Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flekker på humbuckera


Rudstar

Anbefalte innlegg

På epiphonen min har det lagt seg sånne flekker på humbuckera. Jeg har prøvd å fjerne dem med å bruke en klut å tørke av, men det funker ikke. Er det noen måte å fjerne dette på?

Er ikke så veldig pent + at jeg ikke får den fine glansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som har blitt sølt på, kan det fjernes med hva som helst. Hvis det derimot er selve metallet som har oksidert eller korrodert, så blir det verre. Stålull fjerner rust, men ikke oksidasjon. Du kan prøve noe pussemiddel, slikt man pusser sølvtøy med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oksid|e?re v2 forbinde med oksygen; fjerne elektroner fra et stoff / adj i pf pt: oksidert sølv sølv med et mørkt belegg av sølvsulfid .

korro|de?re v2 (fra lat., av *kon- og rodere 'gnage') særl om metall: bli nedbrutt ved påvirkning av luft el. vann, ruste (I)

Ordbok.no e en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert nikkel i humbuckercoveret. Det reagerer over tid med fuktighet (luft, vann) Og sikkert litt svette. Svette inneholder salt som igjen setter fart på korrosjon og oksidering.

Er nok lurt å få disse flekkene bort så fort du kan. Ikke at det er noe krise, men lar du dette fortsette for lenge så begynner det å "spise" metallet og du vil få "groper" i stedet for flekker.

Sølvpuss er utmerket for å fjerne slikt. Bare å spøøre mor... ;)

Stålull vil kanskje lage noen riper i metallet. Hvis du skal være skitnøye, så kan du begynne med stålull, for så å fortsette med autoglym 2000 og avslutte med autoglym 3000. Autoglym er et poleringsmiddel for biler, og er i praksis flytende "sandpapir"

Prøv deg fram litt. Skal mye til for at de blir ødelagt. Kan derimot være en ide å ta dekselet av humbuckeren før du begynner med sølvpuss, stålull eller autoglym.

Lykke til.... :)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greasykid: hvordan tar man av pickupdekselet? Har en Dean vendetta incoming, og har planer om å hive en EMG 81 i stol. Da ser det så teit ut hvis pickupen i hals har et krom deksel på seg ;) Enten må jeg da skifte begge pickupene, eller ta av dekselet. Siste er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greasykid: hvordan tar man av pickupdekselet? Har en  incoming, og har planer om å hive en EMG 81 i stol. Da ser det så teit ut hvis pickupen i hals har et krom deksel på seg ;) Enten må jeg da skifte begge pickupene, eller ta av dekselet. Siste er å foretrekke.

Det problemet der tror jeg du må leve med gitt... Ser ut som de fleste eller alle EMG pickupene har en støpt konstruksjon som ikke er til å plukke fra hverandre uten å ødelegge noe. Magnetspolen/coilen blir lagt ned i housingen, plasten som er rundt, så støper de over med et eller annet epoxymateriale som bli hard som f når det herder. Har faktisk prøvd dette en gang. Riktig nok ikke med EMG, men med noe skit som satt på en Vester gitar jeg har liggende i deler... ;) Det som mest sannsynlig skjer en at epoxyen som omslutter coilen vil sitte fast i vindingene og dermed ryke en vinding eller to når fjernes. Da er pickupen mos og så si ubrukelig hvis ikke man er guru med loddebolt og lakk... ;)

Etter en liten titt på Dean sine hjemmesider og på Vendettaen så ser den jo unektelig veldig mye bedre ut med chrom micker.

Det som derimot er mulig er å demontere orginalmicken og støpe den inn i samme innpakning som EMG`en. Litt knotejobb, men si i fra hvis det blir interessant! Fikser det.... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på ESP-forumet viste en bilde-serie fra da han pelte av dekslet på en EMG og satte på et Gibson-type deksel..

Men det var ikke enkelt sa han..

Men det går ikke å ta av dekslet uten å sette på nytt, da blir det som Greasykid sier, du får en fin gul epoxy mic isåfall.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente jo selvsagt å ta av dekslet på krom-pickupen, slik at den ble hvertfall noenlunde like mørk som EMGen, beklager om det ikke var tydelig nok. Så altså: hvordan ta av krom-deksel på en stock pickup? ;) Dremel?

Vanlige chrome pickuper skal ikke være noe problem å plukke fra hverandre med mindre det er en sær konstruksjon. Disse består stort sett av to deler; coil og deksel.

Tipper at hvis du skrur av plastikklisten som går rundt pickupen så vil løsningen på fjerne deksel problemet vise seg selv.

Se bilde:

514c.jpg

Bildet er hentet fra www.guitar-parts.com

Tipper du vil se noe slikt når du plukker ut pickupen. Da skulle det være rimelig greit å plukke av chromdekselet.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.