Web Analytics
Jump to content

Høytaler kabel


johs
 Share

Recommended Posts

Som regel så står toppen og kabinettet dønn i ro, så der har jeg ikke vært så allverdens kresen med kabel, så lenge det er en kabel som er beregnet/laget for å brukes sammen til denne bruken: høyttalerkabel og ikke instrumentkabel.

Det er mest for instrumentkabler at man tenker på god kvalitet fordi de blir fortere slitt. Men vil du ha en solid kabel likevel, så har jeg nettopp kjøpt kabler fra Monster Cables som virker meget solide, Trond/Powerguitar har også Armor Gold som ikke er så allverdens dyre.

Kjøp normal lengde på kabel, ikke vits å kjøre 9 meter kabel dersom du bare trenger 1 meter.

Link to comment
Share on other sites

Supreme (faktisk) har gode høytallerkabler tror de jeg har er på to meter, tåler en trøkk under forflytting og (føltes ut som) gav meg mer bunn enn de andre kablene jeg hadde før.

ps. hvis gramatikken er feil, så er det fordi jeg har vært i komf. og er lettere beruset.

Link to comment
Share on other sites

Å ha en skjermet kabel mellom topp og kabinett er fullstendig bortkastet. Det samme er sølvkabel og annet fancy mikkmakk. Vi snakker om såpass kraftige signalstyrker at RF-støy og kapasitans ikke vil ha en dritt å si.

Det du trenger er en uskjermet tolederkabel beregnet på høyttalerbruk, og som har gode solide plugger. Disse kablene har tykkere kobberledere enn instrumentkabler. Godt nok tversnitt er alfa-omega, alt annet er "mumbo jumbo".

De fleste gitarforhandlere BØR ha slikt inne, men vær litt påpasselig når du handler, da det finnes en og annen idiot som vil prakke på deg en vanlig instrumentkabel til dette bruket, da enkelte rett og slett ikke ved bedre. Noe som er kjipt dersom du har planer om å ikke ødelegge forsterkeren din på grunn av varmgang i kabelen og kortslutning som resultat.

Edited by GummiTZ
Link to comment
Share on other sites

ja, man kan bruke mye rart, men det folk glemmer er at det kan være lurt å ha en kabel som er godt isolert mellom top og kabinett.. På den måten fjerner du mye støy, og kabelen fanger opp mye mindre forstyrrelser fra annet elektronisk utstyr (som det ofte er en del av på f.eks en scene)

En virkelig feit kabel med et godt strømmedene materiale (kabel med sølvlegert kobber koster ikke skjorta) med god isolering vil lede signalet mye bedre, og du kan godt høre forskjell med mer fylde i lyden og tightere bass (hvilke forskjeller man opplever kommer jo selvfølgelig helt an på hvilen forsterker og høyttaler-elementer du bruker..)

Når det bare er snakk om ca en halv meter er prisene for ""high end kabler""" relativt lave, i forhold til de 5-6 meterne man ofte har fra gitar til forsterker..

å bruke Hi-Fi kabel til dette er slettes ingen dum idè. Med litt loddeutstyr, en liten kabel og to Jack plugger har du plutselig en fantastisk kabel for ganske lite penger. Trekker du kabelstrømper på utsiden, og setter heatshrink gummi over kontaktpunktene gjør du den også fryktelig robust.

Det bedrøvelige faktum er at de fleste høytalerkabinett har billigste type tynne "low end kabler" fra jack-inntaket til høytalerne.

Da er det begrenset hva man kan få til med å overdimensjonere kabelen på utsiden høytalerkabinettet.

Link to comment
Share on other sites

gode ledere er fremdeles bra

Helt enig i det. Men definisjonen "gode ledere" avgjøres kun av tverrsnittet. Stort nok tversnitt = god nok kabel. :)

Gitaramper peaker skjelden over 150W output. De aller aller fleste kabler som selges som høyttalerkabler har stort nok tverrsnitt til å håndtere dette problemfritt. Anbefaler Supreme sine (som whiplash også nevner), som er lett tilgjengelige hos 4sound.

Edited by GummiTZ
Link to comment
Share on other sites

Støy og skjermede kabler??? Til høytalere er det større strømmer enn i instrumentkabel som overhodet ikke påvirkes. Når man skjermer kabel vil man få større kapasitans, større strømmer gir større elektromagnetisk felt, og dette påvirker signalet. Åpne opp forsterkere og høytalerkabinett og se hva som brukes der, det er ikke noe magisk superduperkosteskjorta kabler i bruk. Man er nødt å ha stort tverrsnitt, det er eneste kvaliteten disse amp-kabinett-kablene må ha. Strømkabel til støvsuger er ganske myk, som er bra når man drar rundt på utstyret, det er laget av mange slankere kobbertråder som faktisk er en god kvalitet i høytalerkabler mht skineffect og evnen til å lede strømmer. Eneste minuset er at det er vanskelig å vite om materialtrettheten (mulige brudd) inne i slike kabler, men også på dette området er de mer robuste enn stivere kabler.

Har vært med å testet et highend stereoanlegg med ett av landet hifi-magasiner, best "score" fikk stive strømkabler…

Link to comment
Share on other sites

En virkelig feit kabel med et godt strømmedene materiale (kabel med sølvlegert kobber koster ikke skjorta) med god isolering vil lede signalet mye bedre, og du kan godt høre forskjell med mer fylde i lyden og tightere bass (hvilke forskjeller man opplever kommer jo selvfølgelig helt an på hvilen forsterker og høyttaler-elementer du bruker..)

For det første er en virkelig feit kabel unødvendig. På lengder fra 50-100cm holder en standard 2,5 kvadrat kabel leeeenge. Om den kommer fra en støvsuger, gammel pc eller fra hi-fi klubben spiller ingen rolle.

Jeg har eid masse "High-End" kabler til tusenvis av kroner pr meteren og har to erfaringer:

- De har ofte en overraskende lav samlet ledertykkelse, ganske enkelt fordi det er begrenset hvor tykk en slik leder trenger å være, samt at materialprisen på f.eks sølv er relativt høy.

- Lydforskjellene er overraskende små, og ofte ikke eksisterende med mindre du har et meget påkostet hi-fi anlegg og lengden på kabelen overstiger 3-5 meter.

Lydforskjell på forsvarlig dimensjonerte høyttalerkabler på en gitarforsterker? Nei, da skal du legge til mye velvilje tror jeg.

Når alt dette er sagt - En god og solid kable er aldri feil. God strekkavlastning og solide dimensjoner sørger gjerne for at kabelen lever lenger og ikke gir deg trøbbel underveis. Så i så måte er det du skriver fornuftig nok.

Link to comment
Share on other sites

Ser fremdeles ikke hvordan det kan spille så utrolig mye rolle på hifi anlegg, men ikke spille noen rolle i det heletatt på gitarforsterkere / kabinetter.

Det spiller ikke utrolig stor rolle på Hi-Fi heller - gjør en blindtest på deg selv og hør hva du egentlig hører når du kan switche mellom to kabler. Kabler til hi-fi har mye med "feel" å gjøre. Vi tror gjerne at noe som koster mye, føles massivt osv må være bra/bedre, men realiteten kan ofte være en helt annen, eller forskjellen fryktelig liten.

Grunnen til at det spiller så liten rolle på en gitarforsterker er fordi kabelstrekket er så kort, samt at så små nyanser blir ubetydelige i gitarforsterkersammenheng. En ting er et fullrange hi-fi anlegg hvor man tar utgangspunkt i en kjent referanse (musikken) og ønsker en så nøytral gjengivelse som mulig - noe annet er en gitarforsterker som skal gjengi et begrenset frekvensområde og hvor vi innfører kraftig ulinearitet med vitende vilje for å forme lyden.

Lydorskjellene vi snakker om her er langt mindre enn om du vrir en av tonekontrollene til klokken 9 fremfor 8.30 fra gang til gang du stiller på f.eks diskantkontrollen. Og hva er fasit i den sammenheng? Nettopp, det eksisterer ikke noe riktig og galt, derav er slike små nyanser stort sett uinteressante i gitarsammenheng og det eksisterer langt bedre, billigere og mer effektive metoder for å endre lydbildet.

Og av alle kabler i både hi-fi og gitarsammenheng er høyttalerkablene de som påvirker lyden minst. Signalkablene derimot kan ha mer å si, spesielt i gitarsammenheng (selv om de tonale effektene vi snakker om kan reduseres eller kompenseres for, med enklere midler enn å ta i bruk fantasifullt prisede vidunderkabler av ymse opphav)

Men igjen - å anbefale en solid dimensjonert høyttalerkabel er ikke ufornuftig det. Som mange har erfart er soliditet ganske viktig, spesielt over tid.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at dere har rett, men ser bare ikke helt hvorfor det skal fungere slik.

Derfor:

Vi snakker om såpass kraftige signalstyrker at RF-støy og kapasitans ikke vil ha en dritt å si.

I tillegg til store signaler, så blir ikke støy forsterket x antall ganger som i en instrumentkabel, ettersom i en høyttalerkabel så havner den helt på slutten av kjeden. I en instrumentkabel, så havner støyen helt fremst i kjeden og blir forsterket maange ganger.

:P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.