Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite "flow" når jeg spiller, dårlig teknikk?


Heilage

Anbefalte innlegg

Jadda. Satt nå og spilte litt på en Opeth-låt jeg spilte mye når jeg var yngre, og selv med vreng på merket jeg at det liksom ikke hørtes riktig ut, selv om jeg spilte de riktige tonene. Det føles liksom litt "hakkete" og jeg føler at jeg ikke har noe som helst feel i spillingen.

Så da er spørsmålet, har noen forslag til å kunne forbedre dette? Dette er særdeles merkbart når jeg spille melodier, mindre merkbart når jeg spiller riff/akkorder.

Er rimelig sikker på at det er en eller annen dårlig vane jeg har tillagt meg, men klarer ikke helt å se hva det er. Det er sikkert plekterteknikken, siden jeg stort sett har latt el-gitaren ligge urørt de siste fem-seks årene til fordel for akustisk, noe som igjen er mye mer akkordtungt (eller beint fram fingerspill). Kanskje må jeg legge fra meg alt jeg "vet" og starte på nytt?

Halp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker du unødvendig mange noter? Etter å ha begynt å spille country har jeg har tatt meg selv i å nesten kutte ut legato helt. Når jeg da skulle spille andre ting så låt det veldig hakkete og kjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg legger på litt ja, hvis jeg føler det står litt lenge stille. Har aldri tenkt over at det kan ha noe å si egentlig...

Tenker mer på i forhold til antall toner du spiller. Når du spiller et lick som inneholder 8 toner, plukker du 8 ganger da, eller bruker du hammer-ons og pull-offs aktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken overdrive/distortion/fuzz er det du bruker?

Merker på Big Muff pedalen min at den pauser mellom noter når man spiller enkelt-noter. Hvis man spiller power chords og riffer løs låter den dritfett. vet ikke hvordan man skal forklare det med fine ord og fagspråk, men det kan jo hende at problemet ditt ligger der? Mye og smooth distortion kan lett få ting til å låte veldig riktig å flytene, spiller man da en høy-gain solo clean, kan den fort låte hakkete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Spill den om og om og om igjen. Det er så mange sanger med kompliserte plukkingsmønstre som jeg tidligere knotet og hakket meg gjennom, men som nå spilles med flyt mens tankene er helt andre steder. Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg spiller som regel best når jeg ikke engang tenker på at jeg spiller. Jo mindre jeg prøver, jo bedre. Haha. Høres jo ganske dust ut når jeg forsøker å forklare det.

Uansett, pusten er også viktig for meg når jeg spiller. Hvis jeg blir veldig konsentrert har jeg en tendens til å holde pusten. Ikke bra. Igjen; kanskje det bare er meg, men muskulær/fysiologisk og psykisk anstrengelse = spill uten flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.