Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multieffektbrett eller pedalbrett og forsterker...


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er altså om jeg skal kjøpe et multieffektbrett eller en god forsterker og noen pedaler? Jeg har tenkt på det noen måneder nå og må bare bestemme meg. Greia er at jeg må ha pedaler og slikt i bandet. Det holder ikke med bare en lyd per sang lenger :P Sålangt har jeg bare brukt Pocket Pod'n på øving, plugget rett inni PA.

Av multieffektbrett har jeg sett på Boss' GT-100, fordelen med dette er jo at det er en del billigere enn forsterker og pedaler, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal velge :/

Svar til Birkman:

Jeg tenker; ikke over 7 tusen på forsterker og pedalene har jeg ikke noe begrensning på.

Jeg spiller rock, heavy metal osv. Beveger meg også innom litt roligere ting, blues skal man ikke se bort ifra.

Sålangt har jeg ikke brukt noe effekter, men jeg kommer til å utforske litt i effekt-jungelen.

Hvis jeg kjøper gt 100 har jeg nok penger igjen til en Gibson Les Paul Standard - som hadde vært utrolig fett å ha. Men kjøper jeg en ordentlig rørforsterker og de pedalene jeg vil ha, har jeg ikke penger til noe annet. Er det verdt det å kjøpe en ordentlig forsterker og pedaler?

Endret av Rakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fornøyd med mitt VOX tonelab EX brett,

Perfekt for live bruk!

men du tjener jo også mye på og ha en god forsterker også..

Mange vil vel si at en dyrere god forsterker med "dyre" analoge pedaler vil låte absolutt best.. jo kanskje

men modelering i form av brett og forsterkere de siste årene har jo kommer langt også, jeg har ikke sjans i verden til å høre forskjellen på eks vox v847 wah pedalen på modeleringsbrettet kontra den analoge jeg har.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noen fan av multieffektbrett. Alt for mange unødvendige dingser og fjas!

Jeg har hatt Boss GT8 og GT10 og har ikke vært fornøyd med noen av de. Byttet derfor ut til pedaler, og er utrolig tilfreds med det. Da slipper jeg å måtte gi opp f.eks bra ekko mot en middels rævva chorus og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ha begge deler! Av og til er det veldig lettvint å bare dra med seg multieffekten og plugge rett i mikseren, andre ganger er det bedre med amp og pedalbrett.. Dersom du spiller mye cover og masse forskjellige genre og stiler, så er multieffekten grei å ha! Lettere å bytte patch med en knapp enn å ta seg fem minutter med justering av de forskjellige stompboxene.

Og til Condemned, du kan ikke ha anstrengt deg mye om du ikke har klart å få bra delay og chorus ut av GT- brettene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper forsterker tar jeg det fullt ut og kjøper pedaler også. Det eneste jeg trenger av pedaler i første omgang er overdrive, distortion, cruch og tuner, regner jeg med. Strømforsyning må man også ha...

Da blir det ikke penger til Gibson Les Paul standard :(

Endret av Rakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker egentlig ikke noe annet enn vreng? Det forandrer jo saken ganske betraktelig.

Nei, ikke enda... Jeg har lyst til å utforske litt, men trenger ikke mer enn vreng enda. Hadde vært kult med en looper, volum-pedal må jeg også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg kjøpt meg en bra combo på 20-50watt med en 12" høyttaler i, og investert i et par vrengpedaler (forsterkeren din gir deg jo også gjerne vreng/boost)

Vil du så utforske litt effekter kan du kjøpe deg en Line6 M-serie pedal, Zoom G3 eller lignende (multieffekter som fungerer mer som 1 eller flere vanlige pedaler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg kjøpt meg en bra combo på 20-50watt med en 12" høyttaler i, og investert i et par vrengpedaler (forsterkeren din gir deg jo også gjerne vreng/boost)

Vil du så utforske litt effekter kan du kjøpe deg en Line6 M-serie pedal, Zoom G3 eller lignende (multieffekter som fungerer mer som 1 eller flere vanlige pedaler)

Jeg har en 30watt combo hjemme, så den forsterkeren jeg da kjøper skal være en kraftig, god forsterker som spiller høyt! :D den skal stasjoneres på bandrommet og tas med på eventuelle gigs om det ikke er forsterker der.

Ville du heller gjort det og droppa Les Paulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom allsidighet er greia, anbefaler jeg en fender-type forsterker, pluss en mild og en mer moderne vrengpedal. Dersom du velger dette er det lettere å legge på delay og modulasjon, da du har full "plasseringsfrihet", og daley/modulasjon låter, etter min mening, best etter vreng. Dersom "rockelyden" er viktigst, anbefaler jeg en god, tokanals rockeamp med en grei cleankanal og en god vrengkanal (marshall/orange) og kanskje en tubescreamer-type pedal. Da har du clean, clean med TS for blues, god rockevreng, og vreng med TS for heavy-vreng. Delay/modulasjon kommer ikke like "rent" frem, men noen liker det. Trenger ikke være dyrt, og du trenger ikke 50 watt (rør). Simple does it!

Endret av lille-hl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 30watt combo hjemme, så den forsterkeren jeg da kjøper skal være en kraftig, god forsterker som spiller høyt! :D den skal stasjoneres på bandrommet og tas med på eventuelle gigs om det ikke er forsterker der.

Ville du heller gjort det og droppa Les Paulen?

Jeg tenker vel mer på en solid rørforsterker på 30-50w - de har en tendens til å spille ganske brakhøyt, samt gi deg ønsket vreng som du så kan "supplere" med noen vrengpedaler.

Ta deg en tur på noen butikker og prøv litt forsterkere. Mulig du får deg noen overraskelser hvis du er vant til relativt rimelige ampsimuleringsgreier og en transistorforsterker. En relativt bra amp koster ikke all verdens lenger. Det er mer et spørsmål om hva du gidder å bære på og hva du egentlig har behov for.

Det med kjøp av gitar etc er det vanskelig for meg å ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe amp og pedaler. Da kan du nemlig lage din egen sound å velge nøyaktig hvilke forskjellige lyder du vil ha på de forskjellige pedalene. I stedet for kun èn overdrive-, fuzz- og distortion-lyd, så kan du ha to overdrive/fuzz/distortion-pedaler som låter litt forskjellige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.