Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The Heilycaster, første selvbygg (29.09: Ca ferdig!)


Anbefalte innlegg

Tenkte at det egentlig var på tide å starte en tråd for sommerens (og mitt første) byggeprosjekt.

Jeg kjøpte en modifisert Squire Strat-kropp fra carlseth her på forumet som grunnlag til denne. Jeg likte modden som var gjort med den og tenkte at det kunne være kult å bygge noe litt unikt når jeg først skal bygge en. Arbeidet vil bli gjort når jeg er på besøk hos foreldrene mine, så oppdateringer på jobben vil kun være sporadisk, men tenkte uansett at folk sikkert setter pris på at jeg lager en liten logg på samme måte som jeg setter pris på å lese andres prosjekter.

Planen:

Kroppen skal lakkeres om igjen svart og ha krommet hardware. Vibsystemet ser ut til å være av okei kvalitet, så gjenbruker det (bare vasker det litt), men jeg vil helst at det skal låses helt da jeg ikke er så fan av tremolo (og jeg har en annen gitar med det). Trenger et par tips til gode måter å låse det på, det er et sekspunkts vintage vibsystem. Helst ville jeg hatt en ordentlig hardtail på den, men det er visstnok ikke så lett når kroppen allerede er rutet for vibsystem.

Hals skal kjøpes inn fra GFS, en lønnehals med rosentre-gripebrett. Jeg har også tenkt til å kjøpe et ferdig plekterbrett i svart med krommede humbuckere, som burde gi litt fet lyd. Forhåpentligvis ender gitaren opp med å både se og høres bra ut. Bilder av kroppen og delelista fra GFS ligger under.

Håper på feedback, tips og kommentarer, særlig om det er noe vitalt jeg helt har glemt av. :)

Deleliste (viktige ting):

Plekterbrett m/ Humbuckers

Hals

post-10219-0-35429700-1336840261_thumb.p

post-10219-0-37346500-1336840274_thumb.j

post-10219-0-08090100-1336840283_thumb.j

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasset kloss i hardved gjør samme nytten. Ingen vits i å bruke penger på Tremol-no hvis du ikke vil bytte mellom flytende og ikke, etter min mening. Klart, vil man gjøre det enkelt, ikke har verken lokale, trestykke eller verktøy så er det jo helt greit.

Funksjonsmessig blir begge løsningene like gode.

Tips- IKKE ta av all lakken på gitaren. Du skaffer deg selv bare en masse ekstra arbeid. Fjern alt som er løst, slip riper og slikt så det blir så godt som mulig, og så primer du den. Så kan du pusse og sparkle videre. Det er det som er minst jobb, og tromeg, skal du ha et bra resultat, er det mer enn nok arbeid likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om det så mye lakk igjen, og det er en del merker i den (limrester på baksiden og slikt) som må tas vekk, så jeg tror mesteparten går bort uansett. Jeg må sikkert også sparkle igjen et par steder hvis jeg finner noen dype hakk/merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å blokkere trem'en på den ene straten min bruker jeg 50-øringer. Ikke noen puslete trefliser her, nei. 50-øringer er av messing, og messing er "the holy grail of tone", ikke sant? Mye mer mojo, og dessuten gjør det gitaren litt mer verdifull :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så, vi har kommet til punktet hvor hals må avgjøres. Etter samtale med Greener i en annen tråd, har jeg kommet frem til at jeg burde kjøpe en hals som ikke krever så mye arbeid som en GFS-hals for å få i spillbar stand. Warmoth blir da fort det naturlige valget, særlig siden denne halsen da kan kombineres med et senere prosjekt om jeg ønsker det.

For øyeblikket har jeg sett for meg denne, bygd etter spesifikasjon:

post-10219-0-17229200-1339335292_thumb.p

Jeg har forsøkt å holde meg til ting som virker "standard" for at jeg ikke skal få noe sært. Er det noe her som ser grusomt galt ut, eller burde dette ende opp i en dugelig hals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angled head er jo ikke så vanlig da, men det var kanskje ikke det du tenkte på. Ser jo greit ut det der, men hvis du noengang føler behov for å båndslipe halsen (og det kan skje..) så er en compound radius litt vanskeligere å forholde seg til.

Du får forøvrig litt rimeligere halser om du velger blant de ferdigbygde som er "på lager"

Og mål halslommen på squier kroppen.. avhengig av type kan den variere både i bredde og høyde. (tenk også på at en 22 frets hals for blir et større problem i forhold til høyden på halslomme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angled head er jo ikke så vanlig da, men det var kanskje ikke det du tenkte på. Ser jo greit ut det der, men hvis du noengang føler behov for å båndslipe halsen (og det kan skje..) så er en compound radius litt vanskeligere å forholde seg til.

Du får forøvrig litt rimeligere halser om du velger blant de ferdigbygde som er "på lager"

Og mål halslommen på squier kroppen.. avhengig av type kan den variere både i bredde og høyde. (tenk også på at en 22 frets hals for blir et større problem i forhold til høyden på halslomme)

Angled Head er fordi jeg synes det er fint, og det er en 3+3 headstock, ikke standard Strat (det skal jo ikke være en Strat). Jeg har sjekket det de har på lager, og det ender opp på samme prisen ca uansett. Jeg er veldig åpen for forslag når det kommer til radius på gripebrettet, det er et område jeg ikke har noen erfaring.

Kroppen det skal settes på startet livet som en helt vanlig Squier Stratocaster, men jeg skal måle for sikkerhet skyld.

Tror du gjør lurt i å skippe GFS-hals. Den gitaren jeg kjøpte en gang fra GFS hadde en hals som var ganske fæl å spille på. Ekkel lakk bak og to-tre bånd som var altfor høye. Betyr no finish at du ikke skal ha noen form for behandling bakpå halsen?

Jeg velger no finish fordi jeg uansett må lakkere og behandle en hel kropp, så jeg tenkte at om jeg må behandle halsen også er ikke det så stress. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig åpen for forslag når det kommer til radius på gripebrettet, det er et område jeg ikke har noen erfaring.

Moderne Fendere har 9 1/2", hvis du vil ha litt mer Gibson eller "superstrat" feel kan du jo velge 12" eller 16"

Kroppen det skal settes på startet livet som en helt vanlig Squier Stratocaster, men jeg skal måle for sikkerhet skyld.

Det er derfor jeg skriver det jeg skriver. Det eksisterer en haug ulike squier modeller som er produsert av ulike fabrikker og i ulike land. Flertallet av disse gitarene følger ikke standard Fender specs når det kommer til halslomme osv. Det er jo ikke umulig å gjøre noe med, man kan "shimme" litt både sideveis og i høyden om nødvendig, men vær klar over dette problemet før du starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se hva jeg gjør angående radius. Koster ekstra med alt som ikke er 10-16 Compound selfølgelig. Om det blir noe annet tar jeg sikker 12".

Takk for tipsene, jeg skal sørge for å måle alt med halslommen. Forhåpentligvis er den relativt standard. Om alt går skeis kjøper jeg en kul kropp fra Warmoth og lager noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.