Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rengjøring av gripebrett!


sveini83

Anbefalte innlegg

Rengjøring av gripebrett med gorgomyte.

Dette produktet har jeg testet hjemme på noen gitarer og er meget fornøyd med resultatet.

Fant noen demo videoer på Youtube:

Noen andre som har testet gorgomyte?

Endret av sveini83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som om det virker bra, men jeg lurer på om det trekker ut mer enn det burde fra rosewood gripebrettene?

Skjønner ikke hvorfor han fyren i første videoen ikke dro frem støvsugeren først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som før: Fuktig mikrofiber-klut for jevnlig rengjøring. (f.eks. hver gang man bytter strenger.) Lighter bensin hvis det er et gripebrett som er helt inngrodd, med påfølgende behandling med fretdoctor olje. Olje på gripebrett er svært sjelden nødvendig, men jeg gjør det likevel ca. en gang i året på gitarene med rosentre gripebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette så litt interessant ut. Er det ingen norske aktører som selger dette?

Har en ES-335 jeg har lovt meg selv å ta godt vare på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som sagt, rengjør gripebrettet med en lett fuktig mikrofiberklut hver gang du skifter strenger (og det gjør du jo relativt ofte, ikke sant?), så er det vedlikehold mer enn godt nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sitronolje som man kan kjøpe hos gitarforeningene.

Det fjerner det meste av smuss og gripebrettet får nytt liv. Det vil gi deg den følelsen av å spille på et helt nytt gripebrett. Spør den lokale forhandleren, det er en enkel og grei metode. Og en liten flaske skal holde til mange ganger. Mest brukt til rosewood og ebony, vet ikke hvordan det er med maple.. Du tar simpelt og smørrer pittelitt olje på 4-5 bånd samtidig, skraper dem lett vekk med et gammelt kredittkort ol og så pusser kjapt og greit vekk det verste av oljen med en bumullsdott som koster 6kr på Rema for X antall stykk, skal vare et par år..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel hatt 100 tråder om dette før, men en olje er ikke særlig godt egnet til rengjøring. Du vasker deg vel før du smører deg med fuktighetskrem også :)

"sitronolje" inneholder som oftest ikke sitron, men aromater og mineralolje. Denne typen olje trekker egentlig ikke inn i gripebrettet, så effekten er minimal, men det ser jo staselig ut da.

Olje eller noe som helst annet på lønn er meningsløst da lønnen er lakkert.

Mikrofiberklut - white spirit, litt tynnet sprit eller lighterbensin er fine ting å rense gripebrettet med. Skal du olje rosewood e.l. eksisterer det oljer som faktisk trekker inn i treverket, men da må du begrense bruken til 1 gang i året eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sitronolje" inneholder som oftest ikke sitron, men aromater og mineralolje. Denne typen olje trekker egentlig ikke inn i gripebrettet, så effekten er minimal, men det ser jo staselig ut da.

Hvilken effekt tenker du på? Jeg bruker det ca hvert 7-8-9 måned, nettopp fordi gripebrettet blir så rent at det ikke er behov for å bruke det oftere. Den etterlater gripebrettet helt dønnstrøkent mtp skitt. Selv de verste, f.eks 6 år gamle flekker, forsvinner.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten er i all hovedsak at gripebrettet blir glatt - noen liker denne følelsen, men det vil jo også i noen grad hindre skitt i og feste seg.

Nå vet ikke jeg hvilket produkt du bruker, men noen av disse inneholder både olje og løsemidler, mens andre igjen bare mineralolje. Inneholder det bare olje er det ikke spesielt godt egnet til å rengjøre rosewood med spør du meg, men er du fornøyd så er vel saken grei. Jeg sier bare at jeg heller ville brukt en mikrofiberklut og eventuelt litt løsemiddel, for så å olje gripebrettet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det visste jeg ikke. Jeg har ikke vært borti så mange typer, så jeg skal ikke uttale meg. Jeg bruker Dunlop 55. Denne etterlater et veldig tynt og usynlig belegg som hindrer skitt i å feste seg, slik som du beskriver. Og det funker utmerket fint! Begynner å bli et par måneder siden jeg tok en grundig rens av gripebrettene, og den skinner fortstatt. Mikrofiberklut er sikkert ingen dum idé heller høres det ut som.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.