Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av høytalere?


Anbefalte innlegg

Vel. Har bestilt elementer til mitt awesomess-homemade-guitar-speaker.cabinet, og sitter her og undrer meg over noe så simpelt som hvilken vei jeg skal montere høytalerene!

1. Magnet inn gjennom baffel, skrue gjennom høytaler, deretter baffel.

2. Skru høytaler bakfra, skrue-høytaler-baffel

Lydforskjellene er ikke store nok til at jeg gidder å holde så altfor mye på med dette, leter kun etter hva som er vanligst, og hvordan man monterer. Har sett at de fleste er frontmonterte?

http://www.tdpri.com/forum/amp-central-station/101737-mounting-speaker-into-baffle.html

I denne tråden sier han at han har montert en høytaler med hver sin metode, men for meg ser det ut som begge er frontmonterte? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, perfekt! Takk for svar! Hvis jeg går for 18mm finer, og senker den et par mm, blir vel det bra. Mente bolt ja, skruehull er ubrukelige etter to ganger. Skjønner fortsatt ikke en dritt av hvordan typen på forumfila har bakmontert sitt da; følger det med to festeringer, om dere så tilgivelige skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har da bakmontert flere ganger, men da gjerne med høyttalere med stofftrekk foran hele, gjerne type Hifi. Det kan gjøre susen en del ganger, da man kan strekke fronttrekket stramt over fronten uten noen ramme, hvis man ønsker det. Noen liker gjerne å diskutere hvilke "lydforskjeller" som oppstår, jeg har bestandig sett mer praktisk på det. Altså- glatt, tynt stoff over hele fronten, så har jeg gjerne bakmontert. Tweetere kan man gjerne frese inn slik at de ikke stikker ut likevel. Grovere stoff, eller bare høyttalerdeksler, så er det minst like greit å bruke frontmontering. Raskere å skifte element også, hvis det skulle bli behov for det.

Fordelen med "bakmontering" er jo i første rekke at man kan få en tynnere front, da man ikke trenger å lage en ramme til høyttalertrekket hvis man vil ha en heldekkende front. Man slipper også å lage denne rammen. Det er material- og tidsbesparende.

Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde det vært en hi-fi høyttaler ville jeg frontmontert og forsenket elementet hvis det var snakk om mellomtone/diskant, samt kanskje faset av utskjæringen til elementet i bakkant hvis det var en tykk baffel.

Hvis det var til en gitarforsterker/kabinett hadde jeg ikke brukt mye tid på å spekulere på saken. Forskjellen vil i praksis være minimal, men det kan være gode argumenter for å montere elementet bakfra av praktiske hensyn. Men igjen ved frontmontering kan du skjule en ikke nødvendigvis så pen utskjæring (med mindre du er veldig stødig med stikksag eller bruker en fres til jobben)

En høyttaler er ikke "jordet" og nei, jackbøssingen må gjerne/helst være isolert fra platen den er montert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.