Web Analytics
Jump to content

Seventh Circle Audio, preamps


Recommended Posts

En kompis kjøpte seg en full 2U rack med preamps fra Seventh Circle. Hadde aldri hørt om dem, og han kjøpte kits dvs man KAN kjøpe kits eller ferdig monterte. Han så på opplegget, og kontaktet så meg som slavisk loddet dette sammen.

Preampene er tro kopier av NEVE og APIs preamper. Han kjøpte fire av hver, satt sammen i en rackmodul med 8stk i.

Siden jeg loddet greiene sammen, måtte jeg jo teste disse og ble rett og slett blown away!

Har aldri sett på hardware-utstyr som preamper og kompressorer som nødvendig. Preamper er jo inkludert i de aller fleste miksere og jeg trodde ikke forskjellen ville være stor. En ting som merker seg med èn gang, er hvor "kraftige" disse er. Man har en trinnet gain-kontroll og en trimpot for å justere innenfor områdene. Jeg måtte ha gain på 1 og trimpoten nesten på 0 for at det ikke skulle peake inn i lydkortet (ja preampen var bypasset i lydkortet).

Jeg gjorde opptak av dette, og har hevet dem sammen i et track med kommentarer. Jeg merker STOR forskjell på lydene, mens trommisen til min store forundring ikke hører noen forskjell... Hva synes dere? Alle opptakene er tatt med samme mikk (AE3000) på V30, Alligatoren og Mayen. Det eneste som er endret er preampene.

Det som slo meg var hvor åpenbart de endret karakteristikken til mikken! NEVEn åpnet lyden opp slik jeg ikke trodde var mulig i det tørre lille studioet vårt, og APIen varmet gitaren opp til gådehud-nivå i forhold til hvordan TC-preampen høres ut.

Kompressorene går jeg ikke inn på her, jeg bare nevnte det siden jeg fikk prøve en hissig en han hadde med STORE knobs :D

Hører dere noen forskjell? Synes de er åpenbare i forhold til den nå tydelig digitale pisslyden TC´en gir meg.

http://soundcloud.com/chapterx/preamp-test-stereo-mix

Link to comment
Share on other sites

På vrenglydene hører jeg svært liten forskjell. Ikke nok til at jeg klarer å si at "Den er den", selv om jeg hadde fått fasiten på forhånd, og fått høre dem. På den rene gitaren er det en tydelig forskjell, med stigende kvalitet, men jeg synes ikke det er himmelvid forskjell. Hadde jeg hatt alle tre, ville jeg ha brukt API-en. Den liksom mer åpent og livlig.

Jeg har lyttet både med rimelige Behringer Thruth B2031P og med Sennheiser HD 595.

Link to comment
Share on other sites

Sier du det?? Jeg hører også tydelig forskjell på clean, men mest på vreng. Det må vel ha noe å gjøre med at jeg vet hvordan jeg hører lyden ut av ampen. Jeg synes også APIen låt best, men undres om ikke NEVEn er helt knall på trommer. Utfra hvordan gitaren normalt høres på opptak (obs: mulig avgjørende faktor) er den på NEVE luftig og rund med mye snert i aksentueringene :) Jeg kommer garantert til å kjøpe et lignende oppsett, men jeg vil ha 7 forskjellige preamps og en kompressor i racket :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er prisen på dette, da? Må si jeg likte API- lyden veldig på clean. Er litt "uthørt" i kveld, sitter og mikser, men skal ta en lytt til på opptaket. Det er ikke Soundcloud- lyden som ødelegger, da? Du har hørt på filen du har lagt ut, og ikke bare dine egne filer? For meg høres det nesten kliss likt ut på vrengen.

Uansett er det her tross alt om nyanser. Bortsett fra TC vs API på clean. Der er det relativt stor forskjell.

Skal bli spennende å høre om andre, kanksje med bedre monitorer og yngre ører synes.

Jeg vet jeg har et hørselstap, og det kan jo absolutt spille inn.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er ikke billig... Bare mye billigere enn originalene. For rack, strømforsyning, wire-kit og en api er man fort oppe i 5-6000. Da har man 7 ledige plasser i racket, og kan spe på med det man ønsker fra wwe.seventhcircleaudio.com

Du sier jo noe ang lyden. Jeg hørte på soundclouden nå og forskjellene er størst på clean, men jeg kan fortsatt høre de på vreng selv om de er minimale. Det var igrunn en god benchmark, siden musikk hovedsaklig distribueres som mp3, aiff o.l

Hvordan kan jeg da formidle lyden bedre? Forskjellen på "rålyden" er meget større enn på mp3 dessverre

Link to comment
Share on other sites

Tja, skaff deg Dropbox, (hint- se signaturen min), lagre filene som WAV i "public"- mappen, høgreklikk, og oppgi delt url. Easypeasy. Hvis du ønsker at filene skal kunne lastes ned, må du zippe dem først. Hvis ikke dukker det opp en flashplayer som filene kan spilles rett av i i forumposten. Det er jo i de fleste tilfeller veldig behendig.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at neve og api-klonene låt hakket bedre. Men synes ikke noe låt spesielt bra, alt for mye low mid etter min smak. Clean-lydene låt helt dødt. Gamle strenger?

hører også litt vrenging på clean delen, rundt 36 sek

Men dette opptaket var vel bare for illustrasjonsformål, så det gjør ikke noe

Virker som om neve-klonen er mer tydelig rundt 1-2 khz mens api-en har mer mat rundt 150-300 hz

Du kan forresten laste opp wav hos soundcloud. Streamingen blir fortsatt mp3, men om du enabler nedlasting får alle lastet ned den orginale wav-filen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det verken gjort tid til mikk-plassering eller miksing av noe slag. Forvrengningen kommer også av det, mikken står for nært og jeg hadde det nok litt for høyt.

En annen ting jeg leste i ettertid på forumene til SCA er at de låter best når man kjører dem litt og etter ca 15min da opampene når working temperature.

Her låter opptakene svært bra btw :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.