Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Båndsliping - Hva slags sandpapir bruker man?


davidsen

Anbefalte innlegg

Veit ikke om jeg ville brukt vateren som kloss da den er ganske lang, men har du 100% rett hals kan du gjøre det. Jeg ville brukt en kortere trekloss, rundt 15 cm. Det aller beste er sjølsagt klosser med samme radius som halsen fra for eksempel Stewmac. Sikkert andre som har mer erfaring som kan komme med fornuftige innspill også.

En helt rett "kloss" som er like lang som halsen eller lengre, er det beste du kan bruke. Hele poenget er at du skal slipe alle båndene like høye. Hvis noen ba deg avrette en trelist, hva ville du valgt som verktøy? en bit sandpapir i neven eller en lang høvel/stor pussekloss? nettopp!

En kort kloss er i den sammenheng nesten meningsløs å bruke, med mindre du har en veldig god formening om hvilke bånd som må slipes og kan kontrollere arbeidet ditt med en rettmal underveis. Forøvrig kan du ikke båndslipe en hals på skikkelig vis før du har fått den helt rett - det er liksom hele poenget.

Jeg bruker enten en helt rett/planet "stang" av stein som er like lang som halsen i kombinasjon med en kortere radiusblokk med riktig radius.

eller

en aluminium radiusblokk som også er like lang som halsen

bruker ca 320 papir på disse for å plane først. Så går jeg over med alle grovheter fra 400 til ca 2000 (noen få tak med hver bare) med en kortere radiusblokk.

Så avrunder jeg båndene med trekantfiler om det er nødvendig og "flopper" ved å brette pussepapiret rund det runde gummierte håndtaket på den minste båndfilen min (tynnere enn en blyant) Jeg "flopper" fra 320-2000 (alle verdier mellom) til slutt pusser jeg over alle båndene med 3M poleringspapir (1200 - 8000)

Det ferdige resultatet blir strålende - helt uten å ha brukt noen form for stålull, polish eller veske til slipingen.

Det mange glemmer angående slipepapir er det man fort finner ut hvis man jobber med lakk eller bearbeiding av metall - Hvis man sliper med mange ulike grovheter fremfor å hoppe fra grovt til fint papir direkte, vil man for hver grovhet "plukke opp" ripene fra forrige papir og dermed ende opp med en helt slett overfalte uten å fjerne noe nevneverdig materiale eller bruke særlig mye energi. Det er i praksis en stor tidsbesparelse rett og slett.

Riktig verktøy gjør jobben mye enklere, og pussepapir koster ikke mange kronene hvis du kjøper en "samlepakke" med ulike grovheter.

Våtsliping av frets ville jeg definitivt ikke forsøkt meg på. Og det har heller ingen hensikt. Diamanbryne er et greit redskap, men ikke så godt egnet til å båndslipe en hel hals.

Det er et par ting du må ta stilling til før du båndsliper en hals hvis du skal komme i mål og ikke potensielt gjøre gitaren dårligere eller ubrukelig :

1 - Får du halsen helt rett?

Hvis svaret er nei, er ikke dette en jobb hvor en nybegynner kan utrette stort. Et godt verktøy her er en rettmal med hakk for båndene:

Notched_Straightedge_sm.jpg

Har halsen en bue bruker du truss-rod, har halsen en sideveis vridning får du ikke kompensert for dette ved å slipe båndene. Halsen må da rettes ved å slipe gripebrettet rett samt en re-frett.

Har gripebrettet samme radius langs hele halsen, og hva er radiusen? (ikke se på hva produsenten oppgir - mål!) Eller varierer den sterkt fra første til siste bånd? (f.eks 10 - 16) en varierende/progressiv radius omtales gjerne som "compound radius"

På en hals med en jevn radius kan du bruke en lang radiuskloss:

Aluminum_Radius-sanding_Beam_sm.jpg

Eller en kombinasjon av en lang rettmal og en kort radiuskloss

Er halsen compound må du slipe den på en litt annen måte for å ikke ødelegge båndene, da kan du bruke en lang rettmal - eventuelt i kombinasjon med flere radiusblokker med ulik radius:

Fret_Fingerboard_Levelers_sm.jpg

Du må først som sist finne ut hvilke bånd som er høye og hvor. Vet du ikke dette, jobber du i blinde og hele prosjektet er meningsløst. Tusj på båndene og noen drag med en rettmal forteller deg det meste. Med en kort kloss er du i praksis like vis..

Hvis et bånd er veldig høyt bør du banke/slipe dette alene. Litt av greia her er at du ikke ønsker å fjerne så mye materiale på alle båndene som er passelig høye. Du kan fort ende opp med å slipe den ene enden av halsen alt for mye også..

Slip inn en liten "fallaway" - altså slip progressivt litt ekstra fra ca 12-14 bånd og til siste bånd etter at alle båndene er like høye.

Du må selvsagt ikke ha all verdens fancy verktøy, men en lang rettmal som du kan feste sandpapir på og verktøy for å måle radius, samt å kunne konstantere om halsen er rett er et minimum for å komme i mål. Det viktigste du gjør i hele prosessen er å forsøke å konstantere hva som må gjøres med halsen. Jobber du i blinde blir resultatet ofte svært skuffende..

Edit:

En metode for å få halsen noenlunde rett er å tusje båndene for så å slipe et par dra med en rettmal. Hvis du nå f.eks ikke treffer noen av båndene på midten av halsen må du rette halsen mer. Dette er ikke en like sikker metode som å måle på gripebrettet (rettmal med hakk til båndene) men det kan fungere fint hvis ikke høye bånd e.l. "lurer deg".

Forskjellen på en "projobb" og en amatørjobb er gjerne at en profesjonell fjerner veldig mye mindre metall underveis - altså at du har mer frets igjen etter jobben. Noe å tenke på :D

IKKE FORSØK Å BÅNDSLIPE EN KOSTBAR GITAR FØR DU HAR ERFARING OG GODT VERKTØY!!! EN RE-FRET KOSTER MYE MER ENN DU TROR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.