Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster eller Telecaster


Mark Knappnål

Anbefalte innlegg

jeg har sett på tre modeller , to av dem er stratocastere mens en er en telecaster:

Richie Blackmore Stratocaster (bare to single coils i stede for 3 som venlige stratocastere har)

American Standard Telecaster

American Standard Stratocaster Hss (med en humbucker i tillegg til to single coiler)

jeg har prøvespillt alle og alle av de med littt justering vil nok være lettspillte og gode ,men hvordan er kvaliteten på disse gitarene? er det noen som har erfaring med noen av disse modellene eller med Stratocastere/telecastere generelt?

Jeg merket at telecastere ikke er slik formet til kroppen som stratocastere er ,kan dette by på problemer nå man sitter lenge med den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på stratocastere vs. telecastere kjenner man vel ikke direkte så mye, det kommer vel mer an på hvordan du vil at den skal se ut utvendig.

Strater har også tremolo (som ikke teler har), og gir deg derfor flere muligheter enn en tele.

Jeg ville nok kjøpt en Fender Stratocaster HSS av noe slag. Da får du twangen fra en fender, i tillegg til at man har ekstra mye å dra på (humbuckern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark- Telecastere er laget på den måten du har prøvd nå i rundt seksti år. Da skulle en kanskje tro at ganske mange holder ut med den fasongen, og at manglende utskjæringer til underarm og mage ikke er av en slik art at det spiller stor rolle, selv om man sitter lenge med den?

Begge to er glimrende gitarmodeller, og du bør velge den gitaren du liker aller best selv. Men siden du spør, ville jeg ha valgt en SSH Strat. Mange andre på forumet har en annen favoritt. Det er kun du som har fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har selv en telecaster og kan fortelle at formen på gitaren ikke har vært et ergonomisk problem. Har hatt Gibson en stund, men etterhvert ville jeg ha "fender"lyden, og jeg valgte å gå for en tele rett og slett fordi jeg synest den har et tøffere utseende. Har forøvrig en mexicotele så kan ikke svare på om den du har valgt ut er en god gitar, men er fornøyd med min egen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både strat og tele, og spiller desidert mest på telen. På den har jeg en del kraftigere mikrofoner enn vanlig (p90 og SD Quarter Pounder), så det passer meg helt ypperlig. Det jeg liker best her er kombinasjonen med hals- og bromikrofon, noe man ikke får på vanlig strat. Formen på telen er mindre ergonomisk, det er sant, og etter å ha spilt lenge og utagerende merker jeg det godt på høyre underarm. Men det er jo bare rock n´ roll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergonomisk er nok strat bedre enn tele. Fordelene: konturer mot kropp og underarm, samt hornet til reima som gir bedre balanse. Men hardware, pickups og halsprofiler gjør det til to distinkte gitartyper med fordeler og ulemper.

Mange liker lyden og enkelheten i en tele. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hørt om som sliter med tuningstabilitet på strat, men også masse gode råd om dette.

Selv har jeg dele-tele med hjemmelagde konturer. Man må selv finne ut hva man liker.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er smak og behag. Fender's originale tele kan oppfattes som noe skarp i kantene, men det venner man seg til. Det viktigste er at man velger en form man synes er behagelig. Mengden treverk (tykkelse osv) på kroppen kan påvirke lyden noe, men etter å ha prøvd gitarer fra produsenter som lager modeller med strat og tele kropp men ellers er identiske er det klart at selve formen ikke betyr stort for lyden. Tresort og ikke minst valg av pickups betyr mye mer. En standard strat har nok et litt videre spekter enn telen mht lyd. men det er igjen en smakssak.

For meg er balansen viktig, og jeg foretrekker modeller som Tele og LP uten et fremtredende øvre horn. Strat'en henger litt for mye mot høyre etter min smak. Nå som patentene på disse formene har løpt ut finnes det en menge alternativer. Flere modeller som blander ideer fra tele og strat er interessante. Jeg er glad i 24-3/4" skala hals som ikke er alt for tynn. De fleste tele og strat-modeller er 25,5" og da blir utvalget magert. Vurderer derfor en Mongrel fra Tom Anderson i HSH eller HSS konfigurasjon. Den har "rett" skala, tele form og konturer, og kan leveres med en haug ulike halsprofiler. Prisen blir dog en annen enn på gitarer fra de store fabrikkene.

Kvaliteten på originale Fendere er gjennomgående god. De billigste modellene (MiM) kan kanskje lide noe av at de ikke har fått samme oppmerksomhet mht det siste slip og oppsett av halsen som de mer kostbare modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Wow, de Tom Anderson-gitarene var nydelige. Hva er prisen på en sånn omtrent (siden du nevner at det er en helt annen enn fra "de store")?

En Mongrel etter min spec med lønnetopp og hals i bakt lønn inkl frakt kommer på ca $3500 ved kjøp via en amerikansk forhandler. Dvs ca 25k NOK når norsk moms legges til. Det er det dobbelte av prisen på standardmodeller fra Fender. Skal man først sammenlikne er det imidlertid mer rettferdig å sammenlikne med Fender Custom Shop, og de har priser helt oppe på høyde med gitarer fra de små verkstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.