Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The Heilycaster, første selvbygg (29.09: Ca ferdig!)


Anbefalte innlegg

H'ockay, ca en uke til jeg bestiller hals, så jeg har et spørsmål som er noe viktig å avklare: båndstørrelse.

Er det noen spesielle anbefalinger her? Hvilke konsekvenser har et gitt valg av båndstørrelse? Hittil har jeg valgt 6150 bare for å velge noe, men er det noe spesielt som vil gjøre seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndstørrelse dreier seg bare om smak og behag.

Ønsker du samme båndtype som på moderne Fendere vil jeg anbefale 6150 eller 6105. Ønsker du den heftigere båndtypen som typisk sitter på Ibanez, ESP, Jackson og andre "superstrat/heavygitarer er 6100 tingen.

Velger du frets i såkalt "rustfritt stål," så slites de litt mindre, men er også tyngre å slipe/bearbeide.

Velger du veldig lave bånd, må du huske at du da har mindre å slipe på hvis du må båndslipe halsen. Du ender fort opp med litt for lave bånd, med mindre du liker det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg prøver meg på 6130, Medium Jumbo. Straten min har denne størrelsen, og den er helt fantastisk å spille på. Det er også veldig "midt i", så det ikke heller særlig ekstremt i noen retning. Regner med at sannsynligheten er størst for at det blir vellykket der. :)

Blir spennende å bestille fra Warmoth. Så får vi se hvor lang tid det tar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speccen på Fender sine sider sier Medium Jumbo, 6130 ifølge Warmoth-speccen. Er det variasjon på dette mellom produsenter? Det gjør det jo ikke akkurat lettere...

post-10219-0-52710500-1340705386_thumb.p

Det står mellom 6130 og 6150 uansett, dette virker som de mest "normale". Jeg har for liten erfaring med forskjellig typer halser og bånd til å ha en klar mening om hva som er bedre og verre. Men jeg vet at gitarene jeg har nå, som jeg liker godt, er i 6130-6150-området, og defor virker det safe å holde seg der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg prøver meg på 6130, Medium Jumbo. Straten min har denne størrelsen, og den er helt fantastisk å spille på. Det er også veldig "midt i", så det ikke heller særlig ekstremt i noen retning. Regner med at sannsynligheten er størst for at det blir vellykket der. :)

Blir spennende å bestille fra Warmoth. Så får vi se hvor lang tid det tar...

Jeg vurderte hals fra Warmoth, da hadde det blitt 6130. Som du sier, trygt og godt, midt i.

Kroppen jeg bestillte er allerede på vei. Tok ikke mer enn 8 dager! Tar muligens litt lenger tid med en hals, men jeg syns det gikk fort med tanke på at det er "custom-bygd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ikke tar så lang tid! Skulle gjerne ha bygd den iløpet av august, egentlig. :)

Forresten, jeg hadde egentlig tenkt til å ta lønn + ibenholt på halsen, men hva med mahogny istedet for lønn? Jeg tror det kunne blitt bra...

EDIT: Ser at Mahogny ikke er så greit alltid med bolt-on halser. Så kanskje ikke. Akk, alle valg..

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speccen på Fender sine sider sier Medium Jumbo, 6130 ifølge Warmoth-speccen. Er det variasjon på dette mellom produsenter? Det gjør det jo ikke akkurat lettere...

Som jeg sier - Fender kaller gjerne noe som ligner veldig på 6150 for medium jumbo. Er det en squier eller en eldre mex Fender kan den også være noe lavere/smalere, selv om de kaller den "medium jumbo" - det avhenger av hvilken fretwire produsent som er benyttet.

Jeg kikket på bildet ditt, og der er også 6150 beskrevet som det som er vanlig på moderne fendere. Dette er ikke ting som er hugget i sten. Ulike produsenter av fretwire har litt ulike mål og ulike typebetegnelser. Gitarprodusentene bruker ganske løse begreper som "narrow / vintage", jumbo, medium jumbo osv. Disse tallene som benyttes kommer fra Dunlop opprinnelig. Ærlig talt er det ikke store forskjellen på 6150 og 6130, men med en litt høyere fret har du mer å gå på hvis du må/vil båndslipe halsen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var hals bestilt fra Warmoth. Ble litt sad panda når jeg innså at det kan ta tre måneder før den i det hele tatt sendes. Den bør være god. :P

Om ikke annet har jeg en hals som varer lenge og kan brukes i flere prosjekter om jeg ikke blir fornøyd med denne. :)

EDIT: Plekterbrett, trem og alt annet jeg måtte trenger er også bestilt. Selv om det tar tid før halsen er her, tenker jeg at jeg gjør ferdig kroppen og elektronikken så snart som mulig, slik at det bare er å slenge på halsen og gjøre de justeringene når den kommer.

Endret av Heilage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

post-10219-0-86799200-1343229264_thumb.j

Ting begynner å skje! Alle deler utenom halsen er i hus og jeg har avtalt lakkering for en tusenlapp med en lokal fyr (Gjøvik).

Problemer hittil:

- Plekterbretts hull er ikke der kroppen har hull. Kjent problem, null stress.

- De øverste hullet til sekspunktet må utvides på en litt snedig vis for at Wilkinson-tremmen skal få plass. Regner med at dette vil ordne seg.

- Plekterbrettet må modifiseres på to måter, den nedre cutawayen er modifisert "for mye" og det henger litt plekterbrett utenfor. Tanken er egentlig å fjerne den cutawayen på plekterbrettet helt. Eller iallefall modifisere. I tillegg må litt skjæres bort i øvre kanten for å gjøre plass til Wilkinsonen.

- Cavityen er for grunn for buckere, og disse er ganske feite (gleder meg til å høre de).

Ingenting som ikke kan fikses med litt borring og en hjelpsom kompis som er gitarmaker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg jobbet litt med kroppen, og funnet ut at dette ikke helt funker. Det er litt mye trearbeid, og prisen på lakkeringen kombinert gjør at totalprisen på prosjektet går over det punktet hvor jeg føler det blir "fint nok".

Istedet har jeg tenkt på en Telecaster-kropp fra Warmoth hvor jeg kan bruke igjen det meste av delene jeg allerede har kjøpt inn, men havner i et dilemma når det kommer til vibsystem. Opprinnelig ville jeg ha hardtail på Strat-kroppen, men det gikk jo ikke siden den allerede var skjært ut til vibsystem. Nå har jeg sjansen til å gjøre det opp igjen, men havner da i situasjonen hvor jeg har kastet bort penger på et vibsystem jeg egentlig ikke ville ha.

Noen som i det hele tatt har prøvd en Telecaster med vibsystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også være sikker på at halsen passer kroppen. Er litt usikker, men mener at enkelte Telecastere har en annerledes utforming av halslommen enn en Stratocaster.

Jeg tror du UANSETT må gjøre en del trearbeid, og dersom du må gjøre en del trearbeid må du også gjøre noe med finishen. Jeg tror du får utgifter til finish uansett om du bruker kroppen du har nå eller om du går for en ny.

Jeg vet ikke hva du forventer av ditt første bygg, men det er for alle som gjør det en læringsprosess. Det er alltid noe man ikke har tenkt på. Jeg vil foreslå at du kanskje bør justere forventningene dine noe. At den første gitaren man bygger skal se ut som den kommer fra Fender eller Gibson custom shops blir litt å tro på julenissen. Fokuserer du på de tingene som gjør gitaren god å spille, så vil du uansett bli glad i den. Det er noe helt spesielt med den første selvbygde gitaren, selv om du senere vil få gitarer som er lettere å spille på, som låter bedre og som ser bedre ut...

Om jeg var deg, så ville jeg gått videre med kroppen du har, men ventet til du har fått halsen. Alt blir enklere og mer komplett når man ser kroppen og halsen sammen.

Lykke til! :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få halsen til å passe er ikke et problem, koster 15$ å få Strat-halslomme på en Telecaster-kropp. Nå er ny kropp uansett bestilt, men med hardtail slik jeg egentlig ville ha det. Jeg tror det ender opp med å være mer tilfredsstillende.

Jeg får en kropp laget slik jeg vil ha den, slik at den ikke trenger noe videre arbeid utover å drille et par skruehull her og der, ferdig med finish. Jeg var aldri flink med trearbeid på skolen, og lite tyder på at jeg er blitt flinkere nå. :P

Wilkinson-tremmen får jeg finne et annet hjem til. :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil en strathals alltid passe i en telehalslomme. Det er andre veien som er problemet.

En tele med strathalslomme, strathals og tremolo blir skikkelig hummer og kanari. Kanskje ikke så dumt? Ev kan du få warmoth til å lage en telekropp med stratoppsett?

Eller så kan du ta minste motstands vei og gå for en vanlig stratkropp.

Edit! Ser at du har bestillt allerede.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.