Web Analytics
Jump to content

Pickup-wiring forskjellige fabrikater


Recommended Posts

Av og til er det ikke så enkelt å bytte pickuper i gitaren, fargekodene på den originale pickupen stemmer ikke overens med den nye som skal inn.. Noen ganger finner man enkelt et skjema hos Seymour-Duncan f.eks og kan glemme det originale og bare følge skjemaet. Passer fint for ganske standard wiring av pickuper.

Men så er man så uheldig at man har en gitar med veldig spesiell wiring, og ikke finner et skjema for det, da må man finne ut hvilke ledninger på den nye som passer med gammel, og lodde inn de nye på rett plass. I mitt tilfelle er det en Ibanez S-320 med INF-1 og INF-2 pickuper, koblet med neck serie, neck parallell, inerste spole på neck og bridge, full neck + full bridge og bridge.. Finner ikke et slikt skjema hos Seymour-Duncan.. Jeg skal ha inn en SD SH-2 og en SD JB-4..

Etter mye Googling fant jeg dette skjemaet, da er det mulig å oversette:

post-3965-0-11692200-1347000792_thumb.pn

Edited by askret
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Anbefales virkelig å bruke dette! Har loddet i 2 stk DiMarzio humbuckere nå, og 5 ledere sprikte til alle kanter på den ene, og den andre så ok ut, med 2 + bar ledning åpen, og to loddet sammen. Loddet den på, og tilsvarende med den andre...

Synes ikke det var så bra som forventet, og etter en sjekk på skjemaet skjønte jeg fort at jeg hadde loddet begge to med coilsplit, dvs. bare en coil aktiv på begge to...Hørte jo det også når jeg tappet på hver coil med et skrujern.. Atskillig bedre lyd når jeg fikk loddet dem slik de skulle være....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Burde fått sjekket fasen til pickuppene. Mikser man merker kan de kanselere hverandre.
det kan lett gjøres med en magnet, type kjøleskap e.l. Polene skal være lik vei på begge buckerne, type sør mot hals på begge eller nord mot hals på begge
Link to comment
Share on other sites

Pickupene er ikke nødvendigvis koblet feil, selv om de gir ulikt signal. Her settes det opp ganske klare regler på hvordan man skal koble opp pickupene. En "idiotsikker" oversikt med informasjonen fra produsentene om hvilken farge som er hot og jord. Problemet er at ulike produsenter har ulik fase, og ulike modeller (f.eks. strat og tele) kan ha ulik fase. Dersom dette ikke var problem så burde man ikke opplevd at folk får dette problem i gitarene sine. Men det er min erfaring at dette er veldig vanlig. Gitaristene kobler opp slik det er på skjema (ingen indikator der på at fasene kan bli feil), og i mellomposisjon får de ut av fase lyd. Ikke nødvendigvis "feil" lyd eller klart volumdrop. Og det er overhode ikke lett å vite om man skal bytte fargekoder, bytte ledere, snu magnet. Og så kommer støy inn i bildet, helst bør mellomposisjon har "motsatt viklet" midtpickup for støykansellering. Men heller ikke "motsatt viklet" er noe regel, da det er "path to groud" som egentlig avgjør fase, så man kan heller ikke nødvendigvis se på pickup hva som er hot.

Link to comment
Share on other sites

Øh, nei. Har egentlig ikke noe med om magnetisk nord peker mot hals eller stol. Gjelder om en pickup gir positivt signal der en annen vil gi negativt.

Jo det har jo det. Har du nord og nord sammen får du massiv drop i output og telefon-lyd. Har du bare hot/jord feil er det ikke verre enn å bytte om på disse.

Link to comment
Share on other sites

Overrasker meg litt at du som lager pickups har sett deg så blind på magnetismen og kommer med slik. Det er ganske vanlig med gitarer hvor alle pickupene har samme magnetisme, uten at de er ut av fase. (Regner med det er det du prøver å beskrive med output-drop og telefon lyd.)

Scenario: pickup gir positivt signal dersom streng svinger mot pickup. Dette får man med to muligheter på magnetismen. Enten nord eller syd. Det avhenger også av hvilken ende av spole man velger som hot og jord. Bytter man ledninger så byttes fase. Byttes magnetisme så byttes fase. Det er ikke no hokuspokus.

Det jeg vil frem til er at produsenter ikke har standardisert om signalet er positivt eller negativ. Man finner begge typene.

Link to comment
Share on other sites

Det er da veldig standard at slutten på enkle spoler er hot, mens start er jord. Slik alle er koblet vil da begynnelsen på spolen i serie være hot. Ja det finnes 30 måter å koble og herje med magneter på, men det møter man ikke i moderne fabrikater. Mitt eksempel med magnet var jo i tilfelle noe hørtes feil ut, men så ut som det var koblet riktig i følge diagrammer. Ingen vil da begynne å lodde om elektronikken i en gitar uten visshet om at noe er feil. Ute av fase er heller ikke helt samstemt med fasekansellering som jeg ville fram til, men det skjønner du nok.

Link to comment
Share on other sites

Det er da veldig standard at slutten på enkle spoler er hot, mens start er jord. Slik alle er koblet vil da begynnelsen på spolen i serie være hot. Ja det finnes 30 måter å koble og herje med magneter på, men det møter man ikke i moderne fabrikater. Mitt eksempel med magnet var jo i tilfelle noe hørtes feil ut, men så ut som det var koblet riktig i følge diagrammer. Ingen vil da begynne å lodde om elektronikken i en gitar uten visshet om at noe er feil. Ute av fase er heller ikke helt samstemt med fasekansellering som jeg ville fram til, men det skjønner du nok.

"Slutten på spole er hot, start er jord, mens begynnelsen på spolen i serie er hot" ???? HÆ?

Når du snakker om at nord-nord ikke passer, kan du forklare nærmere?

Og vet en gitarist når noe høres feil ut og hva som skal gjøres? Jeg antar at ganske mange vil gå inn på skjema og dobbelsjekke at de har tatt riktig leder til hot. Om gitarister tror noe er feil, og bestemmer seg for å ta loddebolt i bruk, så er det likevel godt kyndige DIYere som roter med pickuper når de i utgangspunktet ikke er i fase. Ute-av-fase betyr at to signaler er motsatt av hverandre og vil fungere kansellerende på hverandre. Det oppnås ikke full kansellering da frekvenser har ulik amplitude. Det man derimot kan få er ganske fullstendig kansellering på støy, men det krever at de to spolene er ganske god match. Er det det du prater om Mr. Eide? Støykansellering som f.eks humbucker fungerer forresten dårlig på høyfrekvent støy som man har så mye av rundt oss i dag.

Enkelt forklart:

(N ogS) står for magnetisk polaritet.

CW og CCW blir ofte beskrevet som retning spole er viklet, men det er unøyaktig fremstilling. Path-to-ground (tror det er Lollar eller Fralin som konsekvent bruker) er bedre beskrivelse. Man tar altså den leder som er "hot" og ser på spole hvilken vei man beveger seg på spolen (med klokka eller mot klokka) for å komme til andre enden som da er jord. Det er vanlig i humbuckere og singlecoil at spolene er viklet kun en vei. Om magnetisk polaritet byttes så må man bytte på hva som er hot/jord ut fra spole.

Så matching av fase:

NCW i fase med SCCW (gir positivt signal når streng beveger seg mot pickup)

SCW i fase med NCCW (gir negativt signal når streng beveger seg mot pickup)

For å få støykansellering kobles CW mot CCW

Altså vil NCW og NCW være i fase, men ikke støykansellerende, og disse er også i fase med SCCW. Tok med to magnetisk nord for å vise at samme magnetfelt ikke betyr at de er ute av fase, som ble nevnt lengre oppe.

Edited by SteikBacon
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
    • Fikk filt til nut i dag, tester ut filer til spor jeg fikk kjøpt av en velvillig forumitt🙂 samme type filer som jeg har lånt av en kjenning tidligere. Setup er ikke 100 prosent foreløpig, men den er godt spillbar nå.det gjenstår stort sett bare elektronikken på denne nå.edit, må mere filing på den nuten
    • Har sett en god del forskjellige slike sider i det siste. Man må jo være komplett idiot for å gå på noe sånt.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.