Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd / hjelp. Mulig hærverk på min forsterker


Anbefalte innlegg

Hei, meg igjen! Er visst forfulgt av uflaks for tiden.

Var på bandøving i dag, kun meg og trommisen. Bassisten var som vanlig ikke der da han heller vil lufte bikkja si.

Nok om det. Når jeg skulle skru på min forsterker, en Mesa Boogie Dual Rectifier 100 w tilkoblet et 300 W Mesa Boogie kabinett så skjedde det ingenting. Helt dødt.

Når jeg tittet bak forsterkeren så jeg at OHM kabelen som skal gå fra forsterkeren til kabinettet var frakoblet forsterken og hang bare løst fra kabinettet.

Før jeg startet forsterkeren så jeg også at kabelen som går til strøm-omfromeren (jeg har en amerikansk verson av Mesa Boogie) var dratt ut av omformeren.

Det var ikke slik jeg forlot forsterkeren ved sist øving. Så her har visst noen tuklet.

I følge trommisen hadde visst bassisten hatt med sitt andre band på øving der og gitaristen hadde brukt min forsterker.

Noen som har noen teorier hvorfor min forsterker er helt død? Vi testet selvfølgelig bass forsterken i samme strøm uttak i veggen som min forsterker. Og bass forsterkeren virket.

Jeg er fryktelig irritert nå, og siden jeg ikke kan så mye om elektronikk og forsterkere ber jeg om råd til hva som kan ha skjedd.

Er også jævla sur siden vi 3 betaler 1000 kr hver i måneden for dette øvingslokale og så har han med ukjente folk inn dit som ikke har noe der og gjøre.

AArrrrggghh og jeg har ikke råd til ny forsterker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med død? Død som i helt steindød,eller er det noe som virker inni der uten at du får lyd?

Gløder rørene, gløder av/på-bryteren, er det noen som helst lyder etc..?

Stein død. Ikke en lyd, ingen lamper som lyser, ingen rør som gløder. Så død som en forsterker kan bli :(

Endret av tomandre81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en alvorsprat med bassisten? Kommer nok en del innspill på konsekvensene av de "feilkoblingene", men tror først og fremst du bør få pratet med han der bikkje-lufteren!

Ditto.....her ville jeg gått ut litt hardt ut siden noen har lånt(ut) ampen uten lov. Her er det klart at bassisten har litt å forklare.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt sikringa til ampen før noe annet iallefall.

Jeg hadde også en amp stående på et lokale hvor flere band øvde. Jeg tok ut sikringa hver gang jeg dro slik at ingen skulle bruke ampen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se at han har testet din amp på et annet kabinett og koblet stikket rett i veggen...poff.

Takk for tips. Skal spørre om de har brukt annet kabinett. Den der tenkte jeg ikke på.

Det eneste jeg stusser litt på var jo at den amerikanske kabelen som skal gå inn i omformeren var koblet i forsterken, men den enden som skal gå inn i omformeren (med 3 støpsler) var koblet ut.

Vel, vel, ikke godt å vite hva som har skjedd der. Er nå jeg skulle ønsket at rommet var video-overvåket :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal spørre om de har brukt annet kabinett. Den der tenkte jeg ikke på.

Det eneste jeg stusser litt på var jo at den amerikanske kabelen som skal gå inn i omformeren var koblet i forsterken, men den enden som skal gå inn i omformeren (med 3 støpsler) var koblet ut.

Vel, vel, ikke godt å vite hva som har skjedd der. Er nå jeg skulle ønsket at rommet var video-overvåket :/

Eh, klart....jeg kom ikke på at han hadde ikke fått inn støpselet fra ampen noe annet sted enn i omformeren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt sikringa til ampen før noe annet iallefall.

Jeg hadde også en amp stående på et lokale hvor flere band øvde. Jeg tok ut sikringa hver gang jeg dro slik at ingen skulle bruke ampen :)

Takk! Skal prøve dette. Vet du hvor mye som kan ha blitt ødelagt hvis de har plugga i en europeisk strøm kontakt i en amerikansk amp forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, klart....jeg kom ikke på at han hadde ikke fått inn støpselet fra ampen noe annet sted enn i omformeren uansett.

Godt mulig de har gjort det du sa, og bare koblet den amerikanske kabelen inn i forsterkeren igjen etterpå. Nå bare prøver jeg og få frem mest mulige scenarioer. Blir lettere når jeg skal konfrontere bikkje-luftern og tiggerne som ikke har råd til eget øvingslokale engang.

Endret av tomandre81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har omformeren tatt kveldne på et eller annet vis, eller så er det feil i powersuply til ampen, muligens transformatoren der.

Ta en prat med bassisten, finn ut hva de gjorde og hva de ikke gjorde og la dem betale reparason av ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Skal prøve dette. Vet du hvor mye som kan ha blitt ødelagt hvis de har plugga i en europeisk strøm kontakt i en amerikansk amp forresten?

Er ikke sikker, men kan tenke meg at det Troll sier om transformatoren er riktig. Sikringa sin jobb er jo å ryke før transformatoren eller noe annet gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det: Kan et strøm-brudd i bygget ha forårsaket dette? Etter erfaring er dette lite sannsynlig da strømmen ofte går i min leilighet og pc'er, tv'er, skjermer eller forsterkere har aldri tatt skade av dette. Og jeg har bodd i min leilighet i over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.