Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rengjøring av gripebrett!


sveini83

Anbefalte innlegg

Enig med Greener her. Produkter som både skal rengjøre og olje i samme operasjon, er i utgangspunktet en kontradiksjon. Det blir som om du f.eks. skal lakkere en gitar eller hva som helst annet. Man bør sørge for at det man skal lakkere er rent og uten smuss FØR man påfører lakken. Jeg har også lest at mange av disse produktene for gripebrett inneholder silikon, nettopp for å få den glatte følelsen, men jeg tror ikke det er særlig gunstig for gripebrettet på lang sikt, da det legger seg som en hinne oppå.

Som sagt, er det i utgangspunktet veldig sjeldent at det virkelig er behov for å olje et gripebrett da både rosentre og ibenholt inneholder olje naturlig og det får også tilført "olje" fra fingrene. Mange, meg selv inkludert, velger likevel å olje gripebrettet innimellom, men jeg gjør det kun etter å renset all skitt først, og bruker en naturlig og ren olje (Fret Doctor, som nevnt) som faktisk trenger inn i treverket. For min del gjør jeg det mest av visuelle og tildels forebyggende grunner, men jeg har aldri opplevd at et gripebrett har vært så tørt at det har sprukket e.l. men det kan jo i teorien skje. Oljen gjør det jo også enklere å rengjøre gripebrettet da den skitten ikke fester seg i samme grad, men da er det som sagt nok med bittelitt rent vann på en mikrofiberklut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at olje til en viss grad er et rensemiddel. Olje løser opp fett og griseri. Eksempelet med lakkering lar seg ikke helt overføre, for avfetting av hals er vel heller ikke helt gunstig. Det som er viktig om man bruker oljer eller ulike typer impregneringer er ta vekk overskuddet, så det ikke legger seg som en hinne oppå treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det var et noe søkt eksempel, men som nevnt inneholder en del av disse lemonoil o.l. petroleumsdestillater som virker uttørkende på treverket, i tillegg til nevnte silikon som legger seg som en hinne oppå....

For å ta et annet eksempel da: Jeg har kjøkkenbenk i tre som av og til må behandles med olje. Før jeg påfører olje, vasker jeg naturligvis benkplata slik at den er helt ren før jeg har på olje.....

Når jeg renser med lighterbensin, tørker det muligens ut treverket noe. Derfor oljer jeg etterpå, men jeg sørger da for å bruke en olje som trenger inn i treverket. Jeg tørker også naturligvis av overflødig olje på gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ikke våpenet før man renser det med olje heller! Jeg skjønner litt hva dere mene,r men jeg ser ikke helt det poenget med å rense før man oljer.. Den oljen jeg bruker, den fjerner smuss som bare faen. Bummullsdottene er helt svarte etter bruk på et par bånd. Og når man skraper dem, er det tydelig at skitt blir blandet i oljen fordi det løser seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ikke våpenet før man renser det med olje heller! Jeg skjønner litt hva dere mene,r men jeg ser ikke helt det poenget med å rense før man oljer.. Den oljen jeg bruker, den fjerner smuss som bare faen. Bummullsdottene er helt svarte etter bruk på et par bånd. Og når man skraper dem, er det tydelig at skitt blir blandet i oljen fordi det løser seg opp.

Jo, det gjør man vel hvis det er ille nok. Dessuten er det ganske stor forskjell på metal og treverk. Olje trekker ikke inn i metall. Du får selvfølgelig med overflate-skitt hvis du tørker av gripebrettet med olje, men faren er kanskje at du kapsler inn noe av møkka også? Spesielt med silikon-innholdige preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare unngå "sitronsaft" på lakkert lønn. På min hovedgitar har jeg mattlakkert lønn, som gir lav friksjon også med svette. Bruker my mikrofiberklut (er veldig fornøyd med de som følger med Dunlop 65) tørt eller lett fuktet hvis nødvendig. På min ES335 bruker jeg sitronolje på gripebrettet når jeg skifter strenger (det er ikke så ofte, det er en reservegitar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man skade treverk ved å rense med eks. white spirit? Jeg vet at ibenhold ofte er farget for å bli helt svart, kan noe av denne fargen forsvinne eller gråes ut? Jeg spør, fordi jeg skal serve May`en i kveld og vil ikke ødelegge noe som helt på den :D

Hvis gripebrettet ikke er helt inngrodd, trenger du sannsynligvis ikke noe sterkere enn vann og mikrofiber. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.