Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster eller Telecaster


Mark Knappnål

Anbefalte innlegg

Ta utgangspunktet i en Les Paul.. Du får ikke en LP til å låte som en Strat, lyden blir bare tynnere og den varme humbucker-lyden forsvinner og blir til noe som for meg er ubrukelig.

På en Strat regner jeg med at det vil fungere bedre, men ser ingen grunn til å splitte humbuckern i en H-S-S strat, da man uansett får nok av twang uansett posisjon. En Strat med H-S-S konfigurasjon kan i mine ører (og øyne) regnes som en ekte strat, bare at den har et til nivå å gå på. Det vil si at den også kan brukes på sjangere opp mot metal, men dette synspunktet også er sett fra min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kimer inn med mitt synspunkt.

En strat med H i bridge låter som oftest som to ulike gitarer. Hvis det er kult for deg, kjør på!

Jeg ville aldri kjøpt en strat med H fra butikk. Du kan evt oppgradere senere. Skal du først ha en H i gitaren din, ville jeg sett på en som ikke var større enn en SC, så sipper du å ødelegge gitarens utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får bra lyd i LP ved coilsplit kommer an på humbuckerne. Jeg blei veldig fornøyd når jeg splitta mine DiMarzio 36th anniversary, fikk minst like feit og varm lyd som en strat.

Har også splitta buckeren på en HSS strat, blei da en vanlig strat med ekstra gir. Tok også for meg Telen og installerte 4-veis switch med seriekoblede humbuckere i 4. posisjon, altså humbucker.

For min del er det tele som er kulest, på stratten bruker jeg mest neck og neck/middle til blues. På telen har jeg twang, blues og humbuckerlyd. :D Testa også mange forskjellige teler forrige uke, og det er stor variasjon i hvilken lyd du kan få med forskjellige typer bygg og pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.