Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Potmeter aktive vs. passive pickups


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en MIJ Telecaster som av en eller annen grunn er satt opp med EMG pickups, og jeg skal nå bytte til passive pickups i denne.

Såvidt jeg har skjønt så har man ulike verdier på potmeterne til aktive og passive pickups. Hvilke verdier er det man har til hvilke, og er det noe problem å bruke de potmeterne som står i nå (aktiv-verdi) til passive pickups? Har alltid både volum og tone på fullt, og da er de vel bare kortslutta uansett? Hva vil evt konsekvensene være av feil verdier på pots? Og må jeg skifte caps også, eller er disse like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid både volum og tone på fullt, og da er de vel bare kortslutta uansett? Hva vil evt konsekvensene være av feil verdier på pots? Og må jeg skifte caps også, eller er disse like?

Det er nok ikke så enkelt som at de er kortsluttet når alt står på fullt. Tonekretsen består i praksis av en motstand (potmeter) og en diskantavskjæringskondensator som står i serie mellom signal og jord. Med et 25K potensiometer vil dette i praksis fungere som om tonekontrollen står på 5-9 og vil dermed gi en demping av diskanten hele tiden. Volumpotensiometeret påvirker også lyden i noe grad da de utgjør en parallellmotstand uansett om du bruker volumkontrollen eller ei.

Så - ja:

-du må bytte tonepotensiometeret og kjøpe en kondensator ELLER koble det helt ut av kretsen

-du kan beholde volumpotensiometeret ELLER koble det helt ut av kresten, men forvent deg ikke at dette låter helt identisk med å ha et 250k potensiometer som er vanlig på en Tele.

Det er ikke noe som er feil her - det er bare å prøve, så får du se hva du synes, men det enkleste er kanskje å kjøpe to rimelige 250k pot'er og en kondensator (0,047yF) som jo ikke koster mange kronene. (jeg tok ikke stilling til eksisterende kondensatorverdi - en slik kondensator koster 5-10 kroner..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.buildyourguitar.com/resources/lemme/index.htm

se på figur 14. Artikkelen forklarer "load" som det samme som verdien av volumkontroll på full guffe. Som du ser så vil en volumkontroll til aktiv (25k) dempe veldig kraftig i de høyere frekvenser. Det blir som at tonekontrollen står på hele tiden. Går du til passiv pickups må begge kontrollene være på 250k (singlecoil) eller 500k (humbuckere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg tolker de grafene riktig så vil jeg ved bruk av et potmeter med høyere verdi få en boost i øvre mellomtone? Det er jo isåfall ganske kult. Sitter på gitarist, og har funnet et 1M-pot som i følge beskrivelsen brukes for å modde vintage Telecastere bl.a., og vurderer å kanskje prøve meg på dette. Må/bør jeg da ha samme verdi på både volum og tonepot? Hvordan påvirker det lyden å ha forskjellige verdier på tonepot og volumpot?

Ellers takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.