp med kromatiske øvelser. Det er sånne ting de fleste av oss så å si aldri får bruk for i praksiss. Legg inn vanlige skalatrinn i den så er jeg helt med :) (Da får man i tillegg terpet på skala)

sånn feks: :)



E--------------------------------2-3-5-3-2----------------------------------
B----------------------------3-5-----------5-3------------------------------
G----------------------2-4-5-------------------5-4-2------------------------
D----------------2-4-5-------------------------------5-4-2------------------
A----------2-3-5-------------------------------------------5-3-2------------
E---2-3-5--------------------------------------------------------5-3-2-3----

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kromatiske trinn minst like ofte som jeg bruker skala, så skal faktisk påstå at det du har feil oppfatning der. Kromatiske tonevalg er jo noe av det aller kuleste som finnes! :)

Det er vel ikke noe som enten er feil eller rett her. Du kan være uenig i min påstand, men blir litt drøyt å kalle den "feil". Jeg mener fremdeles at det er mer matnyttig å øve inn en "vanlig" skala fremfor en kromatisk. Ihvertfall for de fleste av oss.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser klart verdien i det å øve på kromatiske ting, som fire toner per streng. Jeg syns det er vanskelig å få skikkelig flyt på det da tre toner per streng føles mer naturlig. Det å øve kromatisk er kanskje ikke verdens mest 'musikalske' øvelse, men det funker. Til god hjelp for å få stokket fingrene sine. Ellers føler jeg at string-skipping og det å få en naturlig flyt over strengebytte (der plekteret havner mellom to strenger, eller på utsiden - som vel heter noe som 'inside' og 'outside' picking?) er det jeg får mest ut av.

Ellers syns jeg øvelsene til Petrucci ikke akkurat innbyr til timesvis med øving. Det blir litt mye teknikk for teknikkens skyld. Ikke det at det er noe negativt med det, men jeg trenger litt mer enn det for å ha tålmodighet til å sitte timer med metrono, gitar og plekter. Selv får jeg mye ut av å kombinere teknikkøvelse med komposisjon. Fin en akkordrekke eller et riff du liker, gjerne noe du har laget selv, og komponer en solo som inneholder noen av de teknikkene du øver mye på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig minner dette mer om idrett enn om musikk - men det er ikke nødvendigvis "feil". God teknikk må utvikles over tid, og musklene må trenes. :)

Det er ingen tvil om at slike kromatiske øvelser som er direkte vinklet mot den tekniske utviklingen er effektive!

Jeg klarer ikke lange økter med slike øvelser, men har et par i arsenalet som jeg gjør daglig i 5-15 minutter. Slik smører jeg de utover uka, i stedet for lange økter innimellom. Jeg gjør det samme med enkelte elever, og sammenligner det med å ta tran - det suger, men det er sunt for gitarspillinga di. ;)

Forøvrig et flott initiativ - øvingsmetoder er like varierte som musikeren som øver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiller som man øver - og hvem vil vel låte som en teknikk-øvelse? (fullstendig subjektivt)

Øv intelligent (!) og variert. Kromatiske koordinasjonsøvelser har sin verdi, men for min del er den verdien begrenset.

For all del, kjør på med øvelser til krampa tar deg, men husk å plukk litt låter du liker i tillegg.

Det med å spille sakte er også et godt poeng. Man "programmerer fingrene" ved å spille sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.