Web Analytics
Jump to content

Volumforskjell - 2x12 m/g12h VS 4x12 m/g12m


orsvend
 Share

Recommended Posts

Heisann

Går å tenker på å hoppe tilbake til 4x12 etter å ha brukt 2x12 en stund. Skifta til 2x12 fordi det var gørt å drasse på 4x12, men når man har alt dritet baki en buss allikevel, attpåtil med hjul på, så gjør det egentlig lite forskjell.

Vil ha 4x12 av den enkle grunn at ballene føles større når man står foran dem. Fordi du ser tøff ut.

Anyways, over til det jeg lurer på:

Fakta: (Fra google)

- g12m sin effektivitet er på 96db (Er effektivitet det rette ordet? Jeg lurte lenge)

- g12h sin effektivitet er på 100db

- Forskjellen på 96db og 100db er tilnærmet den samme som forskjellen mellom en 50 og 100 watts amp på full pupp, altså vil en g12h spille høyere enn en g12m i samme situasjon.

Spørsmål: Vil en 4x12 kasse med g12m oppleves mye høyere enn 2x12 med g12h, matet med det samme signalet?

(Kabinettet jeg vil ha er et Marshall 1960TV)

Link to comment
Share on other sites

Sensitivitet er vel det rette ordet, men her har jeg ikke mye jeg skulle ha sagt...

412 konfigen vil vel ikke være så fryktelig mye høyere, siden forskjellen er såpass stor. Men mektigere/fyldigere vil det bli.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig stor forskjell på en kasse med G12H og en kasse med G12M.

I tillegg til at G12H spiller 4dB høyere gir den også mer av både topp og bunn og brekker opp mye senere.

Jeg liker lyden i G12H veldig godt, men har valgt G12M til ampene mine for å kunne dra på litt mer uten å drepe smådyr.

G12M er mer mellomtonefokusert og bryter opp tidligere og er mykere høytaler med betraktelig mindre volum.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig stor forskjell på en kasse med G12H og en kasse med G12M.

I tillegg til at G12H spiller 4dB høyere gir den også mer av både topp og bunn og brekker opp mye senere.

Jeg liker lyden i G12H veldig godt, men har valgt G12M til ampene mine for å kunne dra på litt mer uten å drepe smådyr.

G12M er mer mellomtonefokusert og bryter opp tidligere og er mykere høytaler med betraktelig mindre volum.

Hvilket av 1960AX og TV ville du anbefalt da? Det er jo greenbacks i begge, men har den ekstra plassen mye å si for lyden?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke A/B testa AX med TV, men har ganske entydige erfaringer på at gamle kabinett låter best.

Et 70-talls kabinett med G12M Blackbacks er mye bedre enn dagens kabinett.

Her er et ekstremt billig med øksemerker på kjøpet:

http://www.blocket.s...5.htm?ca=11&w=3

Skal vurdere den der, samt holde utkikk. Driver å flytter nå, så blir ikke kjøp før vi er ferdig innkvartert i nytt hus, som er tidligst 15. juni. Hadde satt pris på om du hadde slengt meg en PM om du kom over noe bra og billig og! (Om jeg ikke tar den på blocket)

Om jeg tar den der, hvor kjøper man ny grillcloth?

Link to comment
Share on other sites

Har en kvartett G12-65 fra tidlig 80-tall liggende. Har hatt to av dem i en CAE kasse, men var ikke fornøyd med dem sammen med CAE ampen.

Faktisk låt et par gamle G12T-75 bedre. Jeg har også sett at mange sammenligner G12-65 med Greenbacks, men det er ikke min erfaring.

De jeg har låter bra med en del gain, men ble litt for harde og spisse i øvre mellomtone på cleanlyd etter min smak. (med CAE ampen)

Har tenkt å teste ut G12-65 høytalerne i noen sammenhenger til før jeg kvitter meg med dem.

De som er fan av G12-65 bruker de gjerne med Marshall JCM800 amper.

G12-65 er også en av de gjeveste høytalerne sammen med Dumble og Trainwreck typer amper.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Har sett det er flere som liker å blande dem med andre elementer. Uansett, får prøve meg på greenbacks først, siden jeg ikke har hatt det før, også får vi se om jeg eksperimenterer mer når penga ruller inn. (Noe de helt sikkert gjør før eller siden i livet ikkesant?)

Takk for all info. Det er kjekt å ha et vandrende gitarleksikon på forumet =)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.