Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Singelcoil støy


simenandreas

Anbefalte innlegg

Hatt litt støyproblemer med min marcus miller jazz bass. Den støyer når jeg ikke er nær strengene. Når jeg toucher dem kommer det en slags knitrelyd. Holder jeg fingrene på endten strengene, eller et eller annet metal på bassen, er bassen stille. Dette er vel kanskje et slags jording problem? Hvordan kan jeg i så fall enkelt prøve å fikse dette? Jeg har en annen jazz bass som kan spilles støyfritt på samme forsterker fra samme strømuttak, så det kan ikke være det som skaper uroen.

Har sett litt på denne siden, men har vanskeligeter med å forstå det

http://www.talkbass.com/wiki/index.php/Silencing_the_Noise_on_a_Marcus_Miller_Signature_Bass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingsproblem, ja. Trekk en kabel fra en av potene og/eller stolen til jordingspunktet på jackutgangen (de fleste bassgitarer har allerede en kabel som går fra under stolen til jordingspunktet, men det kan hende din ikke har det, eller at kontakten er brutt). Man må nok rote litt med lodding og ledninger, men det er ingen stor sak i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "ekstra kabel" kan fikse problemet, eller ikke. Jeg hadde heller satset på å ordne opp i jordfeilen som allerede er der i stedet for å introdusere enda flere feilkilder.

Jordfeil kan komme av så mye. Jeg kan ikke skrive en bok her, men nevner noe jeg har vært borte i flere ganger på basser. Så enkelt som dette- neste gang du skifter strenger, så tar du av bridge. Puss ledningen som ligger der. Er det en enleder, er det ekstra viktig. Puss litt med smergel på baksiden av bridge der lederen har kontakt. Skru bridge skikkelig på plass etterpå. Noen ganger holder det bare å stramme disse skruene som holder bridge mot kroppen av bassen.

Det er som sagt ingen garanti for at dette fikser problemet i dette tilfellet, men bare som et eksempel på noe som er feilkilden, og som man kanskje ikke tenker på som grunnen i de fleste tilfeller. Like ofte er det noen som har glemt å koble til jordkabelen, eller at den har ramlet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvorfor lodder man ikke fast jordingskabelen til strengestolen? Må selvfølgelig slipe på strengestolen for at loddetinnet skal få feste, men da er man jo sikret god kontakt? Eller hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lodder man ikke fast jordingskabelen til strengestolen? Må selvfølgelig slipe på strengestolen for at loddetinnet skal få feste, men da er man jo sikret god kontakt? Eller hva er greia?

Det er jo litt meningsløst å gjøre noe slik noe når det fungerer like greit å bare legge kabelen under stolen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.