Web Analytics
Jump to content

skifte rør


kis32
 Share

Recommended Posts

Sikkert en del tråder om dette fra før, men det dukket ikke opp altfor mye glupt når jeg søkte..

Anywho, har en Ashdown DSP60 rørtopp som jeg aktivt har spilt på i mellom 5-7 år nå. Rørene har aldri blitt skiftet, og den driver nå å durer/støyer en del. Har forstått det slik at det kommer av gamle rør (testet med andre kabler, forskjellige gitarer osvosv, lyden er ampen)

Er det noe jeg ikke kan noe som helst om, er det rør. Vet at jeg synes rørforsterkere låter langt mer behagelig en transistorer, og der stopper kunnskapen. Hva de gjør, hvordan de gjør og hvorfor de gjør hva de gjør vet jeg ikke noe om..

Så! Tenker da på å bytte dem, når jeg allikevel skal skru den ut av kassa for å gi den en liten rens. Lurer på hva jeg skal se etter og være obs på når jeg skal bytte dem? når jeg titter inn i gitteret ser jeg to høye jævler som står å gløder.

Hører også folk prate på lydforskjell i forskjellige rør. Det er jo mange produsenter å velge i. Hvilke forskjeller er det man opplever? Kan jeg bli negativt overrasket?

Link to comment
Share on other sites

våget meg inn, og etter litt skruing og lirking ser det ut som de store er Electro Harmonix "EL34"

Og selvfølgelig la jeg merke til 4 små andre fjotter som hadde gjemt seg godt inni der. Det var ikke like flashy farger på dem, men klarte å lese "12AX7WA" av dem, og det ledet meg til noen andre EHX rør som så noe like ut..

Ser da ut som det blir kostene litt, og lurer da på hvilke av rørene som utgir mest av slik støy, og hvilke jeg vil merke mest forskjell av å bytte? Tenker da å bytte ut enten de fire, eller de to... Får heller slenge med resten neste gang pengene ruller inn

Link to comment
Share on other sites

Vel..

Noen kjempe svær lydforskjell blir det ikke!

merkbar? i en liten grad ja, men ikke super store endringer, men noen rør har høyere, mid, bass eller treable en andre, men dette er ikke noe å være redd for etter min mening.

men om du savner litt bass kan du prøve rør som er kjent for å ha litt mer bass en andre.. men dette blir veldig flisespikkeri.

Det du skal være obs på er å la forsterkeren være av i min 15min så kondensatorne får ladet seg ut.. ellers risikerer du å få støt..

Aldri ta på rør med hendene, bruk en klut eller lignende slik at du ikke får fett flekker på dem da dette fettet brenner seg fast å kan skade rørene (de blir jevlig varme..)

Skal du bytte rør ville jeg byttet ut alle rørene å kjøpe en rør pakke hvor du har såkalte "matched" rør. disse rørene er kontrollert til å være innen for det samme området slik at du ikke får rør med veldig forskjellig verdi.

Mange mener at NOS (new old stock) rør er det som gjelder.. dette er da rør produsert på 50-60-70tallet som er gamle, men aldri brukt..

er det stor forskjell? egentlig ikke, men noen rør som 5ygt så leverer de gamle rørene lavere spenning, noe som gir litt mer clean headroom.

Det kryr av produsenter, men kjøper du et amerikansk eller russisk rør så er kvaliteten gjevt over god.

liker du lyden slik den er nå ville jeg bare kjøpt et matched sett av samme merke.

Du trenger da EL34 rør.. også kalt 6CA7 og KT71 som blir power rørene dine.

så har du 12ax7 også kalt ECC83 som blir preamp'n din

Edited by Concker
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.