Web Analytics
Jump to content

Isolasjonsplater pga gitar spilling?


Recommended Posts

Hei og hå! Eg har rom vegg i vegg med mora mi, ettersom det er eit gammelt lytt hus høyrer ho kva eg speler. Ho har ikkje noko ekstremt stort problem med det når eg speler jazz, gitarsolo improv etc, men eg får besjed om a gi meg når eg speler "bråkemusikk" ala metal. Dette ødlegger jo selfølgelig ein del spilleglede, og begrenser meg til å berre spille "fin" musikk. Det har seg sånn at på kvar side av veggen mellom romma våre er det bokhyller langs nesten heile veggen som nesten går opp til taket. Eg fekk ein ide om at eg kansje kan sette isolasjons plater bak bokhyllene på begge sider, som demper støyen uten å måtte brårre hull i veggen. Kvar kan eg få tak i slike plater? Det er ikkje aktuelt å åpne veggen og isolere der. Er det fleire "triks" eg kan gjere for å dempe støyen? Eg vil helst ikkje skru ned forsterkeren noko meir enn allerede. Eg sitter 70 cm frå forsterekeren (den står på ein krakk). Eg ville vert evig takknemlig om nokon kunne hjelpe meg!

Edited by Esp_ltd@95
Link to comment
Share on other sites

Du kan selvsagt forsøke å dekke veggflaten med f.eks Rockwool akustikkplater e.l. (alt slik selges hos byggvare) men hvor mye slikt hjelper er veldig varierende. Dessuten koster det en hel del penger.

Problemet med å forsøke å isolere lyd mellom to rom er at lyden har så mange veier å gå. Kanskje har dere en dør mellom rommene? som du ikke får gjort noe med, kanskje har du tilnærmet direkte lygjennomgang gjennom tak/himling osv.

Kort sagt er det slik at isolasjon må gjøres skikkelig/nøyaktig/omfattende/gjennomtenkt hvis det virkelig skal ha en god effekt, enten man snakker om varme eller lyd. Et eksempel er at man ofte finner en isolasjonsmatte inni en vegg hvor de øverste 2-5 centimeterne er "åpne" fordi matten er kappet for kort, har glidd ned e.l. - dette reduserer effekten av isolasjonen laaaangt mer enn hva man kanskje skulle tro. Faktisk kan den typen dårlig arbeide svekke isolasjonseffekten med 30-50% i et hus.

Link to comment
Share on other sites

Du kan selvsagt forsøke å dekke veggflaten med f.eks Rockwool akustikkplater e.l. (alt slik selges hos byggvare) men hvor mye slikt hjelper er veldig varierende. Dessuten koster det en hel del penger.

Problemet med å forsøke å isolere lyd mellom to rom er at lyden har så mange veier å gå. Kanskje har dere en dør mellom rommene? som du ikke får gjort noe med, kanskje har du tilnærmet direkte lygjennomgang gjennom tak/himling osv.

Kort sagt er det slik at isolasjon må gjøres skikkelig/nøyaktig/omfattende/gjennomtenkt hvis det virkelig skal ha en god effekt, enten man snakker om varme eller lyd. Et eksempel er at man ofte finner en isolasjonsmatte inni en vegg hvor de øverste 2-5 centimeterne er "åpne" fordi matten er kappet for kort, har glidd ned e.l. - dette reduserer effekten av isolasjonen laaaangt mer enn hva man kanskje skulle tro. Faktisk kan den typen dårlig arbeide svekke isolasjonseffekten med 30-50% i et hus.

Hei takk for svar! Skal sjå på de platene. Eg har hrt eggekartoner funker. Er det sant? Vill ikkje berre de forhindre reverb? Er det noko bedre enn eggekartonger der ute, som ser litt finere ut?
Link to comment
Share on other sites

Eg har hrt eggekartoner funker. Er det sant? Vill ikkje berre de forhindre reverb?

De har ingen lydisolerende virkning nei. Påvirker i noen grad bare klang/lydspredning/refleksjon i rommet. Det eksisterer masse kommersielle produkter som gjør en bedre jobb, men så koster det også..

Rockwool isolasjonsplatene kan fåes med glassfibertapet/vev på den ene flaten, så de ser ok ut faktisk, og kan også males. Men igjen, dette er ting som koster noen kroner (du blir kanskje litt overrasket om du ikke har handlet byggevarer før)

Link to comment
Share on other sites

ONår det gjelder lydisolering er det et par ting å tenke på. Man kan f.eks ikke lydtette en vegg uten å rive tak og gulv. Dvs man kan, men virkningen blir ikke optimal. Jeg har nettopp pusset opp stua, som går i ett med naboens stue i et vertikaldelt hus. Jeg forhørte meg med rockwool, glava og min bror som er tømrer. For at veggen ikke skal lekke lyd må hele veggen dekkes med lydisolerende materiale a'la rockwool og dekkes med to (eller flere) overlappende lag med dødt materiale som gips, asfaltplater eller hexonitt. Jeg valgte gips siden det er billig og gar en fin overflate. Hexonitt har jeg til dags dato bare hørt om hos glava... Gipsen må gå fra der gulvet begynner, altså etageskillet i mitt tilfelle ( 6cm under parketten) og til etageskillet over ( 30cm over himlingen i mitt tilfelle), i to lag der skjøten til det innerste laget dekkes av midten på ytterste laget, med et lag rockwool under. Det er helt tett, lyden jeg hører av de særdeles bråkete naboene kommer ut fra deres stuevindu inn mitt stuevindu...

Ja det er svårt å gjøre uten videre, men skal det være så skal det være. Nå er jeg i den situasjonen at jeg må pusse opp huset, så jeg kan isolere alle rom på denne måten. Det koster marginalt mer enn å gjøre det enkelt, en gipsplate koster ikke stort og rockwool er latterlig billig (ca 900kr pr vegg i mitt hus med 50mm).

Selve lydisolasjon er gjerne gips, men å bare skru dette på en vegg uten å staver og isolasjon gjør at det koster mer enn det smaker. Vibrasjoner sniker seg gjennom glipper og åpninger. Skal man gjøre det ordentlig, får man det ordentlig, men det er omstendig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker en Line6 floor pod pedal når de andre sover eller jeg spiller veldig hard metal. Den er veldig allsidig, har hatt den i noen år og er like fornøyd. Jeg bruker den med høretelefoner.

http://www.4sound.no...69&artno=293005 Her er en nyere versjon.

Husk at du IKKE må bruke strømforsyningen til den pedalen i noen andre pedaler. Denne strømforsyningen har AC istedenfor DC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Edited by MacGyver
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.