Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tremoloblokk.


Anbefalte innlegg

Tid for litt oppgraderinger.

Spillbarheten på rosa-RGen min er jeg fornøyd med, men lydmessig mangler den dessverre (relativt) mye. En ting er å skylde på de billige pickupsene (GFS hotte "PAFs"), en annen ting er gitaristens beskjedne evne til å ratte seg frem til gode higain-lyder. Det tredje, som jeg nå forsøker å teste, er å se til hardwaren, rettere sagt tremolosystemet.

Den originale tremblokka på Floyd-systemet som står i gitaren (budsjettutgaven av OFR, OFR Special) har en ganske så skrall tremoloblokk. Etter å ha kikket litt rundt bestillte jeg meg en ny tremoloblokk fra eBay og ikveld ble altså denne montert.

25bf83cb-35c7-4d7b.jpg

Har ikke satt gitaren opp med strenger, gjør det imorgen. Burde selvfølgelig flesket til med "før" og "etter"-klipp, men det er litt for sent nå. Uansett, rapport skal komme. Jeg tror ikke utfallet vil bli at gitaren plutselig får 100 ganger mer sustain og at overtoner regelrett spretter frem, men det er lov å håpe.

Det er altså den i brass som er ippgraderingen. Her fotografert ved siden av originalblokka. Som man ser er det vesentlig forskjell på de.

25bf83cb-36b2-68cc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en blokk som fordoblet vekta på min FR. Kan bare si at du har noe å se frem til. Har alltid irritert meg at vibsystemet sugde så mye energi av strengene. Fikk nesten ikke gitaren til å synge. Det problemet ble helt borte. Ser det er mange som tilbyr slike deler i dag. Skulle jaggu tenkt butikk for ti år siden når jeg laget min blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro på James Tyler, så blir det vel dårligere sustain jo større tremolo, da strengene er nødt for å overvinne mer masse for å kunne vibrere. Men blir uansett spennende å høre hva du synes om oppgraderingen når du har fått på strenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall ikke enig med James Tyler når det gjelder min partso-Ibanez, for dette funket utrolig bra. Den låter ganske så artig "mer" enn hva den gjorde med den originale tremblokka. Låter tightere enn før modifikasjonen og sustainen har også bedret seg betraktelig.

Dette var gøy! :)

25bf83cb-6a9f-64cf.jpg

25bf83cb-6aaf-4c82.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å lest det som mr Taylor egentlig har uttrykt. Dette er enkel fysikk…

Kul gitar forresten Chuckie. :blink:

Here you go : http://www.hugeracks...02bdba16bb73223

The bridge is in the middle of this. We need the bridge to transmit the vibrations as fast as possible. The bigger and heavier the bridge, the more inertia it has, and the harder it is to change it. This bridge mass/inertia must be overcome by the string before the vibrations can all go into the body and make it resonate. The string needs to drive the bridge, and the bridge needs to drive the wood.

The heavier the bridge, the more inertia/mass that must be overcome, the less “responsive” it is to be a conduit to transmit those vibrations to the body. The harder it is to overcome that bridge mass, the more the vibrations stay in the string and the less the body resonates. The resonance (tone) of the wood doesn’t move back into the string and shape the guitar tone, and the thinner and plinkier the guitar will be. The more the vibration stays in the string, the more tendencies for fret buzz.

Uansett flott at du har fått en bedre gitar TC! Det kan jo være at den nye blokka er lettere til tross for størrelsen?

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"heavier the bridge,… the more the vibrations stay in the string and the less the body resonates"

Den biten er korrekt. Poenget med mer vekt på blokka er nettopp at vibsystemet ikke skal resonere, for dette betyr at energien settes blokka i bevegese og energien tappes ut i fjærene på baksiden som vibarm balanserer på. Viktig moment som ikke nevnes er avstanden fra der strengene treffer vibsystem til koblingspunktet til kropp, dette må observeres fra siden. Armbevegelsen observeres og da ser man at strengen møter vibsystem nesten på linje med skruene inn i kropp. Dette er nesten samme som tuneomatic. At treverk resonerer og sender tone tilbake i strengen er direkte feil. Det oppstår ingen svingninger som tilfører energi til strengen.

For å bruke lett eksempel. Banjo har veldig lett stol og lokk som resonerer lett. Tonen er svært sterk i starten, men energien forsvinner så fort at banjo ikke har sustain. Så kan du ta solidbody gitar med fast stol, strengene møter tung masse som gjør at svingningsenergien bevares i strengene, det overføres ikke ut i kropp, og vi har god sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En faktor som er ganske essensielt hva angående vibrasjoner er materialenes egendemping. Se for deg at hele tremoloen er laget av gummi kontra glass..

"potmetal" altså støpte metalldeler har som oftest en mye høyere egendempning enn massivt metall, enten det nå er stål, messing e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags Floyd står på Mayonesen? Nå må en ta i betraktning at det har vært spart inn på mye på OFR Special kontra OFR, så det er ikke sikkert at forskjellen blir så sabla stort på Floydsystemer som tilhører en litt annen kvalitets/pris-klasse.

(Jeg har ikke A/B-testet OFR mot OFR Special (eller andre rimeligere Floydsystemer) så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er, men noe må det nå være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.