Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høytaler kabel


johs

Anbefalte innlegg

Jeg har enda til gode å møte noen som klarer å bestå blindtesten min på stereoanlegg, som består i at jeg stiller med en kleshenger av metall, og testpersonen kan ta med seg den dyreste kabelen han greier å finne. Dette gjelder for signalkabler (interconnects). På høyttalerkabler stiller jeg med billigste kobberkabel fra Clas Ohlson, gjerne litt kraftig lampettledning.

Hvis noen tror de består testen, så er de hjertelig velkommen til å sette penger på det, hjemme hos meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen tror de består testen, så er de hjertelig velkommen til å sette penger på det, hjemme hos meg. ;)

Det første spørsmålet jeg da ville stilt er hvilket anlegg du har.

Jeg godtok også den vedtatte sannheten om "gode" og "dårlige" kabler i Hi-Fi sammenheng i mange år helt til jeg begynte å a/b teste kabler (med en switch eller en annen persons hjelp) Jeg har hørt kanskje overraskende stor forskjell på enkelte kabler faktisk (alt er relativt, og hvis man ikke forventer seg noen som helst forskjell så kan lite bli mye) men dette med at dyrt er best og gjerne grunnet en eller annen fantasifull teori om geometri og ledermaterialer er vanskelig å fordøye for min del. La meg si det slik at jeg ganske fort kvittet meg med det meste av riktignok pene og snasne kabler til tusener av kroner og heller gikk for det jeg mente låt best (om jeg i det hele tatt registrerte noen forskjell) dette var skuffende ofte relativt kjipe greier - typisk solidcore kobberkabler og kjedelige coax kabler fra radio/dataindustrien til bare noen kronestykker for meteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalkabler? :huh:

Han mener kabler som er tiltenkt digitale signaler. Eksempelvis S/PDIF, HDMI, etc.

Det første spørsmålet jeg da ville stilt er hvilket anlegg du har.

Anlegget er helt OK, men ingenting fantastisk dyrt i audiofil målestokk. Dali Ikon mk2 og Denon amp. Derimot er lytteromet forholdsvis påkostet og tunet, så hvis det må bedre rom og bedre anlegg til for å klare å høre forskjell på kabler, så stiller jeg meg spørrende til hvor stor denne forskjellen egentlig skal være.

Men hey, jeg kan gjerne troppe opp hjemme hos deltakeren dersom det foretrekkes, men da vil jeg ha flybilletten inkludert i veddemålspotten. :)

Ja, det er forskjell på kabler, men de koker ned til følgende:

- Signalkabler må ha god nok skjerming og lav nok kapasitans.

- Høyttalerkabler må ha høy nok ledeevne.

Merk hvordan jeg bruker ordet nok her. Signalkabelen må ha lav nok kapasitans til at den ikke mister info under 20 - 25 KHz. Det blir ingen magisk lydforbedring om kapasitansen er lavere enn nødvendig. Skjermingen er i tillegg god nok i de aller fleste kabler, når strekket i et typisk hifi-anlegg er på ca. 1 meter. "Lakrissnører" har god nok skjerming. Det blir heller ingen magisk forbedring om høyttalerkablene har høyere ledeevne enn nødvendig. I tillegg bør det nevnes at den beste måten å øke ledeevnen på er å øke tverrsnittet på lederen. Å begynne å tulle med sølv er dyrere samtidig som det gjør kabelen stivere og mindre robust. Kobber er plenty godt nok så lenge tverrsnittet er høyt nok. :)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.