Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Båndsliping - Hva slags sandpapir bruker man?


davidsen

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve meg på en båndsliping selv, og lurer på om noen her kan komme med anbefaling til type sandpapir jeg bør bruke.

Ser vi på denne videoen, så bruker han "industrial diamond particles" (rundt 2:30). Høres ikke heeelt billig ut. Hva heter dette på norsk? Industrielle diamantpartikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 600 papir til selve slipingen, og 1200 til finpussen jeg tar på langs av bånda (etter evt å filt bue på bånd som har blitt litt for flate.)

Og til slutt polering med noe planet waves gnikk deg ihjel pussegreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om det her er snakk om slurvete språkbruk, eller hva det er snakk om. Det som heter "sandpapir", er tradisjonelt rett og slett sandpartikler silt og sortert etter størrelse, og så limt fast på et papirark. Nå skal det innrømmes at det etter hvert har blitt brukt andre typer partikler til "sandpapir", også, men det lar vi ligge.

Sandpapir er beregnet til sliping av treverk. Det bør man ikke bruke på metall i det hele tatt. Til metall bruker man en eller annen form for slipepapir, og så innimellom kalt smergelpapir. Det har partikler av diverse oksyder, og er ikke videre egnet til sliping av tre, men passer glimrende til lakk og metaller.

Slipepapir kan brukes enten vått eller tørt. For best avvirkning med minst riper på resultatet, er våtsliping å foretrekke. Nå er det jo slik at det kanskje ikke er så ønskelig å klisse inn halsen med så mye vann, så her finnes det flere variasjoner over tema, og også mange forskjelllge produkter man kan bruke.

Jeg skal ikke sitte her og late som om jeg har oversikt over alle detaljer når det gjelder dette, da det ville være å lyve på seg masse kunnskap jeg ikke har.

Vitsen er å fortelle noe om at det som heter "sandpapir", og som du får hvis du går på Maxbo og spør, ikke egner seg til å slipe bånd på en gitarhals. Biltema selger slipepapir i hendige pakker i forskjellige korninger, som vanlig ikke verdens beste, men det duger helt fint.

Og Oslogutten- ja, det går an, men det er like raskt å ta ut båndene, fylle i epoxy og slipe ned. Og vips, så har du en ubrukelig gitar som for de fleste er artig i sånn omtrent tre minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Oslogutten- ja, det går an, men det er like raskt å ta ut båndene, fylle i epoxy og slipe ned. Og vips, så har du en ubrukelig gitar som for de fleste er artig i sånn omtrent tre minutter.

:D

OT:

Men utover dette har det ikke så stor betydning? Hvor lenge vil treverket vare sånn ca, og hva slags strenger bør man bruke ?

Dette skal jeg definitivt gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slipt to halser med smergelpapir tørt. Funka helt greit det. Brukte 400 på den ene da den var mye slitt, og 600 på den andre for å jvne bånda. Kjøpte meg en båndfil fra Stewmac, og den gjorde jobben med å runde bånda lett. Pussa så over med 600 igjen og "floppet" over bånda. Gikk opp til 1000 korning på grovpolering, først på langs og så på tvers, og finpolerte med vanlig kjøkkenstålull. Er i grunnen forholdsvis enkelt så lenge man ikke forhaster seg. Husk å sverte bånda slik at du ser hvor du har pussa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floppemetoden er ganske enkelt å ta smergelpapiret rundt fingeren og dra fram og tibake over bånda med lett/ moderat press. Du vil da høre floppelyden. :)

Veit ikke om jeg ville brukt vateren som kloss da den er ganske lang, men har du 100% rett hals kan du gjøre det. Jeg ville brukt en kortere trekloss, rundt 15 cm. Det aller beste er sjølsagt klosser med samme radius som halsen fra for eksempel Stewmac. Sikkert andre som har mer erfaring som kan komme med fornuftige innspill også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at vi hadde en utfyllende tråd om 'floppemetoden', her på forumet. Har gjort dette selv med ok resultat. Benyttet en større flatfil til å jevne båndene. Marker båndene med tusj mens du jobber, så ser du hvor det tar mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at man skal ta med i bildet av at "floppemetoden" er noe som ikke brukes av profesjonelle gitardoktorer. Det er vel minst en av arten som høflig har antydet at det ikke kanskje er det lureste å gjøre. Ved ettertanke skjønner jeg det.

Det jeg kan si, er at det kan rett opp feil ganske kjapt med mye mindre jobb enn tradisjonelle båndfiljobber, og at det slik jeg har opplevd det har noe for seg.

Et scenario der man har en billig gitar som er riktig ille, og så gidder man ikke å legge all verdens med jobb i det, ja, hvorfor ikke.

Men en dyr gitar som man vil ha så bra som mulig, niks. Der hadde jeg nok lagt mer arbeid i det, og brukt en mer tradisjonell tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.