Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

True temprament neck - bytte hals på PRS


SVS

Anbefalte innlegg

Hei...

Ja, jeg vet det er mange, nei, de fleste gitarister som blåser av dette. Jeg var en av dem som tenkte "tåpelig matematisk flise spikking", "ser ekkelt ut og spille på", og "det er stygt". Nå er jeg helt overbevist om at jeg vil ha dette systemet. Så ikke diskuter akkurat det med meg ;p

Problemet er at jeg kjøpte en PRS Custom 22 for et års tid siden. Nyprisen var 27. Jeg ga vel ca 18 000.

Det var et dårlig kjøp på mange måter. Jeg ga for mye (hva er det med folk i Norge og uhørte bruktpriser på gitarer?). Han løy om at gitaren ikke hadde hakk og riper og litt til. Jeg fikk dessuten levert inn gitaren for å justere den til DGCFAD. Han som gjorde det sa gitaren hadde uakseptable feil i intonasjonen til å være så dyr. Ikke noe alvorlig, men til den prisen så burde den ikke ha det.

Jeg liker den jo tross alt da. Den føles god å spille på, er fin osv osv.

Jeg har lyst på en gitar med true temprament hals. Så spørsmålene som snurrer er.

-Er det ikke litt drøyt å bygge om en sånn gitar? Burde jeg heller selge den og kjøpe en annen NY (oppdaget selvsagt at det føles feil med en brukt en...det er liksom aldri helt min) gitar å blåse av 7000 ekstra på halsbytte?

-PRS har jo uansett disse "feilene" han teknikeren snakket om. Det kan vel gjøre et lønsomt videresalg problematisk uansett...og hakkene.

-Er jeg sikker på at resultatet blir som lovet? Det er jo viktig uansett. Det står og faller på at de på godlyd vet hva de gjør...

-Hva gjør det med lyden i gitaren...

Vil ha noen meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være bombastisk men gitarreparatøren du har brukt virker å være ganske kokt.

1. Intonasjon er noe en hver gitarist bør kunne fikse på egenhånd.

2. Intonasjon er svært lett å fikse.

3. Riper og hakk hører med på gitarer. At selgeren har løyet til deg er en annen sak.

Mitt råd er uansett å kjøpe en kropp fra Warmoth (eller liknende) og en TT-hals.

Setter du TT-hals på PRS'en din har du ødelagt den, IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har ikke PRS slike "feil" som du snakker om. Da må det i så fall være noe spesielt med din gitar.

Det eneste jeg kan tenke meg er at enkelte broer ikke har nok "spillerom" til å få intonert skikkelig dersom det er snakk om store avvik fra standard tuning.

Dette er imidlertid ikke et problem som er ekslusivt for PRS.

Hvordan er intonasjonen nå da? Fikk han fikset det?

I så fall er han fyren, som Kossof er inne på over, relativt kokt i skallen :P

Intonasjonen bør justeres med jevne mellomrom uansett hvor dyr gitaren er. Spesielt dersom en bytter strenger og/eller tuning.

Eller enig i at du kanskje ikke bør sette en slik hals på PRS'en din.

Hvis du skulle ha uflaks og ikke like resultatet, vil det nok bli myyye vanskeligere å få solgt den igjen til en "akseptabel" pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan å intonere en gitar.

Jeg leverte den inn for justering fra vanlig tuning til DGCFAD. Som betyr justeringer på hals, bro, andre strengetykkelser. Jeg ga han jobben fordi jeg var lat og tenkte at han uansett ville gjøre en bedre jobb enn meg.

Han sa det kanskje ikke som "feil i intonasjonen". Han demonstrerte det han mente for meg og det hørtes i alle fall godt. Han mente uansett gitaren burde vært bedre på hva det nå var uansett.

Uansett er poenget her at rette bånd er "dårlig" i utgangtet.

Men om jeg vil ha DGCFAD. Noen som tror det er lurere med lenger hals da? Blir baritone hals for mye for D standard. Tenker på det fordi Ibanez har RGD serien som leveres i den tuningen med lenger skalalengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedstemming har ikke noe med intonasjonsproblematikk å gjøre. Hvis en gitar ikke intonerer skikkelig, så er det av en rimelig enkelt, nemlig at hardware på gitaren ikke er plassert der det skal være, eller at justering ikke lar seg gjøre innenfor det spillerommet det er på den aktuelle gitaren. Det at en PRS er "feilkonstruert" på denne måten tviler jeg meget sterkt på. Det skulle jeg ha likt å se.

Man finner dette på østengitarer der den som har satt på delene har målt med linjal fra bilder på nettet, eller hos gitarbyggere som ikke eier en tommestokk, men bare noen taustumper. Tro meg, slike finnes det mange av. Du får ikke slik vare hos en erfaren gitarprodusent med et slikt rykte som PRS.

Jeg hadde tatt med gitaren til en annen gitartekniker for å høre hva vedkommende har å si.

Når det er sagt- det er din gitar. Vil du ha noe slikt, og du har pengene, så fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk serienummeret, kanskje det er en falsk gitar. Det skjer.. Men sannsynligvis er det bare du som ikke liker den.

Jeg ville solgt den, og kjøpt en warmoth gitar med TT hals som nevnt ovenfor. Ser ingen grunn til å gjøre noe slikt med en 20k gitar.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å gjøre noe slikt med en 20k gitar.

Jeg er veldig partisk her, i og med at jeg har lite til overs for PRS... Likevel, prisen på gitaren har i dette tilfellet lite med saken å gjøre. En dyr gitar er konstruert på samme måte som en billig. Kanskje finnes det billige gitarer som er mindre nøyaktige og dermed har større avvik enn nødvendig, men i utgangspunktet er en dyr gitar like røten i forhold til TT bånd som en billig gitar er.

Dersom TT er noe du vet du vil like er det i så måte bedre å bruke en gitar du liker godt enn å skaffe et alternativ som du ikke har like mye sansen for. Godlyd gjør heller ingenting, gitaren må nok sendes til Sverige for at du skal få ordnet TT på en PRS. TT-oppfinneren har jo også e-post, han er trolig kapabel til å svare på om lengre skala har noe for seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er ekte. Sjekket serienummer og hatt å gjøre med butikken den er kjøpt på. Sog det er bla byttet deler på den rett etter kjøp og jeg har fått bekreftet nok til at jeg vet den er ekte. Dessuten ser jeg, hører og kjenner at dette ikke er noe billig kopi.

Vel...jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil i alle fall ha true temprament neck.

Så la oss si jeg velger å montere det på PRSn...hva er det som kan gå galt? Det er liksom der bekymringen ligger.

Ikke heng dere så mye opp i det han sa om intonasjonen. Bare nevnte det som en brikke i tankespinnet. Ordla meg kanskje sånn at det ble viktigere enn jeg hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det bare i Sverige du får lagt inn TT bånd. Etter hva jeg har hørt innbefatter det å fjerne eksisterende gripebrett slik at de har en helt blank flate for TT bånda. Innleggene på PRS er ofte fugler, noe som kanskje går tapt i prosessen. Jeg synes TT er for dyrt til å få utført på en dårlig gitar. Samtidig er det såpass dyrt at det er litt skummelt å bruke en dyr gitar...

Jeg ville prøvd en gitar med TT (om du ikke allerede har prøvd en) før du gjør noen større inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig det som Euphor sier. Jeg vil ikke gå ned i kvaliteten på resten av gitaren for å få TT. Jeg har en bra gitar jeg (forhåpentligvis) kan bytte hals på. Vet ikke om jeg har råd til å kjøpe en ny gitar i samme klasse å bla opp 7000 ekstra for TT hals og montering selv om jeg selger PRS heller.

Men det hjelper på med tankene deres. Heller mer i retningen å gjøre dette på pRS enn å bruke masse mer penger på å kjøpe å modifisere en ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det bare i Sverige du får lagt inn TT bånd. Etter hva jeg har hørt innbefatter det å fjerne eksisterende gripebrett slik at de har en helt blank flate for TT bånda. Innleggene på PRS er ofte fugler, noe som kanskje går tapt i prosessen. Jeg synes TT er for dyrt til å få utført på en dårlig gitar. Samtidig er det såpass dyrt at det er litt skummelt å bruke en dyr gitar...

Jeg ville prøvd en gitar med TT (om du ikke allerede har prøvd en) før du gjør noen større inngrep.

Du kan få refreta en gitar hos dem ja. Men det er dobbelt så dyrt eller mer som å få montert en ferdig hals. Forsto det sånn at godlyd monterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke Euph. Du mister ikke fuglene, han lager dem på nytt. På fgc i 2010 hadde jeg en lengre samtale med han tt-fyren og han sa at de gjenskaper selv små detaljer. Limoppløser for å fjerne bånd og inlays, deretter freser de bort gripebrettet. De bruker cnc for å lage nye spor til inlays av de "sjablongene" de tar av halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant. Jeg leser at de kan gjøre det, men at det koster litt ekstra. Jeg tviler sterkt på om Godlyd kan gjøre noe av dette, dersom du leverer inn gitaren til Godlyd tror jeg de sender den videre. I så måte kan det være billigere å kjøre et par turer over grensa og levere den selv. Men som du sier, å skaffe en annen hals til din PRS er jo sikkert også mulig, selv om den er limt. Da har du muligheten til å gå tilbake til original om ønskelig, eller bare ha en PRS hals å selge - noe det neppe kan være flust av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.