Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laney TF200: Ingen lyd


E5150

Anbefalte innlegg

Min gode gamle Laney Tubefusion TF200 forsterker har sluttet å fungere. Når jeg slår den på lyser alle indikatorer som de skal, men det kommer ingen lyd når gitaren er tilkoblet. Forsterkeren er ca. 15 år gammel og skal visstnok inneholde et enkelt rør i forforsterkeren som jeg aldri har byttet ut. Kan det være dette som har avgått med døden, eller finnes det andre alternative forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at et nytt rør ikke koster mer enn 100-lappen så da prøver jeg et bytte. Dette er vel meningen at jeg skal kunne klare selv?

Har forstått det slik at rørene i Tubefusion gjerne holder i 15 år og mer enn det. Blir nok ikke så mye slitasje når det sitter i preampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan det er mulig å drive nettbutikk i Norge når man må forholde seg til posten. Tenkte først å bestille nytt rør fra Gitarhuset.no. Kostet 94 kroner for rør, noe som er helt greit. Men når man må betale 98 kroner for porto endte jeg raskt på ebay. Fikk nytt rør for 134 kroner inkludert porto fra England. Ble sendt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg byttet rør og forsterkeren er fremdeles like taus og ubrukelig. Hvilke andre årsaker kan forklare at en forsterker takker for seg sånn helt uten videre. Den har ikke blitt flyttet på, ikke brukt på høyt volum og ikke blitt spilt på av kompetente folk. Kan den rett og slett ha dødd av kjedsomhet?

Er det noe i Oslo og omegn som evt. har anledning til utbedre problemet? Er litt kjedelig å spille gitar uten lyd :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut, men her er vi utenfor mitt kompetanseområde :-) Regner med at det ikke er sikringene i sikringskapet i kjelleren som skal sjekkes, og der går grensen for min sikringskunnskap. Får vel presisere at det er lys i alle indikatorer på forsterkeren, men ingen lyd. Ville ikke alt ha vært svart hvis sikringen var gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om høyttaleren er koblet til ordentlig? Har opplevd at kabelen bakpå ikke har vært tilkoblet elementet. Da kommer det ikke mye lyd ut av den. Aner ikke hvordan han som eide den klarte å få det til, men det skjedde uansett.

Hvis jeg har tid neste uke, så kan jeg kanskje ta og se på den og prøve.

EDIT: Er du forresten helt sikker på at det er forsterkeren? Har du prøvd en annen gitar og/eller en annen kabel?

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter videre testing kan det se ut som om det er snakk om en dårlig kobling et eller annet sted. Etter å ha rotet litt rund med høytalerkoblingen i går kveld var det plutselig lyd igjen. I og med at dette var langt over leggetid for folk flest ble det ikke mulighet til videre testing, men skal gjøre et nytt forsøk i kveld.

Er nok forsterkeren som er problemet. Har testet andre kabler og instrumenter.

Hvis det ikke løser seg er jeg glad for assistanse. Er bortreist de neste ukene, men tar kontakt senere hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg oppfatter, så håper jeg på at det kun er dårlig kontakt som har vært problemet. Vakkel kanskje? Muligens brudd? Er det noen kabler du ser som er helt bøyd kan det fort være det som er problemet.

EDIT: Vi håper på det beste!=)

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.