Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The Heilycaster, første selvbygg (29.09: Ca ferdig!)


Anbefalte innlegg

Updates, yay!

Kroppen og halsen kom før helga, men var bursdag og sånn gjorde at jeg ikke fikk tid til å gjøre noe særlig på den. Nå er halsen montert, stemmeskruer og TRC festet, samt strengegjennomføringene utvidet og ordnet. Det var null problem å feste halsen, den satt som støpt rett fra Warmoth. Det var bare å skru det fast med et helt vanlig sett kjøpt fra Guitarfetish. Halsen sitter som et skudd nå.

Det artige er at alle hull som er rutet i kroppen er etter spec, men lakken legger på bittelitt (rimelig tynn lakk forøvrig), slik at det ikke passer perfekt. Jeg måtte bruke en rundfil på både jackhullet (viste seg å være unødvendig, siden jeg går for football style jackplate fremfor vintage tele) og for strengegjennomføringene.

For øyeblikket mangler jeg reimknapper, jackplate, bro og pickupring. Jeg venter med å gjøre noe av arbeidet på fronten av maskinen (særlig borring) til alt er på plass. Measure twice, drill once. :P

Tips for å jobbe med lakkerte ting mottas med takk forøvrig. Jeg klart å ta med bittelitt lakk bakpå ved strengegjennomføringene når jeg jobbet med dem, men det var heldigvis veldig lite og usynlig når man fikk dem på. Om det hadde vært synlig, hadde det ikke vært katastrofe med tanke på at det er baksiden, men jeg vil unngå lignende problemer på fremsiden når jeg borrer hull til kontrollplaten, pickupringen og reimknappene.

Bilder!

post-10219-0-38217100-1347911518_thumb.j

Headstocken er flott, og jeg håper at stemmeskruene ikke er for store. Iblant synes jeg det ser rart ut, men om man sammenligner med andre gitarer er det egentlig normalt. :P Warmoth fikset hull til selve stemmeskruen, men jeg måtte selv drille skruehullene som fester dem skikkelig. Det gjorde jeg ved å bruke et litt mindre borr enn skruen er, slik at gjengene tar tak i treverket og sitter godt, men ikke så lite at det er fare for at treverket sprekker. Man kan tenke seg at borret skal være like stort som "stammen" på skruen. Marker dybden på skruen på borret og legg et teipstykke der, slik at man ikke borrer for dypt. Det er små marginer å gå på her, så det er viktig å unngå å borre seg gjennom headstocken. Borr til teipen når treverket, and you're done. Det jeg også gjorde var å feste stemmeskruen med de medfølgende mutterne for hånd først, slik at man lett kan se og markere hvor man skal borre på baksiden av headstocken. Når små hull var markert for hver stemmeskrue, tok jeg dem av igjen og borret resten av hullet. Alt passet perfekt.

post-10219-0-46024300-1347911501_thumb.j

TRC ble bittelitt skjevt, men det er så lite at jeg velger å overse det. Brukte samme teknikk her som på stemmeskruene, bare at jeg "festet" dekslet med teip for å finne posisjonen.

post-10219-0-34446600-1347911510_thumb.j

Strengegjennomføringene vises her, ikke mye å si om dem annet enn at man kanskje må utvide dem litt (se over). Hullet er forøvrig til montering av batterilokk, i tilfelle aktive pickups.

post-10219-0-38044200-1347911494_thumb.j

Til slutt, et bilde for å vise hvor fint gripebrettet er, synes det svake mønsteret i ibenholten er flott. Kan forøvrig rapportere om god halsprofil og gode bånd. Det er lite ekstra som må til her.

post-10219-0-20351400-1347911526_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tele med den headstocken der passet jævlig bra. ;)

Ja, dette blir tøft. Telecasterne kom jo først med snakehead, og Heilycasteren ser jo ut som en litt mer forseggjort variant av det.

Her er et eksempel fra et custom bygg på tdpri. Det er ellers ikke så vanlig å kombinere telecaster med rosewood og snakehead.

post-7779-0-43854600-1348044111_thumb.jp

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibenholt-brettet ser ihvertfall veldig bra ut sammen med den sorte kroppen. :)

Takk, helt enig. :D

Oppdatering!

Yessda, monterte litt mer HW i dag. Reimknotter, jackplate og kontrollplate. På veien har jeg lært noen lekser.

Knottene var grei skuring. Først målte jeg dybden ved å sette den inn i knotten og måle manuelt. Også her er boret bittelitt mindre enn selve skruen, slik at gjengene får godt og sikkert tak i treverket (men ikke for liten, så treverket sprekker når man skrur inn skruen).

post-10219-0-98806500-1348692504_thumb.j

For å vite hvor skruen skal, bruker jeg litt maskeringsteip og tegner opp det riktige stedet. Maskeringsteipen la jeg på i området, og la knotten mot kroppen og fant et sted hvor jeg synes den passet. Holt den der, markerte på teipen med en penn for å ha et godt, synlig referansepunkt.

post-10219-0-63156500-1348692630_thumb.j

Først tar jeg et par runder med drillen mot klokka, for å kunne "slipe" av finishen før jeg går inn i treverket. Sørg for å ha en stødig hånd og kontinuerlig trykk med drillen for å ikke gå inn skjevt og unngå at boret glir vekk fra stedet du skal borre. Hvorfor ser du etterpå. Resultatet denne gangen ble akseptabelt.

post-10219-0-95954600-1348692822_thumb.j

Knott! Begge knottene ble gjort med samme metode, så liten grunn til å poste bilder av den andre.

post-10219-0-06937200-1348692890_thumb.j

Deretter gikk jeg over til jackplata. Jeg la den på plass, plasserte teip på passende steder og markerte.

post-10219-0-72445000-1348692975_thumb.j

Jeg var ikke flink gutt og jeg la ujevnt press på drillen, lot den gli vekk fra plassen sin og hullet ble borret på feil sted. Fra denne vinkelen ser det ikke så ille ut.

post-10219-0-63544900-1348693056_thumb.j

Fra denne derimot, ser du hvor skjeve hullene ble i forhold til kroppen og plata. Not good. Definitivt den verste fuckupen hittil. Forhåpentligvis kan det fikses med en firkantet jackplate, dersom den dekker over feilen. Jeg får se hva jeg gjør.

post-10219-0-38561600-1348693085_thumb.j

Deretter var det tid for kontrollplata. Same procedure as last time.

post-10219-0-06703800-1348693141_thumb.j

Perfekt!

post-10219-0-88004300-1348693170_thumb.j

Montert.

post-10219-0-61748500-1348693191_thumb.j

Remember kids! Measure twice, drill once. Easy does it, slow and steady wins the race.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en 3-stegs prosess for boring på vanskelige steder eller metall:

1. Setter et lite styringshakk med kjørner (metall) eller syl (tre)

2. Lite bor, typisk 1.5-3mm, litt avhengig av hvor mye større det store boret er.

3. Bore opp til riktig størrelse (dersom det er større enn 3mm).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en 3-stegs prosess for boring på vanskelige steder eller metall:

1. Kjørner (setter et lite styringshakk)

2. Lite bor, typisk 1.5-3mm, litt avhengig av hvor mye større det store boret er.

3. Bore med riktig størrelse (dersom det er større enn 3mm).

Google gir noe som ser ut som en vanlig syl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tre kan en vanlig syl være lurt (oppdaterer opprinnelig post), spesielt dersom treverket er litt hardt, kurver og/eller man skal bore litt på skrå i forhold til flaten. Jeg ville nok også brukt syl for å markere hull gjennom plater som skal skrus fast f.eks. for plekterbrett. Det er så dumt å få sprekk i plekterbrettet om man er uheldig når man borer.

111392-jpg.jpg

I metall er en kjørner lurt, og ser slik ut:

Manuell (brukes med hammer):

d-4.gif

Automatisk (skal være enkel å bruke, men min er blitt slitt og feiler av og til):

19-975_l.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.