Web Analytics
Jump to content

Multieffektbrett eller pedalbrett og forsterker...


Rakken

Recommended Posts

Spørsmålet er altså om jeg skal kjøpe et multieffektbrett eller en god forsterker og noen pedaler? Jeg har tenkt på det noen måneder nå og må bare bestemme meg. Greia er at jeg må ha pedaler og slikt i bandet. Det holder ikke med bare en lyd per sang lenger :P Sålangt har jeg bare brukt Pocket Pod'n på øving, plugget rett inni PA.

Av multieffektbrett har jeg sett på Boss' GT-100, fordelen med dette er jo at det er en del billigere enn forsterker og pedaler, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal velge :/

Svar til Birkman:

Jeg tenker; ikke over 7 tusen på forsterker og pedalene har jeg ikke noe begrensning på.

Jeg spiller rock, heavy metal osv. Beveger meg også innom litt roligere ting, blues skal man ikke se bort ifra.

Sålangt har jeg ikke brukt noe effekter, men jeg kommer til å utforske litt i effekt-jungelen.

Hvis jeg kjøper gt 100 har jeg nok penger igjen til en Gibson Les Paul Standard - som hadde vært utrolig fett å ha. Men kjøper jeg en ordentlig rørforsterker og de pedalene jeg vil ha, har jeg ikke penger til noe annet. Er det verdt det å kjøpe en ordentlig forsterker og pedaler?

Edited by Rakken
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske fornøyd med mitt VOX tonelab EX brett,

Perfekt for live bruk!

men du tjener jo også mye på og ha en god forsterker også..

Mange vil vel si at en dyrere god forsterker med "dyre" analoge pedaler vil låte absolutt best.. jo kanskje

men modelering i form av brett og forsterkere de siste årene har jo kommer langt også, jeg har ikke sjans i verden til å høre forskjellen på eks vox v847 wah pedalen på modeleringsbrettet kontra den analoge jeg har.

Edited by Concker
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært noen fan av multieffektbrett. Alt for mange unødvendige dingser og fjas!

Jeg har hatt Boss GT8 og GT10 og har ikke vært fornøyd med noen av de. Byttet derfor ut til pedaler, og er utrolig tilfreds med det. Da slipper jeg å måtte gi opp f.eks bra ekko mot en middels rævva chorus og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å ha begge deler! Av og til er det veldig lettvint å bare dra med seg multieffekten og plugge rett i mikseren, andre ganger er det bedre med amp og pedalbrett.. Dersom du spiller mye cover og masse forskjellige genre og stiler, så er multieffekten grei å ha! Lettere å bytte patch med en knapp enn å ta seg fem minutter med justering av de forskjellige stompboxene.

Og til Condemned, du kan ikke ha anstrengt deg mye om du ikke har klart å få bra delay og chorus ut av GT- brettene.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kjøper forsterker tar jeg det fullt ut og kjøper pedaler også. Det eneste jeg trenger av pedaler i første omgang er overdrive, distortion, cruch og tuner, regner jeg med. Strømforsyning må man også ha...

Da blir det ikke penger til Gibson Les Paul standard :(

Edited by Rakken
Link to comment
Share on other sites

Så du bruker egentlig ikke noe annet enn vreng? Det forandrer jo saken ganske betraktelig.

Nei, ikke enda... Jeg har lyst til å utforske litt, men trenger ikke mer enn vreng enda. Hadde vært kult med en looper, volum-pedal må jeg også ha.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg kjøpt meg en bra combo på 20-50watt med en 12" høyttaler i, og investert i et par vrengpedaler (forsterkeren din gir deg jo også gjerne vreng/boost)

Vil du så utforske litt effekter kan du kjøpe deg en Line6 M-serie pedal, Zoom G3 eller lignende (multieffekter som fungerer mer som 1 eller flere vanlige pedaler)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg kjøpt meg en bra combo på 20-50watt med en 12" høyttaler i, og investert i et par vrengpedaler (forsterkeren din gir deg jo også gjerne vreng/boost)

Vil du så utforske litt effekter kan du kjøpe deg en Line6 M-serie pedal, Zoom G3 eller lignende (multieffekter som fungerer mer som 1 eller flere vanlige pedaler)

Jeg har en 30watt combo hjemme, så den forsterkeren jeg da kjøper skal være en kraftig, god forsterker som spiller høyt! :D den skal stasjoneres på bandrommet og tas med på eventuelle gigs om det ikke er forsterker der.

Ville du heller gjort det og droppa Les Paulen?

Link to comment
Share on other sites

Dersom allsidighet er greia, anbefaler jeg en fender-type forsterker, pluss en mild og en mer moderne vrengpedal. Dersom du velger dette er det lettere å legge på delay og modulasjon, da du har full "plasseringsfrihet", og daley/modulasjon låter, etter min mening, best etter vreng. Dersom "rockelyden" er viktigst, anbefaler jeg en god, tokanals rockeamp med en grei cleankanal og en god vrengkanal (marshall/orange) og kanskje en tubescreamer-type pedal. Da har du clean, clean med TS for blues, god rockevreng, og vreng med TS for heavy-vreng. Delay/modulasjon kommer ikke like "rent" frem, men noen liker det. Trenger ikke være dyrt, og du trenger ikke 50 watt (rør). Simple does it!

Edited by lille-hl
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 30watt combo hjemme, så den forsterkeren jeg da kjøper skal være en kraftig, god forsterker som spiller høyt! :D den skal stasjoneres på bandrommet og tas med på eventuelle gigs om det ikke er forsterker der.

Ville du heller gjort det og droppa Les Paulen?

Jeg tenker vel mer på en solid rørforsterker på 30-50w - de har en tendens til å spille ganske brakhøyt, samt gi deg ønsket vreng som du så kan "supplere" med noen vrengpedaler.

Ta deg en tur på noen butikker og prøv litt forsterkere. Mulig du får deg noen overraskelser hvis du er vant til relativt rimelige ampsimuleringsgreier og en transistorforsterker. En relativt bra amp koster ikke all verdens lenger. Det er mer et spørsmål om hva du gidder å bære på og hva du egentlig har behov for.

Det med kjøp av gitar etc er det vanskelig for meg å ta stilling til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å kjøpe amp og pedaler. Da kan du nemlig lage din egen sound å velge nøyaktig hvilke forskjellige lyder du vil ha på de forskjellige pedalene. I stedet for kun èn overdrive-, fuzz- og distortion-lyd, så kan du ha to overdrive/fuzz/distortion-pedaler som låter litt forskjellige osv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.