Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Leser hele tiden om at folk blir anbefalt å lage sitt eget pedalbrett. Jeg var en av dem.

Skulle egentlig kjøpe et nytt pedalbrett, men fikk altfor sterke anbefalinger om å lage et selv (DIY). Challenge accepted! :D

I denne tråden kan dere legge ut deres personlige oppskrifter av pedalbrett :)

Tenkte det var greit å holde DIY pedalbrett-snakket i en tråd.

Jeg og OsloGutten dro til byen, og slik ble handlelisten:

To dørstoppere, som gummiknotter (Clas Ohlson) 39,-

T-rex pedalvelcro, borrelås (4sound) 89,-

------------------------------------------------------------------------

Kjøpte også ny strømforsyning. Riot Black Box (4sound) 495,-

------------------------------------------------------------------------

013.jpg

Resten av materialene fant jeg i garasjen og kjellern:

En enkel foliert sponplate og en planke + enkelte skruer. Alt av dette + verktøy "lånte" jeg av min far.

011.jpg

Her er det jeg hadde av pedaler og pachkabler:

014.jpg

Så satte vi i gang.

1. Først sagde vi planken til lengden til platen, og skrudde disse to sammen.

012.jpg

2. Så planla vi hvor strømforsyningen og pedalene skulle være, og bårret bestemte hull til kablene, slik at disse ikke skulle synes. Vi valgte å ha strømforyningen på brettet i stedet for under. Grunnen til dette var at den skulle være lettere tilgjengelig, men vi hadde god nok plass til å feste den under brettet.

Dermed klistret vi på bårrelåsteipen fra T-rex.

015.jpg

3. Etter dette skrudde vi på dørstopperne (gummiknottene), for at brettet ikke skulle skli.

019.jpg

4. Så var det meste klart. Vi satte på pedalene, og koblet alt sammen. Funket på første forsøk.

017.jpg

016.jpg

Glowin' in tha dark ! :D

020.jpg

... og brettet er solid, ryddig og praktisk!

Ikke finn på å kjøpe noe pedalbrett tull fra T-rex, med mindre det er borrelås :P

Anbefales! :) Utrolig enkelt.

Endret av Tandbergern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut det der - et par merknader:

- Platen du bruker er en foliert sponplate, ikke kryssfinér som du skriver.

- Jeg ville montert dørstopperne i bakkant og latt platen hvile mot gulvet i forkant. Litt dumt at hele brettet er så høyt?

- Ferdige brett er jo ofte bra saker da, men hvis man er usikker på størrelse og hva man kommer til å handle av effekter er en DIY løsning ofte fornuftig fordi man kan lage et nytt brett uten nevneverdige kostnader ved behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ha dørstopperne foran, fordi brettet ble veldig mye mer stabilt, i tillegg skjønte jeg at det ville bli vanskelig å montere dørstopperne på den tynne planken.

Nå tenkte jeg på at du erstatter den tynne planken med dørstopperne og lar brettet hvile mot bakken i forkant, slik at brettet får en vinkel og pedalene blir lavere mot gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av det "testbrettet" mitt som bare står hjemme. Det er ikke akkurat nydelig håndtverk, og pedalutvalget på bildene er noe odde, men det skyldes at jeg testet hvor godt zoom effekten fungerte sammen med et utvalg rimelige vrengbokser i kombinasjon med en law-watt combo.

Dette er som man sikkert ser en "modifisert hylleplate konstruksjon" :

tstbre_t_t_1.jpg

tstbre_t_t_2.jpg

tstbre_t_t_3.jpg

tstbre_t_t_4.jpg

Den helt store oppskriften er det jo ikke, men her er noen stikkord:

- "Demonterte" hylleplaten og endret avstanden mellom bordene noe. Skrudde og limte sammen hylleplaten igjen.

- Skrudde/limte fast en listbit på undersiden

- Farget opp treverket (beis/dye og lakkerte med gulvlakk

- Monterte 4 lengder med borrelåstape (biltema eller tilsvarende)

- Festet en strømfordeler med plass til flere kompakte strømforsyninger på undersiden av brettet med dobbeltsidig tape av "skumtypen" (biltema eller tilsvarende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan låter G3'n?

Den er ok - vet ikke om jeg liker ampsimuleringene så godt (noe jeg sjeldent gjør på noen slike produkter, men her fungerer ampsim som en hvilken som helst annen pedal, dermed trenger man ikke å forholde seg til disse i det hele tatt) men tidsbasert effekter og slikt er upåklagelige, samt at dette rent betjeningsmessig er det beste produktet jeg noensinne har prøvd (Her er editing software for pc helt unødvendig, selv om det også følger med) Den er rett og slett så lettvint/fleksibel/enkel å bruke at jeg faktisk gidder.. Det er vel ca første gang noensinne med unntak av Line6 M pedalene.

Det er omtrent som å ha 3 konvensjonelle pedaler stående etter hverandre. Multieffekter blir ikke enklere enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for minirapporten ang. G3, greener. Har hatt lyst på den en stund nettopp på grunn av enkel betjening, og det er fint å høre at du beskriver den akkurat slik jeg tror den vil fungere. Ser du har en Zoom expression-pedal på brettet også. Bruker du den sammen med G3? Hvordan fungerer i så fall det, synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har knapt brukt expression så langt, men bruker den med G3 ja - Den kostet ikkeno' og bærer preg av det. Men kan du leve med plastikken og at den må settes fast for å gjøre nytten er den vel helt grei.

G3'en forøvrig er overraskende solid med metalchassi og solide fotbrytere. For å være ærlig liker jeg tremolo, chorus, phaser, vibe, delay, etc effektene på den, men har ikke brukt noe tid på ampsim/vreng da jeg synes vreng fungerer best fra konvensjonelle pedaler eller amp nesten uansett. Men jeg ser det er mange som er svært begeistret for vrengen også.

Jeg liker spesielt at delay effektene har tap+note/divider funksjon som på Boss Gigadelay, Nova o.l.

For meg kan denne enheten i praksis erstatte alt annet enn vreng og compressor pedaler. Den opptar lite plass på brettet, er enkel å bruke, samt at den låter forunderlig bra i mange sammenhenger. Du kan jo kikke på Line6 M9, men jeg vet ikke om du blir så voldsomt mer fornøyd med den. Spesielt ikke med tanke på prisen. Men alt etter behov og slikt selvsagt.

Jeg liker forøvrig også den enkle looperen (som kan synkes til tap/rytme og antall takter) og rytmeboksfunksjonen. Merkelig hvor anvendelig slikt er om du bare skal spille litt med deg selv for øvingens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden! Dette er mitt 2. DIY brett. Første var et vinklet oransje brett som jeg laga fra ei gorm-hylle fra IKEA. hadde ingen kasse, så slengte det i en liten koffert som passa akuratt når jeg skulle på øving/gig. ble veldig upraktisk.

Har nettopp blitt ferdig med mitt nye brett - bestemors gamle koffert. hehe.

Satt på nye hengsler bak og satt i ei 1cm plate i bunnen av den ene delen av kofferten for å forhøyne pedalene litt. på med borrelås fra biltema (borrelåsen stifta jeg i tilegg for bedre feste)

deretter festa jeg alle pedalene og strømforsyninga.

Kostnader for brettet ble vel ca 80,- kr for borrelås. koffert, plate, lim, stifter og stiftemaskin hadde vi.

Lodda kabler selv, så dette ble også billig.

Men ca og fort regna kosta det vel 300,- kr tror jeg.

Det ble veldig tett og fikk nesten ikke plass, men det ordner seg for snille gutter. Slenger ved noen bilder av brettet slik det er nå.

post-8354-0-84346700-1336314391_thumb.jp

post-8354-0-32292400-1336314400_thumb.jp

post-8354-0-33291100-1336314431_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.