Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig, lav-watts røramp til punkband. Ibanez TSA-15? Vox AC15? Andre?


Anbefalte innlegg

Tjohei.

Punkbandet mitt har fått frifondstøtte for å kjøpe inn gitarforsterker, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil ha. Jeg har noen kandidater, men klarer ikke helt å bestemme meg. Kommer jo selvsagt til å ta valget basert på egne meninger, men andres synspunkter kan gjøre det lettere for meg å bestemme meg. Det kan jo også være fornuftige forsterkere som jeg ikke har tenkt på.

Pristaket er 5000kr.

Førstevalget mitt er i utgangspunktet Ibanez TSA-15. Denne har jeg prøvd ganske godt, både på lavt volum og på full pupp. Det at denne spiller relativt cleant selv på full guffe, og har mulighet for å kicke inn både boost og tubescreamer gjør den relativt allsidig da jeg får både cleanlyd som er clean nok i massevis for punk, en tøff bluesvreng og en ganske heftig punkvreng. Med en ekstern tubescreamer i tillegg kan man få en heftig kul sololyd. Liker godt lyden jeg får ut av denne, og har hatt lyst på den siden jeg prøvde den. Stack selvsagt. Det hvite ministacket er herlig sexy!

Det som gjør meg usikker er dog at man i disse dager får en Vox AC15C1 for bare 4500kr. Det er samme pris som Ibanez-stacket. Jeg har aldri prøvd en AC15, men har alltid drømt om en. Har sett youtube-demoer og slikt av den, samt at den tidligere stadig dukket opp når jeg har lest om utstyret til gitarister jeg liker lyden til. Etter å ha sett youtubedemoer har den også en herlig vreng på top boost-kanalen, og flott lyd på normal-kanalen, men kanalene må jo byttes ved å flytte på jack-kabelen. Får denne forsterkeren angst om den har kabel koblet til begge inputs samtidig, eller kan jeg bruke en ABY-switch for å bytte kanaler på denne? Har også hørt at denne spiller avsindig høyt, eller er det AC30 kanskje?

Noen som har prøvd begge to og har noen formeninger? Volumforskjell på TSA-15 og AC15 på full pupp? TSA-15 på full pupp har et ganske ideelt volum for bruk i bandet mitt, da den spiller omtrent like høyt som trommisen vår, så om AC15 er mye høyere så jeg ikke får pushet den skikkelig så er det litt dealbreaker for dens del. Mikker opp amp på øving uansett for å få gitar i monitor til trommisen, så om den spiller litt lavere er ikke det noe stort problem. Skal selvsagt gjøre mitt beste for å få prøvd en AC15 før jeg bestemmer meg, men siden det ikke er alle sjapper som liker at man cranker forsterkern til max i butikken er det ikke sikkert jeg får prøvd potensialet i den skikkelig.

Jeg har også tenkt på Fender Superchamp X2 da denne også låter fint på det jeg har sett av demoer, og den er jo allsidig til tusen, men når jeg nå skal ha en røramp som jeg kan cranke skikkelig så føles det litt feil at den skal være full av digitale simuleringer, selv om den låter aldri så flott, og jeg trenger strengt tatt ikke mer allsidighet enn clean-ish, vreng og soloboost da jeg i coverband-sammenheng vil fortsette med å bruke multifx rett i PA.

Så ja. Alt av synspunkter og andre forslag er velkomne. Jeg heller mot Ibanezen siden jeg har prøvd den skikkelig og liker den godt, men så er det som sagt denne drømmen om Vox og generell ubeslutsomhet i mitt hode som ødelegger for meg. Punken vi spiller er 80-/90-talls punkrock som Bad Religion og Green Day, men vi er også innom Honningbarna, Oslo Ess og Jokke. Skranglepunk fra 70-tallet er det lite av.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spille med vreng, så skal 15W være rikelig mye. Min Madamp som er 15-18W med 6V6 rør spiller grisehøyt, og låter helt sykt tøft når den krænkes litt. Det som er fint med sånne lavvattere er at de spiller like høyt som 100W, men de brekker mye mye tidligere, noe jeg syns er fint hvis du skal spille rock, punk ol.

Jeg har prøvd AC30 og AC50CCP, likte begge godt, men jeg vil tro at 15W er litt lettere å krænke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte testat någon av de förstärkarna som är nämnt i tråden och rent ljud spelas det lite av här hemma, så några smarta förstärakrtips får du inte av mig :) . Men jag tror att det är en lur väg att gå med en portabel 15 wattare så som ni har tänkt. Jag har kört Orange Tiny Terror (topp + olika kabinett) en god stund nu och de enda gångerna den hänger litt efter är när man inte mickar upp kabinettet (vi mickar inte upp i replokalen så jag kör Dual Terror där och ute i Europa är det heller inte alltid man mickar upp). Men det är otroligt praktiskt med en så liten topp, om det finns ett kabinett (eller combo med möjlighet för att koppla in extern topp) när man giggar så är det bara att slänga toppen över axeln och dra, lätt som en plätt. Med en combo så förlorar man litt av den portabiliteten, men det är ju inte säkert att den står så högt i kurs hos er :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger. Setter stor pris på det. Virker som det er god enighet om at AC15 er en god amp, så skal definitivt få testet en slik.

Combo eller stack har egentlig ikke all verden å si. Vi spiller ikke live ennå, og når det skjer så skal jeg alltids klare å få med meg en combo dersom jeg gidder å ta med egen amp i det hele tatt, men jeg skal jo innrømme at jeg har litt lyst på stack, selv om det er en liten topp på en 112-kasse.

Har nettopp sett litt på Jet City 20H. Denne er jo priset veldig pent (2k hos Evenstad Musikk). Noen som har prøvd denne og har noen formening om hvordan den er ift de andre, nevnte forsterkere? Ser den har samme røroppsett som AC15, så den er kanskje litt i den gata lydmessig? Budsjett-VOX?

Argh. Hvis ingen hadde fortalt meg hvor billig AC15 var om dagen så hadde jeg jo bare dratt og kjøpt et Ibanez-stack og vært fornøyd, men nå ser jeg rundt på alt mulig. Møkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd Ibanez TSA-15 av de som er nevnt, og bare alene med gitar (aldri med band), men jeg testa den på det tilhørende 112-cab'et og er ganske sikker på at det jeg fikk frem av lyd der skal duge i massevis også i band-setting. Hvis ikke setter jeg en mic foran og kjører i PA :)

Målet med dette er jo riktignok å få en vellydende forsterker som ikke trenger å mikkes opp på øving, men går nok for 112 i første omgang. Blir det for ille får jeg spare til et 212 og flytte 112'en hjem og putte en slik bittelitenminiforsterkerpåsåvidtenwatt oppå :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.