Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspilling hjemme - Hvordan gjør man det?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har i lang tid hatt lyst til å gå til innkjøp av diverse utstyr for å kunne sitte hjemme og spille inn demoer. Trenger ikke være best kvalitet, det er bare for å få ideene spilt inn til å evt. vise det videre til band osv.

Jeg har aldri vært borti noe oppsett av studio-utstyr før, og har ikke peiling på hva man egentlig trenger. Jeg har fått med meg at man trenger et lydkort, og vurderer å kjøpe meg en Line 6 UX2. Hva trenger man for å kunne spille inn? Jeg har et digitalt trommesett (Medeli DD-501), og det skal være mulig å spille inn trommer via USB med det. Hvordan gjør jeg dette?

Hadde vært veldig flott om dere forklarte det så selv en idiot kan forstå det! Vil helst ikke bruke veldig store summer på det her, men bare nok til å kunne få til veldig basic recordings :)

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et lydkort og et software-program hvor du kan behandle og sette sammen opptakene du gjør. Audacity som nevnt over er gratis, finnes andre tilsvarende som Cubase, Pro Tools, som koster en del penger. Prøv Audacity i første omgang, holder i massevis i starten. Lydkortet trenger minst like mange innganger som antall lydkilder du vil spille inn samtidig, dvs hvis du skal ha en mikrofon til gitaren og en til vokalen, så trenger du minst to. Trommer kan du spille inn via MIDI-inngang som de fleste lydkort har, hvis trommesettet ditt støtter dette.

Om du har behov for mikrofon og annet utstyr kommer litt an på hva du skal spille inn. Et par ok hodetelefoner kan være greit å ha til miksing og lytting, det er en mye rimeligere løsning enn et par gode høyttalere beregnet til musikkproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Toneport ux2 brings me back. Det var det første lydkortet jeg kjøpte meg. Det holdt i lange baner for meg.

Jeg ville styrt unna audacity. Greit at det er gratis,

men det er lurt å fikse seg et ordentlig innspillings program selv om det er første gang du prøver deg på det.

Så får man jo andre digitale arbeids stasjoner gratis også. her er et: http://www.energy-xt.com/index.php

Det er heller ikke så fryktelig dumt å investere i et av de mest kjente programmene. Cubase, pro-tools eller logic.

Du får jo noen billigversjoner av alle sammen.

Da kan du få mye mere hjelp fra oss her på forumet siden flesteparten av oss bruker et av de nevnte.

Så er det ikke veldig vanskelig å sette opp de programmene klare til innspilling. Så har du veldig mye å utforske deretter.

jeg bruker Cubase. Brukt det legit siden 5.0 xD Det funker flott. Så følger det med synther og plug-ins i massevis.

Har ikke så mye peil på digitale trommesett, men det skal nok bare være plug and play. Bare installer drivere å du er klar til kamp.

her har du en som bruker det gjennom tromme-programmet ez-drummer. Plug and play som han sier.

Ekke verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte svar :) Jeg har et spørsmål ang. software.

Det er noen som sier at det følger med et program med Line 6 UX2 som fungerer som et innspillingprogram. Er dette tilfelle?

Så vidt jeg vet tror jeg det het "Riffworks" eller noe sånt.

Anthracity: EZ-drummer, hvor får jeg tak i dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Toneport ux2 brings me back. Det var det første lydkortet jeg kjøpte meg. Det holdt i lange baner for meg.

Jeg ville styrt unna audacity. Greit at det er gratis,

men det er lurt å fikse seg et ordentlig innspillings program selv om det er første gang du prøver deg på det.

Så får man jo andre digitale arbeids stasjoner gratis også. her er et: http://www.energy-xt.com/index.php

Det er heller ikke så fryktelig dumt å investere i et av de mest kjente programmene. Cubase, pro-tools eller logic.

Du får jo noen billigversjoner av alle sammen.

Da kan du få mye mere hjelp fra oss her på forumet siden flesteparten av oss bruker et av de nevnte.

Så er det ikke veldig vanskelig å sette opp de programmene klare til innspilling. Så har du veldig mye å utforske deretter.

jeg bruker Cubase. Brukt det legit siden 5.0 xD Det funker flott. Så følger det med synther og plug-ins i massevis.

Har ikke så mye peil på digitale trommesett, men det skal nok bare være plug and play. Bare installer drivere å du er klar til kamp.

her har du en som bruker det gjennom tromme-programmet ez-drummer. Plug and play som han sier.

Ekke verre.

Når du sier jeg skal "installere drivere", hva mener du da? Hva er en driver? :)

Hvordan trigger jeg EZ-drummer med Medeli-settet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.