Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med pedal klon bygging


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Da skal jeg driste meg ut på mitt første ikke kitt bygg og jeg føler at jeg er på veldig utsø grunn her, så flott om noen hadde giddet å hjelpe meg litt på vei her. Dette er skjematikken jeg følger: http://www.freeinfos...iew.php?id=1221

Jeg prøver altså å "klone" en Tycobrahe Octavia.

Alle komponenter er bestilt og jeg har nå startet med å designe layouten min. Det jeg lurer på om er noen gidder å se over denne for å se om jeg har lest skjematikken riktig.

Merk at koblingene på bryteren nok ikke er riktig, det tar jeg når jeg får bryteren i hus og prøvd meg fram med multimeteret.

Programmet hadde ikke noen transformerkomponenter så jeg brukte en IC for å representere den. Den midterste pinen til venste eksisterer da ikke på transformeren.

Jeg har tegnet skjematikken med DIYLC http://code.google.c...layout-creator/

Og hvis du vel se på filen min kan du laste den ned fra: http://dragsnes.net/oktavpedal.diy

Jeg har lagt ved et bilde av skjematikken, selv om jeg ikk vet hvor mye dere får ut av det.

Skal få laget en worklog når alt kommer i hus.

Her er en BOM for bygget:

J1, J2 Jack X2

B1 Battery clip

R1 4M7

R2 680K

R3 820K

R4 180K

R5 220K

R6 220ohm

R7 1K

R8 1K B potentiometer

R9 47K

R10 22K

R11 470ohm

R12 1K2

R13 500K A potentiometer

R14 4M7

C1 0.1uF

C2 150pF

C3 0.001uF alu

C4 22uF alu

C5 220uF alu

C6 33uF alu

C7 0.1 uF

C8 33uF alu

Q1 2n5087

Q2, Q3 2N5088 X2

T1 42TU011 (Impedance ratio 3:1) (Primary: 500ohm / Secondary 1.5K ohm)

D1, D2 1N34A or other Germanium

DPDT switch

Håper noen klarer å forstå noe ut av dette :-)

post-6730-0-62695500-1336848795_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er ditt første bygg anbefaler jeg deg å starte med noe litt enklere!!!

Men siden du allerede har bestilt deler så syntes jeg du burde finne en "verified layout" på nettet.

Dette skaper deg mye mindre jobb og da er det større sjanse for at du lykkes.

De første byggene pleier ikke alltid å være helt uten feilsøking, i neste omgang anbefaler jeg deg en liten boost eller en OD...

Kjapt google søk:

Tycobrahe-Octavia.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, første gang jeg prøver å finne ut av noe selv.

Jeg tenker jeg kan lære litt mer av å måtte finne ut av ting selv, kits blir litt for "sett på plass og lodd". Og det er jo ikke en urovekkende mengde komponenter her, så jeg skal nok få det til på et eller annet vis.

Men det å sette opp veroboard designet var hakket mer komplisert enn jeg først så for meg, men det skal nok gå, får bare knote litt. Får besøk av en kompis som hadde elektro grunnfag for mange år siden neste helg, får håpe han kan hjelpe meg å forenkle det hele litt. Den layouten du posta her så jo veldig mye ryddigere ut, men den er basert på litt andre komponenter ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ThomasD

Dette var et skikkelig godt påfunn. Vi eldre Herrer som liker å svinge loddebolten støtter opp om nye loddeboltsvingere.

Det var relativt mye som ikke stemte mellom Veroboardoppsettet ditt og skjema. Sett et kryss over dette og start på nytt.

Om du vil tegne, tegn manuelt, rett på papir, ikke PC eller andre forvirrende hjelpemidler.

Den nederste stripa er jord, denne går tvers igjennom, slik er det også på kortet. Plaser resten av komponentene på veroboardet slik som på skjema. Etter dette kan du kutte kobberbaner der dette må kuttes. Når du mener du er ferdig lodder du og sjekker at kortet ditt og skjema stemmer over ens før du setter strøm på . Når du er ferdig med å sjekke, sjekker du en gang til.

Dette blir en knallfin pedal, uansett hvordan den låter.

Espen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenP:

Takk for input, da skal jeg prøve meg på papirtegning! Regner med en rutete "matteblokk" må passe til formålet? Eller bør jeg finne en verboboard mal å skrive ut?

Føler at jeg bør ha en plan før jeg setter på plass alle komponentene, så minimerer jeg forhåpentligvis mengden feil jeg kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager vero layout så tegner jeg bare horisontale streker på et A4 ark med litt mellomrom..

Bruker du blyant så er det lett å viske vekk litt der du lager kutt i brettet.

På denne måten syntes jeg det blir veldig identisk med et skjema, ser for meg det tar litt tid viss du skal tegne alle stripene med kobber hullene :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tegnet opp på nytt, og jaggu gikk det ikke mye lettere på papir. Tror jeg tenkte alt for komplisert i første runde og ikke fulgte oppsettet på skjemaet tett nok.

Nå har jeg et oppsett her som jeg føler meg rimelig sikker på at er riktig, update kommer når delene har kommet i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er alle komponentene i hus, meg jeg har truffet på en liten fartsdump. Håper dere kan gi meg et tips her.

Har tydeligvis bestilt en litt annerledes transformer enn det som er på skjematikken. Det er riktig type, men den jeg har kjøpt har 6 pins, ikke 5 som på skjematikken jeg følger. Hva gjør jeg da med den siste pinen? Kan jeg bare klippe den? Kjøre den til jord?

Jeg har da skjematikk A her, mens jeg skulle hatt skjematikk B:

1189897.jpeg

Her er datasheeten til transformeren: http://www.mouser.co...s/XC-600134.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstra midterste pinnen er bare å ignorere. Hvis du skal klippe den bør du først sette deg godt inn i hva du mener er den "siste" pinnen, versus hva skjemaet mener er den ekstra sentertapningen ;)

Hvis du kjører den ekstra sentertapningen til jord vil du dempe utgangssignalet 6dB. Det blir ikke noe særlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.