Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal kvalitet i studio


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge brukt mye tid på å finpusse lyden på gitaren min under innspilling. Jeg bruker Cubase 6 kombinert med guitar rig 5. Jeg sitter med en ganske bra gitar lyd til nå, men jeg er ikke fornøyd. Jeg her lest litt på nettet, og sett mange youtubeklipp som har den type kvalitet jeg ønsker, som også deler sine GR presents. Men jeg sitter altid igjen med dårligere kvalitet en det jeg ønsker.

Eksempel på ønsket gitarsound her.

Har sett litt på hvordan de recorder, de har samme oppsett som meg ca. Gitaren rett inn i en M-audio fast track ultra, resten the recording program.

Bilde av oppsettet mitt: her

Eksempel på mitt lydbilde: her

Om det er noen som kunne prøvd å gitt meg noen tips på hvordan jeg skal kunne klare å oppnå kvaliteten som kan tilsvarer lyden på youtubevideoen. Takk på forhånd :)

Endret av Vindfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du trenger å skru litt ned i lav mellomtone et sted, rundt 2-300 kanskje og legge til noe i området rundt 1-2 khz

Den eqen i guitar rig kan du prøve å skru av

skru av kompressor og expander

kanskje bruke et hardere plekter/være med tydelig i anslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste av det du nevnte, men får fremdeles ikke den dist-clean-crunsh sounden. Du om ser hva jeg mener. Jeg har en minstanke om at jeg sitter med en feil et annet sted :S Noe andre tips jeg kan teste ut?

Høres ut som du trenger å skru litt ned i lav mellomtone et sted, rundt 2-300 kanskje og legge til noe i området rundt 1-2 khz

Den eqen i guitar rig kan du prøve å skru av

skru av kompressor og expander

kanskje bruke et hardere plekter/være med tydelig i anslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten du vil eller ikke sitter lyd stort sett i fingrene.

Jeg får høre til stadighet at jeg låter likt stort sett uansett hvilken gitar jeg spiller på. LP vs Strat f.eks.

Om det var et godt svar vites ikke, men kanskje?

Endret av Kossoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten du vil eller ikke sitter lyd stort sett i fingrene.

Jeg får høre til stadighet at jeg låter likt stort sett uansett hvilken gitar jeg spiller på. LP vs Strat f.eks.

Om det var et godt svar vites ikke, men kanskje?

Vet det ligger mye i "en selv". Men jeg tror neppe "en selve" kan påvirke veien til lydbilde jeg er på jakt etter :). (selvfølgelig gjør det det, men ikke i de baner jeg tenker nå. Nå tenker jeg den tekniske veien til lyd)

For å gjøre det litt lettere for dere som leser, så tenker jeg å oppnå samme kvalitet som de fleste svenske metalband har. (Scar symmetry, Solution.45, Pain, osv. Rett og slett metal med bra kvalitet.)

. Kan umulig være så teknisk å få til da jeg sitter med de rette elementene (tror jeg) Endret av Vindfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kuttet du har lagt ut av ditt lydbilde, inneholder masse diskant på mitt oppsett. Har du forsøkt å trekke fra, og ikke bare legge til? Diskant tar også plass..

Bruk så få enheter som mulig, altså så få eq-er og andre duppeditter, og forsøk med en reduksjon av lyd, ikke bare økning. Nå kan det jo tenkes du har prøvd dette allerede, da. Men det er godt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve andre ampsimulatorer enn GR5. Hjelper ikke at andre har skrudd presets som passer sin gitar, din vil lyde annerledes. Jeg har åtte elgitarer, og noen av dem trives ikke så godt i GR. Får bedre lyd med andre ampsimulatorer med dem.

Kikker du rundt på sida her kan du finne noen heads + Shred 1.0, som er en glimrende gratis ampsim.

http://www.acmebargig.com/

Lepou har også noen metalheads som er feite, disse bruker jeg å kombinere med enten ampsim eller cabsim/ IR-impulser:

http://lepouplugins.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten du vil eller ikke sitter lyd stort sett i fingrene.

Jeg får høre til stadighet at jeg låter likt stort sett uansett hvilken gitar jeg spiller på. LP vs Strat f.eks.

Om det var et godt svar vites ikke, men kanskje?

Nei nei nei nei neeeiiI!! Dette er helt feil! :) Lyden kan jo totalt forandres på bare en gitarist. Her er det kombinasjon av gitar, pickup, forsterker, kabinett, effekt pedaler, mixing, osv, osv....

Til hjemmestudio foreslår jeg et bra lydkort til å ta opp med, en DAW som Reaper og bruk av VST plugins. Hvis du ikke har peil på noe av dette, lær deg det. Et enkelt søk på google forklarer deg hva en DAW er og hva VST plugins er og hvordan du bruker det.

Tar du deg god tid og leter etter "god-lyden" kan du høres fetere ut enn mange profesjonelle band.

Det tok meg ca. 1 år før jeg klarte å finne en lyd som jeg var fornøyd med. Er fortsatt ikke 100 % fornøyd men det blir man jo aldri.

Og når man har god lyd er det alltid morsommore å lage låter ;)

Her er eksempel på gitar lyd i DAW og med VST. Gitaren er plugga rett i dataen og ingen fysiske forsterkere er brukt. Alt er emulert på dataen.

Denne lyden fikk jeg til etter bare å prøve ut litt forskjellige vst plugins en dag for ca 2 år siden:

http://soundcloud.com/rautavalta/religious-fucks

Endret av tomandre81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fler gitarspor:) Bruker selv min 4 gitarspor(2 høyre/2 venstre med 2 amp's). Det å sammenligne lyden din til en musikkvideo blir umulig, da lyden der sannsynligvis er mikset. Personlig syns jeg lydbildet mitt(gitarmessig også) ble mye bedre etter at jeg begynte å spille inn bass også, men det kan bare være meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.