Web Analytics
Jump to content

True temprament neck - bytte hals på PRS


SVS
 Share

Recommended Posts

Hei...

Ja, jeg vet det er mange, nei, de fleste gitarister som blåser av dette. Jeg var en av dem som tenkte "tåpelig matematisk flise spikking", "ser ekkelt ut og spille på", og "det er stygt". Nå er jeg helt overbevist om at jeg vil ha dette systemet. Så ikke diskuter akkurat det med meg ;p

Problemet er at jeg kjøpte en PRS Custom 22 for et års tid siden. Nyprisen var 27. Jeg ga vel ca 18 000.

Det var et dårlig kjøp på mange måter. Jeg ga for mye (hva er det med folk i Norge og uhørte bruktpriser på gitarer?). Han løy om at gitaren ikke hadde hakk og riper og litt til. Jeg fikk dessuten levert inn gitaren for å justere den til DGCFAD. Han som gjorde det sa gitaren hadde uakseptable feil i intonasjonen til å være så dyr. Ikke noe alvorlig, men til den prisen så burde den ikke ha det.

Jeg liker den jo tross alt da. Den føles god å spille på, er fin osv osv.

Jeg har lyst på en gitar med true temprament hals. Så spørsmålene som snurrer er.

-Er det ikke litt drøyt å bygge om en sånn gitar? Burde jeg heller selge den og kjøpe en annen NY (oppdaget selvsagt at det føles feil med en brukt en...det er liksom aldri helt min) gitar å blåse av 7000 ekstra på halsbytte?

-PRS har jo uansett disse "feilene" han teknikeren snakket om. Det kan vel gjøre et lønsomt videresalg problematisk uansett...og hakkene.

-Er jeg sikker på at resultatet blir som lovet? Det er jo viktig uansett. Det står og faller på at de på godlyd vet hva de gjør...

-Hva gjør det med lyden i gitaren...

Vil ha noen meninger...

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke være bombastisk men gitarreparatøren du har brukt virker å være ganske kokt.

1. Intonasjon er noe en hver gitarist bør kunne fikse på egenhånd.

2. Intonasjon er svært lett å fikse.

3. Riper og hakk hører med på gitarer. At selgeren har løyet til deg er en annen sak.

Mitt råd er uansett å kjøpe en kropp fra Warmoth (eller liknende) og en TT-hals.

Setter du TT-hals på PRS'en din har du ødelagt den, IMO.

Link to comment
Share on other sites

For det første så har ikke PRS slike "feil" som du snakker om. Da må det i så fall være noe spesielt med din gitar.

Det eneste jeg kan tenke meg er at enkelte broer ikke har nok "spillerom" til å få intonert skikkelig dersom det er snakk om store avvik fra standard tuning.

Dette er imidlertid ikke et problem som er ekslusivt for PRS.

Hvordan er intonasjonen nå da? Fikk han fikset det?

I så fall er han fyren, som Kossof er inne på over, relativt kokt i skallen :P

Intonasjonen bør justeres med jevne mellomrom uansett hvor dyr gitaren er. Spesielt dersom en bytter strenger og/eller tuning.

Eller enig i at du kanskje ikke bør sette en slik hals på PRS'en din.

Hvis du skulle ha uflaks og ikke like resultatet, vil det nok bli myyye vanskeligere å få solgt den igjen til en "akseptabel" pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bare si én ting : hvis det ikke er mulig å intonere gitaren din, så er det 100% sikkert ikke en ekte PRS.

Gå for true tempered-bånd om du vil det. Det er bare du som bestemmer hva som er best for deg. Oh well, ble to ting det... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan å intonere en gitar.

Jeg leverte den inn for justering fra vanlig tuning til DGCFAD. Som betyr justeringer på hals, bro, andre strengetykkelser. Jeg ga han jobben fordi jeg var lat og tenkte at han uansett ville gjøre en bedre jobb enn meg.

Han sa det kanskje ikke som "feil i intonasjonen". Han demonstrerte det han mente for meg og det hørtes i alle fall godt. Han mente uansett gitaren burde vært bedre på hva det nå var uansett.

Uansett er poenget her at rette bånd er "dårlig" i utgangtet.

Men om jeg vil ha DGCFAD. Noen som tror det er lurere med lenger hals da? Blir baritone hals for mye for D standard. Tenker på det fordi Ibanez har RGD serien som leveres i den tuningen med lenger skalalengde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer ned i C, altså enda en heltone lenger ned enn det du vil, og har aldri, noensinne, hatt problemer med hverken intonasjon eller andre ting på en gitar med vanlig 25,5" mensur.

Link to comment
Share on other sites

Nedstemming har ikke noe med intonasjonsproblematikk å gjøre. Hvis en gitar ikke intonerer skikkelig, så er det av en rimelig enkelt, nemlig at hardware på gitaren ikke er plassert der det skal være, eller at justering ikke lar seg gjøre innenfor det spillerommet det er på den aktuelle gitaren. Det at en PRS er "feilkonstruert" på denne måten tviler jeg meget sterkt på. Det skulle jeg ha likt å se.

Man finner dette på østengitarer der den som har satt på delene har målt med linjal fra bilder på nettet, eller hos gitarbyggere som ikke eier en tommestokk, men bare noen taustumper. Tro meg, slike finnes det mange av. Du får ikke slik vare hos en erfaren gitarprodusent med et slikt rykte som PRS.

Jeg hadde tatt med gitaren til en annen gitartekniker for å høre hva vedkommende har å si.

Når det er sagt- det er din gitar. Vil du ha noe slikt, og du har pengene, så fyr løs.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk serienummeret, kanskje det er en falsk gitar. Det skjer.. Men sannsynligvis er det bare du som ikke liker den.

Jeg ville solgt den, og kjøpt en warmoth gitar med TT hals som nevnt ovenfor. Ser ingen grunn til å gjøre noe slikt med en 20k gitar.

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til å gjøre noe slikt med en 20k gitar.

Jeg er veldig partisk her, i og med at jeg har lite til overs for PRS... Likevel, prisen på gitaren har i dette tilfellet lite med saken å gjøre. En dyr gitar er konstruert på samme måte som en billig. Kanskje finnes det billige gitarer som er mindre nøyaktige og dermed har større avvik enn nødvendig, men i utgangspunktet er en dyr gitar like røten i forhold til TT bånd som en billig gitar er.

Dersom TT er noe du vet du vil like er det i så måte bedre å bruke en gitar du liker godt enn å skaffe et alternativ som du ikke har like mye sansen for. Godlyd gjør heller ingenting, gitaren må nok sendes til Sverige for at du skal få ordnet TT på en PRS. TT-oppfinneren har jo også e-post, han er trolig kapabel til å svare på om lengre skala har noe for seg eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Gitaren er ekte. Sjekket serienummer og hatt å gjøre med butikken den er kjøpt på. Sog det er bla byttet deler på den rett etter kjøp og jeg har fått bekreftet nok til at jeg vet den er ekte. Dessuten ser jeg, hører og kjenner at dette ikke er noe billig kopi.

Vel...jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil i alle fall ha true temprament neck.

Så la oss si jeg velger å montere det på PRSn...hva er det som kan gå galt? Det er liksom der bekymringen ligger.

Ikke heng dere så mye opp i det han sa om intonasjonen. Bare nevnte det som en brikke i tankespinnet. Ordla meg kanskje sånn at det ble viktigere enn jeg hadde tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det bare i Sverige du får lagt inn TT bånd. Etter hva jeg har hørt innbefatter det å fjerne eksisterende gripebrett slik at de har en helt blank flate for TT bånda. Innleggene på PRS er ofte fugler, noe som kanskje går tapt i prosessen. Jeg synes TT er for dyrt til å få utført på en dårlig gitar. Samtidig er det såpass dyrt at det er litt skummelt å bruke en dyr gitar...

Jeg ville prøvd en gitar med TT (om du ikke allerede har prøvd en) før du gjør noen større inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Det er også viktig det som Euphor sier. Jeg vil ikke gå ned i kvaliteten på resten av gitaren for å få TT. Jeg har en bra gitar jeg (forhåpentligvis) kan bytte hals på. Vet ikke om jeg har råd til å kjøpe en ny gitar i samme klasse å bla opp 7000 ekstra for TT hals og montering selv om jeg selger PRS heller.

Men det hjelper på med tankene deres. Heller mer i retningen å gjøre dette på pRS enn å bruke masse mer penger på å kjøpe å modifisere en ny...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det bare i Sverige du får lagt inn TT bånd. Etter hva jeg har hørt innbefatter det å fjerne eksisterende gripebrett slik at de har en helt blank flate for TT bånda. Innleggene på PRS er ofte fugler, noe som kanskje går tapt i prosessen. Jeg synes TT er for dyrt til å få utført på en dårlig gitar. Samtidig er det såpass dyrt at det er litt skummelt å bruke en dyr gitar...

Jeg ville prøvd en gitar med TT (om du ikke allerede har prøvd en) før du gjør noen større inngrep.

Du kan få refreta en gitar hos dem ja. Men det er dobbelt så dyrt eller mer som å få montert en ferdig hals. Forsto det sånn at godlyd monterer.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke Euph. Du mister ikke fuglene, han lager dem på nytt. På fgc i 2010 hadde jeg en lengre samtale med han tt-fyren og han sa at de gjenskaper selv små detaljer. Limoppløser for å fjerne bånd og inlays, deretter freser de bort gripebrettet. De bruker cnc for å lage nye spor til inlays av de "sjablongene" de tar av halsen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er sant. Jeg leser at de kan gjøre det, men at det koster litt ekstra. Jeg tviler sterkt på om Godlyd kan gjøre noe av dette, dersom du leverer inn gitaren til Godlyd tror jeg de sender den videre. I så måte kan det være billigere å kjøre et par turer over grensa og levere den selv. Men som du sier, å skaffe en annen hals til din PRS er jo sikkert også mulig, selv om den er limt. Da har du muligheten til å gå tilbake til original om ønskelig, eller bare ha en PRS hals å selge - noe det neppe kan være flust av...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.