Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seventh Circle Audio, preamps


Anbefalte innlegg

En kompis kjøpte seg en full 2U rack med preamps fra Seventh Circle. Hadde aldri hørt om dem, og han kjøpte kits dvs man KAN kjøpe kits eller ferdig monterte. Han så på opplegget, og kontaktet så meg som slavisk loddet dette sammen.

Preampene er tro kopier av NEVE og APIs preamper. Han kjøpte fire av hver, satt sammen i en rackmodul med 8stk i.

Siden jeg loddet greiene sammen, måtte jeg jo teste disse og ble rett og slett blown away!

Har aldri sett på hardware-utstyr som preamper og kompressorer som nødvendig. Preamper er jo inkludert i de aller fleste miksere og jeg trodde ikke forskjellen ville være stor. En ting som merker seg med èn gang, er hvor "kraftige" disse er. Man har en trinnet gain-kontroll og en trimpot for å justere innenfor områdene. Jeg måtte ha gain på 1 og trimpoten nesten på 0 for at det ikke skulle peake inn i lydkortet (ja preampen var bypasset i lydkortet).

Jeg gjorde opptak av dette, og har hevet dem sammen i et track med kommentarer. Jeg merker STOR forskjell på lydene, mens trommisen til min store forundring ikke hører noen forskjell... Hva synes dere? Alle opptakene er tatt med samme mikk (AE3000) på V30, Alligatoren og Mayen. Det eneste som er endret er preampene.

Det som slo meg var hvor åpenbart de endret karakteristikken til mikken! NEVEn åpnet lyden opp slik jeg ikke trodde var mulig i det tørre lille studioet vårt, og APIen varmet gitaren opp til gådehud-nivå i forhold til hvordan TC-preampen høres ut.

Kompressorene går jeg ikke inn på her, jeg bare nevnte det siden jeg fikk prøve en hissig en han hadde med STORE knobs :D

Hører dere noen forskjell? Synes de er åpenbare i forhold til den nå tydelig digitale pisslyden TC´en gir meg.

http://soundcloud.com/chapterx/preamp-test-stereo-mix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vrenglydene hører jeg svært liten forskjell. Ikke nok til at jeg klarer å si at "Den er den", selv om jeg hadde fått fasiten på forhånd, og fått høre dem. På den rene gitaren er det en tydelig forskjell, med stigende kvalitet, men jeg synes ikke det er himmelvid forskjell. Hadde jeg hatt alle tre, ville jeg ha brukt API-en. Den liksom mer åpent og livlig.

Jeg har lyttet både med rimelige Behringer Thruth B2031P og med Sennheiser HD 595.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det?? Jeg hører også tydelig forskjell på clean, men mest på vreng. Det må vel ha noe å gjøre med at jeg vet hvordan jeg hører lyden ut av ampen. Jeg synes også APIen låt best, men undres om ikke NEVEn er helt knall på trommer. Utfra hvordan gitaren normalt høres på opptak (obs: mulig avgjørende faktor) er den på NEVE luftig og rund med mye snert i aksentueringene :) Jeg kommer garantert til å kjøpe et lignende oppsett, men jeg vil ha 7 forskjellige preamps og en kompressor i racket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er prisen på dette, da? Må si jeg likte API- lyden veldig på clean. Er litt "uthørt" i kveld, sitter og mikser, men skal ta en lytt til på opptaket. Det er ikke Soundcloud- lyden som ødelegger, da? Du har hørt på filen du har lagt ut, og ikke bare dine egne filer? For meg høres det nesten kliss likt ut på vrengen.

Uansett er det her tross alt om nyanser. Bortsett fra TC vs API på clean. Der er det relativt stor forskjell.

Skal bli spennende å høre om andre, kanksje med bedre monitorer og yngre ører synes.

Jeg vet jeg har et hørselstap, og det kan jo absolutt spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke billig... Bare mye billigere enn originalene. For rack, strømforsyning, wire-kit og en api er man fort oppe i 5-6000. Da har man 7 ledige plasser i racket, og kan spe på med det man ønsker fra wwe.seventhcircleaudio.com

Du sier jo noe ang lyden. Jeg hørte på soundclouden nå og forskjellene er størst på clean, men jeg kan fortsatt høre de på vreng selv om de er minimale. Det var igrunn en god benchmark, siden musikk hovedsaklig distribueres som mp3, aiff o.l

Hvordan kan jeg da formidle lyden bedre? Forskjellen på "rålyden" er meget større enn på mp3 dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skaff deg Dropbox, (hint- se signaturen min), lagre filene som WAV i "public"- mappen, høgreklikk, og oppgi delt url. Easypeasy. Hvis du ønsker at filene skal kunne lastes ned, må du zippe dem først. Hvis ikke dukker det opp en flashplayer som filene kan spilles rett av i i forumposten. Det er jo i de fleste tilfeller veldig behendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at neve og api-klonene låt hakket bedre. Men synes ikke noe låt spesielt bra, alt for mye low mid etter min smak. Clean-lydene låt helt dødt. Gamle strenger?

hører også litt vrenging på clean delen, rundt 36 sek

Men dette opptaket var vel bare for illustrasjonsformål, så det gjør ikke noe

Virker som om neve-klonen er mer tydelig rundt 1-2 khz mens api-en har mer mat rundt 150-300 hz

Du kan forresten laste opp wav hos soundcloud. Streamingen blir fortsatt mp3, men om du enabler nedlasting får alle lastet ned den orginale wav-filen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det verken gjort tid til mikk-plassering eller miksing av noe slag. Forvrengningen kommer også av det, mikken står for nært og jeg hadde det nok litt for høyt.

En annen ting jeg leste i ettertid på forumene til SCA er at de låter best når man kjører dem litt og etter ca 15min da opampene når working temperature.

Her låter opptakene svært bra btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.