Web Analytics
Jump to content

The Heilycaster, første selvbygg (29.09: Ca ferdig!)


Recommended Posts

Tenkte at det egentlig var på tide å starte en tråd for sommerens (og mitt første) byggeprosjekt.

Jeg kjøpte en modifisert Squire Strat-kropp fra carlseth her på forumet som grunnlag til denne. Jeg likte modden som var gjort med den og tenkte at det kunne være kult å bygge noe litt unikt når jeg først skal bygge en. Arbeidet vil bli gjort når jeg er på besøk hos foreldrene mine, så oppdateringer på jobben vil kun være sporadisk, men tenkte uansett at folk sikkert setter pris på at jeg lager en liten logg på samme måte som jeg setter pris på å lese andres prosjekter.

Planen:

Kroppen skal lakkeres om igjen svart og ha krommet hardware. Vibsystemet ser ut til å være av okei kvalitet, så gjenbruker det (bare vasker det litt), men jeg vil helst at det skal låses helt da jeg ikke er så fan av tremolo (og jeg har en annen gitar med det). Trenger et par tips til gode måter å låse det på, det er et sekspunkts vintage vibsystem. Helst ville jeg hatt en ordentlig hardtail på den, men det er visstnok ikke så lett når kroppen allerede er rutet for vibsystem.

Hals skal kjøpes inn fra GFS, en lønnehals med rosentre-gripebrett. Jeg har også tenkt til å kjøpe et ferdig plekterbrett i svart med krommede humbuckere, som burde gi litt fet lyd. Forhåpentligvis ender gitaren opp med å både se og høres bra ut. Bilder av kroppen og delelista fra GFS ligger under.

Håper på feedback, tips og kommentarer, særlig om det er noe vitalt jeg helt har glemt av. :)

Deleliste (viktige ting):

Plekterbrett m/ Humbuckers

Hals

post-10219-0-35429700-1336840261_thumb.p

post-10219-0-37346500-1336840274_thumb.j

post-10219-0-08090100-1336840283_thumb.j

Edited by Heilage
Link to comment
Share on other sites

Tilpasset kloss i hardved gjør samme nytten. Ingen vits i å bruke penger på Tremol-no hvis du ikke vil bytte mellom flytende og ikke, etter min mening. Klart, vil man gjøre det enkelt, ikke har verken lokale, trestykke eller verktøy så er det jo helt greit.

Funksjonsmessig blir begge løsningene like gode.

Tips- IKKE ta av all lakken på gitaren. Du skaffer deg selv bare en masse ekstra arbeid. Fjern alt som er løst, slip riper og slikt så det blir så godt som mulig, og så primer du den. Så kan du pusse og sparkle videre. Det er det som er minst jobb, og tromeg, skal du ha et bra resultat, er det mer enn nok arbeid likevel.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som om det så mye lakk igjen, og det er en del merker i den (limrester på baksiden og slikt) som må tas vekk, så jeg tror mesteparten går bort uansett. Jeg må sikkert også sparkle igjen et par steder hvis jeg finner noen dype hakk/merker.

Link to comment
Share on other sites

For å blokkere trem'en på den ene straten min bruker jeg 50-øringer. Ikke noen puslete trefliser her, nei. 50-øringer er av messing, og messing er "the holy grail of tone", ikke sant? Mye mer mojo, og dessuten gjør det gitaren litt mer verdifull :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så, vi har kommet til punktet hvor hals må avgjøres. Etter samtale med Greener i en annen tråd, har jeg kommet frem til at jeg burde kjøpe en hals som ikke krever så mye arbeid som en GFS-hals for å få i spillbar stand. Warmoth blir da fort det naturlige valget, særlig siden denne halsen da kan kombineres med et senere prosjekt om jeg ønsker det.

For øyeblikket har jeg sett for meg denne, bygd etter spesifikasjon:

post-10219-0-17229200-1339335292_thumb.p

Jeg har forsøkt å holde meg til ting som virker "standard" for at jeg ikke skal få noe sært. Er det noe her som ser grusomt galt ut, eller burde dette ende opp i en dugelig hals?

Link to comment
Share on other sites

Angled head er jo ikke så vanlig da, men det var kanskje ikke det du tenkte på. Ser jo greit ut det der, men hvis du noengang føler behov for å båndslipe halsen (og det kan skje..) så er en compound radius litt vanskeligere å forholde seg til.

Du får forøvrig litt rimeligere halser om du velger blant de ferdigbygde som er "på lager"

Og mål halslommen på squier kroppen.. avhengig av type kan den variere både i bredde og høyde. (tenk også på at en 22 frets hals for blir et større problem i forhold til høyden på halslomme)

Link to comment
Share on other sites

Angled head er jo ikke så vanlig da, men det var kanskje ikke det du tenkte på. Ser jo greit ut det der, men hvis du noengang føler behov for å båndslipe halsen (og det kan skje..) så er en compound radius litt vanskeligere å forholde seg til.

Du får forøvrig litt rimeligere halser om du velger blant de ferdigbygde som er "på lager"

Og mål halslommen på squier kroppen.. avhengig av type kan den variere både i bredde og høyde. (tenk også på at en 22 frets hals for blir et større problem i forhold til høyden på halslomme)

Angled Head er fordi jeg synes det er fint, og det er en 3+3 headstock, ikke standard Strat (det skal jo ikke være en Strat). Jeg har sjekket det de har på lager, og det ender opp på samme prisen ca uansett. Jeg er veldig åpen for forslag når det kommer til radius på gripebrettet, det er et område jeg ikke har noen erfaring.

Kroppen det skal settes på startet livet som en helt vanlig Squier Stratocaster, men jeg skal måle for sikkerhet skyld.

Tror du gjør lurt i å skippe GFS-hals. Den gitaren jeg kjøpte en gang fra GFS hadde en hals som var ganske fæl å spille på. Ekkel lakk bak og to-tre bånd som var altfor høye. Betyr no finish at du ikke skal ha noen form for behandling bakpå halsen?

Jeg velger no finish fordi jeg uansett må lakkere og behandle en hel kropp, så jeg tenkte at om jeg må behandle halsen også er ikke det så stress. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig åpen for forslag når det kommer til radius på gripebrettet, det er et område jeg ikke har noen erfaring.

Moderne Fendere har 9 1/2", hvis du vil ha litt mer Gibson eller "superstrat" feel kan du jo velge 12" eller 16"

Kroppen det skal settes på startet livet som en helt vanlig Squier Stratocaster, men jeg skal måle for sikkerhet skyld.

Det er derfor jeg skriver det jeg skriver. Det eksisterer en haug ulike squier modeller som er produsert av ulike fabrikker og i ulike land. Flertallet av disse gitarene følger ikke standard Fender specs når det kommer til halslomme osv. Det er jo ikke umulig å gjøre noe med, man kan "shimme" litt både sideveis og i høyden om nødvendig, men vær klar over dette problemet før du starter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får se hva jeg gjør angående radius. Koster ekstra med alt som ikke er 10-16 Compound selfølgelig. Om det blir noe annet tar jeg sikker 12".

Takk for tipsene, jeg skal sørge for å måle alt med halslommen. Forhåpentligvis er den relativt standard. Om alt går skeis kjøper jeg en kul kropp fra Warmoth og lager noe annet. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.