Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Har en gammel ibanez blubber wah pedal som jeg ønsker å få i orden. Noen av loddepunktene var litt ymse, og kablene var gamle og gående med vissen kopper på innsiden.. Har renset alt, loddet om kjipe punkter og skiftet ut alt av kabler, however, potmeteret er gåent, man hører at det har vert med en stund og er veldig slitt på innsiden. Masse støy når man...waher.... med andre ord.

Har sett litt på potmeteret og ser at det er 250k. Har sett rundt på mine trofaste sider, og legger merke til at det finnes heller lite 250 k potmetere til wah pedaler. Noen grunner til det?

Spørsmål nr.2: Kan jeg bruke et potmeter med annen verdi på en eller annen finurlig måte? Eller må jeg finne et 250k

Nå er det ikke det at jeg har lett veldig mye, og det dukker sikkert opp noen på ebay, reagerte bare på at ingen av sidene jeg pleier å handle fra hadde slike.

Legger med et bilde, det er ikke samme potmeter, men det er festet på samme måte, og resten av pedalen er identisk. Kan nok hende at den på bilde eller min har et u-orginalt potmeter...

post-4210-0-61543800-1337547799_thumb.jp

Ser ut som at det er vanskelig å oppdrive en 250k pot....

En 200k pot vil nok fungere, toleransen på potmeter kan være opptil 20% aka 50k :ninja:

Du kan prøve å leke litt rundt med kondensatorene rundt potmeteret, senker du verdien på potmeteret så øker du verdien på kondensatoren... prøv for eks 0,3uf..

Det ligger et skjema her:

http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=96243.0

Dersom du bruker 200k, så vil du sannsynligvis ikke høre store forskjeller. Den forskjellen mellom 200k og 250k ligger så lavt på frekvensskalaen at du ikke vil kunne høre dem noe sårlig. Hvis jeg har tenkt rett, så er det snakk om noen få hertz i avvik på et frekvensområde på under 10 hertz.

Mao, kjør på med 200k uten problemer. Du trenger ikke skifte kondikene :)

En wah-pedal er et lavpassfilter med resonant peak. Større motstand på sweep-pot gir mulighet til bredere sweep med mindre utslag på foten. Det kan godt hende du vil oppleve wahen som mørkere eller med feil sweep hvis du bytter til 100kΩ eller 200kΩ pot. Det er også mulig du kan jukse det til å låte riktig med et 100kΩ eller 200kΩ pot ved å bare flytte tennene på tannhjulet på poten i forhold til tannstanga på fotplata. En wah-pot kjøres ikke i hele spekteret sitt - en del av rotasjonen forsvinner i "ingenting" pga mekanikken i fotplata og tannstanga.

Smallbear selger 200kΩ wah-pot, og "alle" selger Dunlop Hot Potz 470kΩ. Hvis du kobler en 510kΩ fast motstand i parallell over et 470kΩ pot er du i mål, siden dette vil fungere som et 245kΩ potmeter.

Jeg har en Ibanez Flubber wah liggende, og kan sjekke senere om verdien på sweep pot er 250kΩ sånn som din.

EBT, din er en annen utgave ja, det er flere varianter av denne.

Ser ut som jeg fant en som kan fungere fra banzai med rett verdi. Med litt skruing, saging og DIY skal den nok passe..

Men tråden var nyttig den, lærte noe nytt..

Kommer nok til å poste litt om den nye, og hvordan jeg får den til å passe, i tilfelle noen andre støter på samme sak med samme problem