Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe platespiller.


embedded

Anbefalte innlegg

Jeg har med tiden falt for vinylplater, og har lyst til å kjøpe min egen platespiller. Hvilke er greie og hvilke bør jeg styre unna? Kan jeg kjøpe en enkel stereo forsterker, rekner med jeg må ha noe å koble høyttalere i før det går i spilleren, eller? Noen som har prøvd å kjøre platespiller via monitorer?

Budsjettet mitt er tøyelig, men si 2500 på en spiller, så får jeg evaluere på evt ekstra utstyr.

Endret av embedded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten ha en forsterker med platespiller inngang, en separat RIAA-forsterker, eller en platespiller med innebygd RIAA-forsterker - hvis jeg har forstått/husker det riktig. Husker i alle fall fra den tiden jeg brukte platespiller at de ikke funker godt på vanlige linjeinnganger - og jeg dermed tenke meg at de ikke funker særlig godt rett inn i (aktive) monitorer heller. Men for all del, sjekk gjerne med noen som har hakket mer peil en meg - har ikke brukt platespiller på nærmere 20 år tenker jeg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en platespiller fra Clas Ohlson som kjører på aux in på et såkalt stereoanlegg. Funker bra til mine arbeiderklasseører.

Så fort folk snakker hifi-prat, aka overklassestereo, ender det som regel med høyttalere skal koste 90000 og kablene skal være reint gull.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spiller plater på en slik en:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/denon_dp-29f_platespiller_solv.htm

Den gjør akkurat det den skal, og det gjør den helt greit. Var også greit å bare tusle ned på Hifiklubben når eg trengte ny stift, og de visste akkurat hva eg trengte og de hadde det i butikken. Den har forresten innebygd RIAA-forsterker, slik at visst den står på kan du koble den på "Line in" på monitorene dine eller hvilken som helst annen forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Pro-Ject-platespiller fra Soundgarden clicky, som jeg ser har falt ganske drastisk i pris på. Det er ikke nødvendig å bruke så mye på en, men jeg synes design var viktig og den skulle passe inn i en hylle av utstyr, så da må man noen ganger litt opp i pris.

Rega har jeg hørt mye bra om. Når det kommer til RIAA-forsterker så trenger du ikkeno dyre greier, det er en ganske usofistikert boks, jeg har en slik. Husk at det er forskjell mellom MM og MC-pickup på platespillere (hva som er best strides de lærde om). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Rega og Pro-ject er gode tips - begge produsentene har rimelige spillere som duger. Noe av det viktigste med en platespiller er en god stift, samt at spilleren er justert riktig. Har dessverre sett spillere hvor stiften er koblet feil med kanalene ute av fase med hverandre osv fra forhandlere som mener de har peil. Men kjøp slike produkter hos en Hi-Fi forhandler, de selger produkter som låter bedre og som forhåpentligvis er skikkelig justert osv.

Når det kommer til RIAA-forsterker så trenger du ikkeno dyre greier, det er en ganske usofistikert boks, jeg har en slik. Husk at det er forskjell mellom MM og MC-pickup på platespillere (hva som er best strides de lærde om). :)

RIAA forsterkere er på mange måter langt mer avanserte saker enn det meste du finner i en integrert forsterker egentlig. Med dagens integrerte kretser kan man selvsagt lage en helt ok RIAA til en relativt rimelig penge, men det svake kildesignalet og høye forsterkningen (støy/sus) og det relativt avanserte filteret med flere knekkfrekvenser gjør dette til en bit elektronikk det kan være greit å legge litt penger i - spesielt hvis du har en kostbar spiller/stift og anlegg forøvrig. Mitt råd er å prøve litt ulike produkter, og heller se hva man liker eller opplever som en forbedring. (dyrt trenger ikke å være så mye bedre nødvendigvis)

Billige platespillere oppleves gjerne som litt "svevende" og uten punch i gjengivelsen - eller som om de bare gjengir mellomtone og nedre diskant, og altså mangler store deler av bassområdet, samt den høyeste diskanten/overtonene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIAA forsterkere er på mange måter langt mer avanserte saker enn det meste du finner i en integrert forsterker egentlig. Med dagens integrerte kretser kan man selvsagt lage en helt ok RIAA til en relativt rimelig penge, men det svake kildesignalet og høye forsterkningen (støy/sus) og det relativt avanserte filteret med flere knekkfrekvenser gjør dette til en bit elektronikk det kan være greit å legge litt penger i - spesielt hvis du har en kostbar spiller/stift og anlegg forøvrig. Mitt råd er å prøve litt ulike produkter, og heller se hva man liker eller opplever som en forbedring. (dyrt trenger ikke å være så mye bedre nødvendigvis)

Fair enough, men med tanke på at jeg får god lyd ut av oppsettet mitt når jeg spiller vinyl, står jeg på at, avhengig av platespilleren såklart, ikke nødvendigvis må være dyrt med en RIAA-forsterker. Mye kommer jo også an på hvordan receiveren og høyttalerne gjengir lyden og hvor lett det er å høre "urenheter" med utstyret man allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair enough, men med tanke på at jeg får god lyd ut av oppsettet mitt når jeg spiller vinyl, står jeg på at, avhengig av platespilleren såklart, ikke nødvendigvis må være dyrt med en RIAA-forsterker.

For all del - alt er relativt, jeg sier heller ikke at din RIAA ikke er bra til ditt bruk og din spiller, men når man har mer påkostet utstyr hvor stiften alene koster mer enn spilleren din og medfølgende stift, så kan det fort være en hel del å tjene på å kjøpe en mer påkostet RIAA forsterker også.

Og selv med rimelige utstyr vil man ofte høre ganske stor forskjell på RIAA forsterkere - dermed gir deg deg muligheter til å velge den komponenten man liker best lydmessig, selv om prisen kan være omtrent den samme.

Det er som med forsterkere og høyttalere - selv om de er rimelige, er lydforskjellene ofte store, og man bør velge det man synes låter bra, ikke nødvendigvis hva som ser best ut i hylla, eller det som koster noen hundrelapper mer/mindre. Billig utstyr gir deg uansett ikke noen "referanselyd" så man må la smak og behag avgjøre hva man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - alt er relativt, jeg sier heller ikke at din RIAA ikke er bra til ditt bruk og din spiller, men når man har mer påkostet utstyr hvor stiften alene koster mer enn spilleren din og medfølgende stift, så kan det fort være en hel del å tjene på å kjøpe en mer påkostet RIAA forsterker også.

Absolutt, men det handler jo om hvordan ting er i forhold til hverandre. Hadde jeg kjøpt dyrere spiller/oppgradert mikrofonen/etc ville jeg også gått for en litt mer solid RIAA-forsterker. Men for fyren som skal kjøpe sin første spiller og skal teste hobbyen ville jeg ikke siktet så høyt i prisnivå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kjøpte før noen år siden en Argon TT-1 spiller og en NAD PP3 RIAA boks fra HifiKlubben.

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/argon_tt-1-v2_platespiller_sort.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/nad_pp3-riaa-_forforsterker_grafit.htm

Virker fint det ! Med PP3 boksen kan du også "digitalisere" (:-) ) vinylsamlinga (USB) ! Har testet det, og det virker, men ikke brukt det noe særlig ...

Så jag hadde nog klart meg like godt med en PP2 som er en hundrelapp billigere ...

Så vidt jag vet så er Argon TT-1 identisk med Rega P1. (correct me if I'm wrong).

/J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men det handler jo om hvordan ting er i forhold til hverandre. Hadde jeg kjøpt dyrere spiller/oppgradert mikrofonen/etc ville jeg også gått for en litt mer solid RIAA-forsterker. Men for fyren som skal kjøpe sin første spiller og skal teste hobbyen ville jeg ikke siktet så høyt i prisnivå. :)

Neida, absolutt ikke - men det er minst like stor lydforskjeller på rimelig utstyr så å prøve ulike produkter er fremdeles et godt tips. Når ting koster så lite kan man ofte betale ut flere produkter og teste de hjemme og i kombinasjon med hverandre. Seriøse Hi-Fi forhandlere har stort sett forståelse for at kunder ønsker å gjøre en slik vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.