Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skifte rør


Anbefalte innlegg

Sikkert en del tråder om dette fra før, men det dukket ikke opp altfor mye glupt når jeg søkte..

Anywho, har en Ashdown DSP60 rørtopp som jeg aktivt har spilt på i mellom 5-7 år nå. Rørene har aldri blitt skiftet, og den driver nå å durer/støyer en del. Har forstått det slik at det kommer av gamle rør (testet med andre kabler, forskjellige gitarer osvosv, lyden er ampen)

Er det noe jeg ikke kan noe som helst om, er det rør. Vet at jeg synes rørforsterkere låter langt mer behagelig en transistorer, og der stopper kunnskapen. Hva de gjør, hvordan de gjør og hvorfor de gjør hva de gjør vet jeg ikke noe om..

Så! Tenker da på å bytte dem, når jeg allikevel skal skru den ut av kassa for å gi den en liten rens. Lurer på hva jeg skal se etter og være obs på når jeg skal bytte dem? når jeg titter inn i gitteret ser jeg to høye jævler som står å gløder.

Hører også folk prate på lydforskjell i forskjellige rør. Det er jo mange produsenter å velge i. Hvilke forskjeller er det man opplever? Kan jeg bli negativt overrasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våget meg inn, og etter litt skruing og lirking ser det ut som de store er Electro Harmonix "EL34"

Og selvfølgelig la jeg merke til 4 små andre fjotter som hadde gjemt seg godt inni der. Det var ikke like flashy farger på dem, men klarte å lese "12AX7WA" av dem, og det ledet meg til noen andre EHX rør som så noe like ut..

Ser da ut som det blir kostene litt, og lurer da på hvilke av rørene som utgir mest av slik støy, og hvilke jeg vil merke mest forskjell av å bytte? Tenker da å bytte ut enten de fire, eller de to... Får heller slenge med resten neste gang pengene ruller inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..

Noen kjempe svær lydforskjell blir det ikke!

merkbar? i en liten grad ja, men ikke super store endringer, men noen rør har høyere, mid, bass eller treable en andre, men dette er ikke noe å være redd for etter min mening.

men om du savner litt bass kan du prøve rør som er kjent for å ha litt mer bass en andre.. men dette blir veldig flisespikkeri.

Det du skal være obs på er å la forsterkeren være av i min 15min så kondensatorne får ladet seg ut.. ellers risikerer du å få støt..

Aldri ta på rør med hendene, bruk en klut eller lignende slik at du ikke får fett flekker på dem da dette fettet brenner seg fast å kan skade rørene (de blir jevlig varme..)

Skal du bytte rør ville jeg byttet ut alle rørene å kjøpe en rør pakke hvor du har såkalte "matched" rør. disse rørene er kontrollert til å være innen for det samme området slik at du ikke får rør med veldig forskjellig verdi.

Mange mener at NOS (new old stock) rør er det som gjelder.. dette er da rør produsert på 50-60-70tallet som er gamle, men aldri brukt..

er det stor forskjell? egentlig ikke, men noen rør som 5ygt så leverer de gamle rørene lavere spenning, noe som gir litt mer clean headroom.

Det kryr av produsenter, men kjøper du et amerikansk eller russisk rør så er kvaliteten gjevt over god.

liker du lyden slik den er nå ville jeg bare kjøpt et matched sett av samme merke.

Du trenger da EL34 rør.. også kalt 6CA7 og KT71 som blir power rørene dine.

så har du 12ax7 også kalt ECC83 som blir preamp'n din

Endret av Concker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.