Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Heisann folkens! Ferdiggjorde en gitar for en liten stund siden og tenkte at jeg skulle dele noen bilder med dere. Gitaren en en kopi av an Maccaferri fra 30 åra. Har brukt planer fra Francois Charlie og brukte et par måneder på den.

Selmer (som idag lager blåseinstrumenter) hadde en fase på 30 40 og 50 tallet hvor de bygde gitarer. Mario Maccaferri var en klassisk gitarist og oppfinner som kom i kontakt med selmer.Sammen designet de en gitar modell. Hans modell har blitt kjent som maccaferri modellen og den kjennetegnes ved et D formet lydhull,

(http://www.english.r...paris-outskirts) 640 mm skala og en innvendig lydboks.

Den innvendige lydboksen var som en gitarkasse inni en gitarkasse. den skulle fjerne gitaristens effekt på kroppen. Vi vet at hvis du trykker gitarens rygg mot kroppen din mens du spiller får du en litt dempet lyd og Maccaferris mål var å unngå det. Disse første gitarene slet med at noen limflater løsnet i lydboksen og de begynte å klirre, så veldig mange rev de ut av gitaren sin. Etter en stund ble samarbeidet mellom Maccaferri og Selmer avsluttet og Selmer lagde et nytt design på gitaren. De lagde et mye mindre ovalt hull, økte skala lengden fra 640 til 670 millimeter og sluttet med lydboksen. På grunn av det økte spennet med den lengere skalaen la de også til en 5 horisontal spant mellom brua og "tailpiecen"

Her er et eksempel på hvordan de låter

Gitarene har en del ting ved seg som er litt uvanlig for western gitarer:

- Laminert rygg og sarg (mahogni, popeltre og palisander)

- Spantene går horisontalt på rygg og top (med unntak av spantene under brua og rundt lydhullet)

- Gitarene er bygd veldig lett med ca 2 mm top og 12 og 7 fots radius på toppen

- Den har en bru som en Archtop

- Bruker Argentine strenger (http://www.savarez.f...it-manouch.html)

- Disse gitarene har vanvittig mye volum.

- Ofte mellom og diskant fremkvens-fokusert (men det varierer noe)

- Har enten oval formet eller D formede lydhull

- 640 eller 670 mm skala lengde

- har et 0 bånd

- Istedet for å bruke en radius plate for å lage en "dome(?)" har den en top som blir bøyd horisontalt under brua til 6 grader. den kallen en "pliage" og har hentet inspirasjon fra europeiske neapolitan mandoliner. Kommer tilbake til det når jeg begynner med toppen:)

Bygde den på en gitarmakerskole i Canada som en del av gitarmakerstudiet mitt

Håper dere finner det spennende. Skal prøve å oppdatere denne tråden etterhvert.

Det bare å stille spørsmål om det er noe dere lurer på om gitarene.

Skal prøve å oppdatere denne tråden fortløpende, og forklare litt om hva jeg driver med på hvert bilde

For litt info om meg kan jeg si at jeg har tatt et gitarmaker studie på Summit School of Guitar Building and Repair på Vancouver island. Har etter det gått i lærling hos Nicole Alosinac Lutherie i Vancouver. Meget flink gitarmaker og reparatør som jeg har lært vanvittig mye lurt av (http://www.nicolealosinacluthiery.com/)

Dere får unnskylde min svake kunnskap i norske fagord, men regner med at de flest også lurker rundt på engelske forumer og er vant til det.

post-6940-0-98035300-1338010979_thumb.jp Her lager er en jigg som skal hjelpe med å laminere de to sitka gran platene som til slutt blir toppen. Siden disse gitarene har en 6 graders vinkel rundt brua må også denne jiggen ha det så det gjør det enklere å få en ren og pen joint.

post-6940-0-63482500-1338011032_thumb.jp Her ser vi mahogni finer. Det er ca 0.60 millimeter tykt og veldig delikat. Jeg har brukt honduras mahogni. Jeg brukte en "mold" jeg hadde laget som mal før jeg skar ut sidene og ryggen med et barberblad. jeg skar dem ca 1 cm for stort så jeg har litt å jobbe med. Jeg bygde to selmac gitarer så jeg skal ut to rygger.

post-6940-0-49363800-1338070821_thumb.jp Her ser vi litt av planen jeg bruker. Den er kopiert fra en ca 80 år gammel maccaferri. Like under ser vi laminerings jiggen min. som jeg bruker til å laminere sidene i. Det er ingen grunn til å bøye dem over et varmt jern siden limet mellom de tre lagene vil holde det på plass, og de er tynne nok til å bøyes til formen uten å sprekke.

post-6940-0-92684800-1338084095_thumb.jp Her ser vi indisk palisander (rosewood) Fant ikke finer som var tilfredstillende nok så jeg laget min egen. Jeg tok den ned til 0.8 mm for å gi meg litt rom til å slipe med sandpapir. Måtte bøye den ene cutaway siden litt på et jern får å være sikker på at den ikke skulle sprekke

Det var litt for denne gang! komme er ny post snart:)

Vennlig hilsen

Lars Dalin

Vancouver

Edited by Gitarlars
  • Like 3

post-6940-0-82255200-1338085140_thumb.jp

Her ser vi de to ryggplatene joines til en med en jigg. Jeg joiner den først før jeg sliper den ned til riktig tykkelse jeg synes jeg får en renere laminering når jeg laminerer dem før jeg tynner dem ut. De er her ca 4 mm tykke

post-6940-0-05272900-1338085244_thumb.jp

Her ser vi den indiske palisanderen jeg bruker! Ikke noe spesielt med den. Det flotte med laminering er at man kan få tak i veldig flott finer som ser langt mye bedre ut enn solide plater uten at det koster skjorta. Det finner fortsatt gode kilder på brasiliansk palisander finer osv. Jeg gikk for mer tradisjonelt utseende. Føles litt kjipt å betale for solide planker bare for å slipe dem ned til 0.8mm men sånn er det. Fant ikke lekker nok palisander finer.

post-6940-0-46762400-1338085453_thumb.jp

Her ser vi lamineringsjiggen som også har en mannlige versjonen av jiggen. Den sørger for at det er godt press over hele siden når jeg laminerer så det ikke blir nok gap noen sted. Det er ikke bra for lyd.Det som også er flott med laminerte sider er at man kan velge stort sett det man vil av treverk for den ytterste fineren. Man trenger ikke være så bekymret for lydkvaliteten i treet etter som det ytterste finer laget har minimalt å si. Det er lim og to tre lag til innen for som vil spille mer inn. Jeg skal ikke gå mye inn på laminerte sider vs. solide annet enn at jeg kan si at jeg ville kopiere gamlemåten å gjøre det på og det er slik gitarene tradisjonelt er lagd og derfor er det den lyden vi er vant til.

post-6940-0-28283500-1338085829_thumb.jp

Her ser vi palisander, poppeltre og mahogni. Det er åpenbart at de hos selmer ikke prøve å skjule at de brukte finer iom at innsiden er et annet treverk enn utsiden. Kan tenkes at de valgde poppeltre fordi det siger til seg lim veldig bra. Det skal også nevnes at poppelen har åringene gående i motsatt retning av de to andre fineerene. Det blir veldig stivt.

post-6940-0-50301600-1338091127_thumb.jp

Her har jeg begynt med lamineringen! Bruker Titebond. Har brukbar åpnningstid og er mulig å varme opp og klemme på nytt hvis det er noen gap noe sted. Det tar relativt kort til på å tørke, men tar veldig lang til å kurere. Lot sidene være i klemmene i over en uke, og da var det mulig å jobbe med dem uten at de forklytter seg.

post-6940-0-77318400-1338091378_thumb.jp

Som dere ser har var jeg veldig raus med limet! passet samtidig på å ikke bruke for mye press for det kan klemme in spor i mahognien. Man vil unnå å bruke sandpapir på finer mest mulig og det er viktig å passe på at molden og jiggene er helt fri for humper og dumper for det blir man nødt til å slipe med sandpapir etterpå. Det værste som kan skje er at man sliper gjennom fineeren.

post-6940-0-13540500-1338091541_thumb.jp

Her er nok et bilde av klemmene jeg brukte. Er ekstra forsiktig og sørger for at det er nok press i cutawayen! Litt av det stilige med denne gitaren er at den har en 90 graders cutaway. Jeg begynner alltid å glemme i cutawayen og jobber meg utover.

post-6940-0-89041600-1338091719_thumb.jp

Her ser dere de tre platene som skal bli til ryggen. Det er svært fiktig å starte klemmingen i midten så du ikke ender opp med at lim samler seg der og lager en hump. Igjen for å ungå å slipe gjennom fineeren. Jiggen jeg brukte var to flate plater MDF. Jeg lager alle jiggene mine av Mdf. Er veldig lett og jobbe med pluss at det er forutsigbart og stabilt.

post-6940-0-63850900-1338095919_thumb.jp

Er ikke så greit å se her medn her er sidene inni molden og jeg holler dem forholdsvis klemt ennå! fortsatt fare for at de forflytter seg litt. Neste jobb med sidene blir å lime på halsblokk og bakblokk (hjemmelagde ord).

post-6940-0-15823600-1338096078_thumb.jp

Her ser vi ryggen! vi ser bare mahogni her men det er poppeltre i midten og palisander på utsiden. Ryggen trenger ennå mer tørketid og jeg hadde den mellom to MDF plater helt til jeg satt på spantene. Det er veldif facinerende hvor sterkt laminater er. Sidene ble vanvittig rigide men samtidig mye lettere enn solide sider av samme tretype. neste jobb på ryggen er å lage i stand spanter med en 12 fots radius som gjør alt enda sterkere.

post-6940-0-40297100-1338096176_thumb.jp

Her ser dere jeg limer på tailblocken. Den kan være laget av det meste. Jeg vet noen gitarmakere bruker "plywood". Jeg brukte sitkagran for å holde vekten nede. og delv om det sikkert ikke er alfa/omega for lyd er det koselig at det er ordentlige treverk. Lukter godt gjør det og. Har ennå ikke tatt sidene ned til riktig høyde så hvis dere ser nøye ser dere alle tre lagene som er i sidene

post-6940-0-55654500-1338096587_thumb.jp

Her ser dere det som heter en "rim" sidene sammen med blokkene. Jobber nå med å få riktig høyde på sidene. Istedet for å ha en radius på langs som veldig mange gitarer har. er sidene på disse mer eller mindre rette (med unntak av rundt nackblocken) Ha i bakhodet at toppen fortsatt har en dome-form på grunn av "pliagen"

Er veldig stas å slipe ned sidene og se alle de flotte fargene i det man sliper vekk

• Like 1

post-6940-0-75145400-1338132673_thumb.jp

La ved litt flere bilder av rimmen. palisander kommer ofte i svært mange forskjellige fargetoner og jeg har fått en lilla og rød en her:)

post-6940-0-68233700-1338132702_thumb.jp

Selmer var en av de første akustiske gitaren med en cutaway..

post-6940-0-44551800-1338132884_thumb.jp

Sigøyønergitar miljøet har ekspandert svært siden 80 tallet og samtidig kommer oppblomstringen av gitarmakere som spesielierer seg i "Selmac"gitarer" Hovedbasen befinner seg i Europa med Nord-Amerika huser også noen svært gode gitarmakere. Kan nevne Michael Dunn (http://www.michaeldunnguitars.com/) og Shelley Park (http://www.parkguitars.com/). Begge jobber fra Vancouver.

post-6940-0-13996200-1338132952_thumb.jp

Når det gjelder lydkvaliteten på de to forskjellige modellene er varierer veldig fra gitar til gitar. D-hull gitarer har ofte litt mer bass og en mye mer åpen tone, mens oval-hullene er mye mer fokuserte og har ofte en veldig nasal kvalitet.

Heisann igjen! Takk for komentarene gutter! Veldig hyggelig å få god respons, spesiellt når det er lidenskapen min:)

Her kommer noen flere bilder!

post-6940-0-93292000-1338162907_thumb.jp

Her har jeg klargjort noen spanter med en 12-fots radius. Disse gitarene har kraftig radius (sammenlignet med western som har fra 15 til 28) Bruker, som dere ser, go-bars. Er en fin måte å klemme flere spanter på samtidig på en enkel måte!

post-6940-0-59368100-1338163247_thumb.jp Etter disse spantene er lim på far ryggen en syllinder form. Men med tanke på at spantene ikke går helt til neckblocken og tailblocken retter den seg ut med endene. Det betyr at de vil presses noe ned mot blokkene.

post-6940-0-73017900-1338163478_thumb.jp

Nå skal spantene formes og avrundes. Her gjelder det å passe på at man finner et kompromiss og styrke. Man vil ikke ha spanter som legger til for mye vekt samtidig som man passer på at rygger er sterk. Jeg skal til slutt avrunde dem

post-6940-0-36219300-1338163662_thumb.jp

Her er spantene før de skal avrundes de vinkler ned fra senterlinjen og har en scoop ved endene. Har desverre ikke noe bilde de ferdige spantene med dere får tro meg når jeg sier de er avrundet;)

Takk for denne gang:)

Morn igjen!

post-6940-0-58419500-1338239711_thumb.jp

Nå er det på tide å begynne med toppen. Det første man gjør er å få den ned til riktig tykkelse. Det er en en prosess som skjer med høvler og slipere av forskjellig typer. JEg tok toppen ned til ca 2,3mm Det vi ser på bildet er de to platene som skal settes sammen til toppen. JEg har markert en horisontal linje som representerer "pliagen" Jeg skal kutte et spor ca 0,5mm dypt med barberplad for å gjøre det lettere å bøye på et varmt jern. Det er også en fin måte å få en tydelig paralell brett.

post-6940-0-77083800-1338240156_thumb.jp

Her ser dere barberbladet jeg brukte. Jeg skal etter dette bøye toppen på et jern så den ender opp på ca 6 grader. Det er mye som kan sies om pliagen, men selv tror jeg det var en måte å få en dome form på toppen i stedet for en syllinder. Det kommer to små vertikale spanter rett under bretten som skal passe på at bretten ikke synker sammen. De fungerer også som en støtte ender bena til broa.

post-6940-0-51114900-1338240362_thumb.jp

Toppene som ple brukt på 30 tallet var europeisk gran. Det er veldig dyrt å få over atlanteren, og ettersom jeg er i sitka himmelen på Vancouver Island var det et enkelt valg. Når man velger en topp er med først ute etter hvor sterk toppen er. jo tettere åringer jo sterkere er toppen. Jeg har sett bilder av de gamle selmer gitarene og de var langt mindre selektive på toppene enn vi er idag. Får meg til å undre på om jeg kunne sluppet unna med gran av lavere kvalitet. Denne toppen kostet ca 60 CAD. Det er mange forskjellige måter å gradere topper på og veldig manger treforhandlere ha forkjellige måter å gjøre det på.

post-6940-0-50240000-1338240914_thumb.jp

Etter å ha bøyd toppen på jernet kunne jeg jointe platene. pliagen forandrer senterlinjen noe og må rejustere kanten på toppen for å sørge for at platene går fint sammen. Her bruker jeg som dere ser jointejiggen som jeg laget i de første bildene. På toppen ser dere jiggen jeg bruker for å laget sporet som rosetten skal settes inn i. Rosetten består av rundt 30 finerstrips i forskjellige farger. Etter å ha satt inn rosetten skal jeg lage selve lydhullet. Ser dere nøye på bildet kan dere se "pliagen"

Rosetttid!

post-6940-0-15036500-1338241108_thumb.jp

Her er alle stripsene jeg brukte! Dere kan se at det er veldig mange. Mønsteret kan man velde selv med jeg fant ut at jeg ville kopiere det gamle designet.

post-6940-0-17535200-1338241348_thumb.jp

Neste steg er å organisere dem slik du vil og presse dem inn i sporet. Målet er at du ikke har noen gap i det hele tatt. har man et bra mønster man stripsene sitter litt løst i sporet kan man bruke trelim som sveller treverket litt og gjør at rosetten passer perfekt. Hvis du har rosetten veldig tett fra før kan du bruke vanntynt superlim og synker ned i sporet.

post-6940-0-66638200-1338241396_thumb.jp

Her er rosetten limt og neste steg er å jevne den med toppen.

post-6940-0-78374500-1338241564_thumb.jp

Etter å ha jevnet den med toppen kutter jeg ut selve lydhullet med en håndoverfres.