Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke byttet kanal b til a på Marshall JCM 900, tips?


nors28

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om er noen her som kunne hjelpe meg med noen tips rundt min forsterker.

Er en 2010 modell Marshall JCM 900 (4100)

Skal prøve å forklare så lett som mulig.

Når jeg reiste på bandøving nyrlig plugget jeg inn footswitch (som jeg testet er iorden) og

forsterkeren lyster på den røde lampen for overdrive kanal B på fronten av forsterkeren.

Når jeg plugget inn footswitch så

lyser lampen på kanal B hele tiden og switchen velger ikke over til clean kanal (a). Når jeg tar ut footswitch så kan

jeg velge mellom kanal clean (a) og overdrive ( B) men dette hjelper lite når jeg skal bruke den live.

Noen som har noen tips eller erfaringer hvordan dette kan ordens?

Tenkte å høre her først, så kanskje jeg kan fikse det selv, alternativet er å

sende den på service.

Takker for alle svar!

Endret av nors28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette footswitchen som hører til forsterkeren, eller en annen?

Det kan være at en annen produsent har en annen type kobling for å bytte kanaler.

Er en orginal Marshall footswitch singel med 1 knapp til å trå på. Denne har jeg har brukt sammen med forsterkeren i to år uten noen problemer.

Så er merkelig at toppen bare står på overdrive kanalen, var ikke slikt for en uke siden, så blir ikke helt klok på dette.

Hvis jeg tar ut footswitch kabelen fra forsterkeren kan jeg bytte manuelt mellom clean og overdrive, men hjelper lite når bandet

skal spille låter som har clean og fuzz partier i samme sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til forsterkeren i det hele tatt, men slike pedaler fungererer stort sett ut fra to prinsipper. Hvis jeg forsøker å forklare det, kan det kanskje hjelpe deg.

Type 1: Fotpedalen er av type av, eller på. Altså, bryteren sørger for at kretsen enten er lukket, at det er kontakt mellom tip og ground, eller ikke. Er den åpen, altså at det ikke er kontakt, virker den ene kanalen. Er den lukket, altså at det er kontakt, virker den andre kanalen.

Hvis det på et eller annet sted oppstår en kortslutning, så vil ikke bryteren bytte kanal, rett og slett fordi forsterkeren oppfatter pedalen som lukket, uansett hvor mye du hopper på pedalen.

Type 2: Impuls- eller kontakt i et kort øyeblikk. Pedalen er til vanlig åpen, men lukkes i det øyeblikket du tråkker på den, fordi den da lukkes. Eller omvendt. Det avhenger av konfigurasjonen. Da skifter forsterkeren fra "det ene til det andre". Bruker man en slik pedal på en forsterker beregnet på type 1, vil den bruke kanal 1 så lenge man holder pedalen nedtrykket, og skifte til kanal 2 så fort man slipper den opp. Har man flere kanaler, kan man da gjerne tråkke tre ganger for å komme til kanal 3 og så videre.

Dette er ganske enkelt å finne ut av hvis man har et multimeter. Eller et batteri og en lyspære. Nå skal det sies, siden jeg ikke kjenner forsterkeren i det hele tatt, at hvis det er elektronikk inne i bildet, der pedalen for eksempel får strøm fra fra forsterkeren, så kan dette løses på veldig mange andre måter, men da er gjerne "tråkkebrettet" noe mer avansert.

Håper dette var noe til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å rense jackpluggen og inngangen. Om ikke det hjelper, kan det være en løs lodding i footswitch, plugg eller inngang på forsterkeren.

Det er i hvertfall det jeg kommer på i farten :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta med ett multimeter, loddeutstyr og litt verktøy og sjekker til helgen!

Tror det er riktig at footswitchen er en av/på funksjon, for å velge mellom å skru av og på/velge mellom de to kanalene toppen har.

Prøvde switchen på en annen JCM900 på musikkbutikken og da fungerte det fint!

Tror det er noe med inngangen eller tilkoblingen i footswitch inngangen i forsterkeren.

Takk for svar:)

Endret av nors28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.