Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God bless Ozzy!


Byljer

Anbefalte innlegg

Zeppelin starta i '68 og hadde turnert sammenhengende og gitt ut de tre første platene sine

da "In Rock" og "Black Sabbath" kom ut i '70.

Jeg elsker Zeppelin, men.... De stjal faktisk det meste av musikken sin fra gamle bluesmestere, selvsagt uten å kreditere dem (noe de visstnok ble saksøkt for), og jeg er ikke villig til å gi dem æren for å ha oppfunnet hardrocken selv om de spilte "støyende" og hard blues. For meg defineres hardrock ved Black Sabbath's første og Deep Purple's In Rock. Heavy Metal kom, IMO, senere ved band som Judas Priest o.l.

Når det er sagt, jeg ser på Zeppelin som et av de største rockeband gjennom tidene.....selv om jeg mener at de ikke var oppfinnere av hardrock. Inspirasjonskilde ja, oppfinnere nei ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Zeppelin, men.... De stjal faktisk det meste av musikken sin fra gamle bluesmestere, selvsagt uten å kreditere dem (noe de visstnok ble saksøkt for), og jeg er ikke villig til å gi dem æren for å ha oppfunnet hardrocken selv om de spilte "støyende" og hard blues. For meg defineres hardrock ved Black Sabbath's første og Deep Purple's In Rock. Heavy Metal kom, IMO, senere ved band som Judas Priest o.l.

Når det er sagt, jeg ser på Zeppelin som et av de største rockeband gjennom tidene.....selv om jeg mener at de ikke var oppfinnere av hardrock. Inspirasjonskilde ja, oppfinnere nei ;)

Da er du uenig med Blackmore, og det har du jo rett til å være.

Zeppelin stjal uhemma fra bluesen, men de to blueslåtene på LZ I faktisk er kreditert Dixon.

Og Dixon er den største tyven av alle innenfor blues. Han registrerte alle uregistrerte bluessanger han kom over i eget navn.

Låtene er altå ikke skrevet av Dixon, men er standard blueslåter som var i omløp uten registrert opphavsman.

Låter som "Good Times Bad Times" og "Communication Breakdown" var helt nytt når det kom,

og det er ganske annerkjent at LZ I var starten på heavy metal, selv om Plant ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC5 er en gammel favoritt her i huset, men ble vel heller hyllet som et pre-punk band enn starten på heavy metal.

Da punken kom hyllet de MC5, mens de foraktet en dinosaur som Led Zeppelin.

Dessuten ble IKKE "Kick out the Jams" slupper før Led Zeppelin I. Begge ble sluppet i januar 1969.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du uenig med Blackmore, og det har du jo rett til å være.

Zeppelin stjal uhemma fra bluesen, men de to blueslåtene på LZ I faktisk er kreditert Dixon.

Og Dixon er den største tyven av alle innenfor blues. Han registrerte alle uregistrerte bluessanger han kom over i eget navn.

Låtene er altå ikke skrevet av Dixon, men er standard blueslåter som var i omløp uten registrert opphavsman.

Låter som "Good Times Bad Times" og "Communication Breakdown" var helt nytt når det kom,

og det er ganske annerkjent at LZ I var starten på heavy metal, selv om Plant ikke liker det.

LZ, Purple, Sabbath og benevnelsen "Heavy Metal" er som å banne i kjerka foran presten, prosten, biskopen og kirkekoret ;)

Blackmore sa at han ville ta Purple i en hardere retning enn på de tre første platene, ala det Zeppelin representerte på den tiden. Han sa ikke at han ville gjøre som dem, eller spille deres type musikk. In Rock er mye mer hardrock enn det LZ noensinne ga ut på plate. LZ var mer bluesinspirert, selv om de hadde en helt unik måte å formidle bluesen på.

Ikke misforstå meg, jeg liker LZ tilnærmet like mye som Purple. Jeg er bare av den oppfatning at Purple var hakket mer originale siden de ikke "stjal" uhemmet, ofte plagierte, som LZ gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvor gammel du er, men Heavy Metal uttrykket kom omtrent samtidig med de bandene du nevner.

At uttrykket senere har forandret mening og at hardrock nå brukes,

forandrer ikke ordvalget til en gammal gubbe som kjøpte platene den gangen det het Heavy Metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.