Web Analytics
Jump to content

Høytaler kabel


johs
 Share

Recommended Posts

Som regel så står toppen og kabinettet dønn i ro, så der har jeg ikke vært så allverdens kresen med kabel, så lenge det er en kabel som er beregnet/laget for å brukes sammen til denne bruken: høyttalerkabel og ikke instrumentkabel.

Det er mest for instrumentkabler at man tenker på god kvalitet fordi de blir fortere slitt. Men vil du ha en solid kabel likevel, så har jeg nettopp kjøpt kabler fra Monster Cables som virker meget solide, Trond/Powerguitar har også Armor Gold som ikke er så allverdens dyre.

Kjøp normal lengde på kabel, ikke vits å kjøre 9 meter kabel dersom du bare trenger 1 meter.

Link to comment
Share on other sites

Supreme (faktisk) har gode høytallerkabler tror de jeg har er på to meter, tåler en trøkk under forflytting og (føltes ut som) gav meg mer bunn enn de andre kablene jeg hadde før.

ps. hvis gramatikken er feil, så er det fordi jeg har vært i komf. og er lettere beruset.

Link to comment
Share on other sites

Å ha en skjermet kabel mellom topp og kabinett er fullstendig bortkastet. Det samme er sølvkabel og annet fancy mikkmakk. Vi snakker om såpass kraftige signalstyrker at RF-støy og kapasitans ikke vil ha en dritt å si.

Det du trenger er en uskjermet tolederkabel beregnet på høyttalerbruk, og som har gode solide plugger. Disse kablene har tykkere kobberledere enn instrumentkabler. Godt nok tversnitt er alfa-omega, alt annet er "mumbo jumbo".

De fleste gitarforhandlere BØR ha slikt inne, men vær litt påpasselig når du handler, da det finnes en og annen idiot som vil prakke på deg en vanlig instrumentkabel til dette bruket, da enkelte rett og slett ikke ved bedre. Noe som er kjipt dersom du har planer om å ikke ødelegge forsterkeren din på grunn av varmgang i kabelen og kortslutning som resultat.

Edited by GummiTZ
Link to comment
Share on other sites

ja, man kan bruke mye rart, men det folk glemmer er at det kan være lurt å ha en kabel som er godt isolert mellom top og kabinett.. På den måten fjerner du mye støy, og kabelen fanger opp mye mindre forstyrrelser fra annet elektronisk utstyr (som det ofte er en del av på f.eks en scene)

En virkelig feit kabel med et godt strømmedene materiale (kabel med sølvlegert kobber koster ikke skjorta) med god isolering vil lede signalet mye bedre, og du kan godt høre forskjell med mer fylde i lyden og tightere bass (hvilke forskjeller man opplever kommer jo selvfølgelig helt an på hvilen forsterker og høyttaler-elementer du bruker..)

Når det bare er snakk om ca en halv meter er prisene for ""high end kabler""" relativt lave, i forhold til de 5-6 meterne man ofte har fra gitar til forsterker..

å bruke Hi-Fi kabel til dette er slettes ingen dum idè. Med litt loddeutstyr, en liten kabel og to Jack plugger har du plutselig en fantastisk kabel for ganske lite penger. Trekker du kabelstrømper på utsiden, og setter heatshrink gummi over kontaktpunktene gjør du den også fryktelig robust.

Det bedrøvelige faktum er at de fleste høytalerkabinett har billigste type tynne "low end kabler" fra jack-inntaket til høytalerne.

Da er det begrenset hva man kan få til med å overdimensjonere kabelen på utsiden høytalerkabinettet.

Link to comment
Share on other sites

gode ledere er fremdeles bra

Helt enig i det. Men definisjonen "gode ledere" avgjøres kun av tverrsnittet. Stort nok tversnitt = god nok kabel. :)

Gitaramper peaker skjelden over 150W output. De aller aller fleste kabler som selges som høyttalerkabler har stort nok tverrsnitt til å håndtere dette problemfritt. Anbefaler Supreme sine (som whiplash også nevner), som er lett tilgjengelige hos 4sound.

Edited by GummiTZ
Link to comment
Share on other sites

I tillegg til store signaler, så blir ikke støy forsterket x antall ganger som i en instrumentkabel, ettersom i en høyttalerkabel så havner den helt på slutten av kjeden. I en instrumentkabel, så havner støyen helt fremst i kjeden og blir forsterket maange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Støy og skjermede kabler??? Til høytalere er det større strømmer enn i instrumentkabel som overhodet ikke påvirkes. Når man skjermer kabel vil man få større kapasitans, større strømmer gir større elektromagnetisk felt, og dette påvirker signalet. Åpne opp forsterkere og høytalerkabinett og se hva som brukes der, det er ikke noe magisk superduperkosteskjorta kabler i bruk. Man er nødt å ha stort tverrsnitt, det er eneste kvaliteten disse amp-kabinett-kablene må ha. Strømkabel til støvsuger er ganske myk, som er bra når man drar rundt på utstyret, det er laget av mange slankere kobbertråder som faktisk er en god kvalitet i høytalerkabler mht skineffect og evnen til å lede strømmer. Eneste minuset er at det er vanskelig å vite om materialtrettheten (mulige brudd) inne i slike kabler, men også på dette området er de mer robuste enn stivere kabler.

Har vært med å testet et highend stereoanlegg med ett av landet hifi-magasiner, best "score" fikk stive strømkabler…

Link to comment
Share on other sites

En virkelig feit kabel med et godt strømmedene materiale (kabel med sølvlegert kobber koster ikke skjorta) med god isolering vil lede signalet mye bedre, og du kan godt høre forskjell med mer fylde i lyden og tightere bass (hvilke forskjeller man opplever kommer jo selvfølgelig helt an på hvilen forsterker og høyttaler-elementer du bruker..)

For det første er en virkelig feit kabel unødvendig. På lengder fra 50-100cm holder en standard 2,5 kvadrat kabel leeeenge. Om den kommer fra en støvsuger, gammel pc eller fra hi-fi klubben spiller ingen rolle.

Jeg har eid masse "High-End" kabler til tusenvis av kroner pr meteren og har to erfaringer:

- De har ofte en overraskende lav samlet ledertykkelse, ganske enkelt fordi det er begrenset hvor tykk en slik leder trenger å være, samt at materialprisen på f.eks sølv er relativt høy.

- Lydforskjellene er overraskende små, og ofte ikke eksisterende med mindre du har et meget påkostet hi-fi anlegg og lengden på kabelen overstiger 3-5 meter.

Lydforskjell på forsvarlig dimensjonerte høyttalerkabler på en gitarforsterker? Nei, da skal du legge til mye velvilje tror jeg.

Når alt dette er sagt - En god og solid kable er aldri feil. God strekkavlastning og solide dimensjoner sørger gjerne for at kabelen lever lenger og ikke gir deg trøbbel underveis. Så i så måte er det du skriver fornuftig nok.

Link to comment
Share on other sites

Ser fremdeles ikke hvordan det kan spille så utrolig mye rolle på hifi anlegg, men ikke spille noen rolle i det heletatt på gitarforsterkere / kabinetter.

Det spiller ikke utrolig stor rolle på Hi-Fi heller - gjør en blindtest på deg selv og hør hva du egentlig hører når du kan switche mellom to kabler. Kabler til hi-fi har mye med "feel" å gjøre. Vi tror gjerne at noe som koster mye, føles massivt osv må være bra/bedre, men realiteten kan ofte være en helt annen, eller forskjellen fryktelig liten.

Grunnen til at det spiller så liten rolle på en gitarforsterker er fordi kabelstrekket er så kort, samt at så små nyanser blir ubetydelige i gitarforsterkersammenheng. En ting er et fullrange hi-fi anlegg hvor man tar utgangspunkt i en kjent referanse (musikken) og ønsker en så nøytral gjengivelse som mulig - noe annet er en gitarforsterker som skal gjengi et begrenset frekvensområde og hvor vi innfører kraftig ulinearitet med vitende vilje for å forme lyden.

Lydorskjellene vi snakker om her er langt mindre enn om du vrir en av tonekontrollene til klokken 9 fremfor 8.30 fra gang til gang du stiller på f.eks diskantkontrollen. Og hva er fasit i den sammenheng? Nettopp, det eksisterer ikke noe riktig og galt, derav er slike små nyanser stort sett uinteressante i gitarsammenheng og det eksisterer langt bedre, billigere og mer effektive metoder for å endre lydbildet.

Og av alle kabler i både hi-fi og gitarsammenheng er høyttalerkablene de som påvirker lyden minst. Signalkablene derimot kan ha mer å si, spesielt i gitarsammenheng (selv om de tonale effektene vi snakker om kan reduseres eller kompenseres for, med enklere midler enn å ta i bruk fantasifullt prisede vidunderkabler av ymse opphav)

Men igjen - å anbefale en solid dimensjonert høyttalerkabel er ikke ufornuftig det. Som mange har erfart er soliditet ganske viktig, spesielt over tid.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at dere har rett, men ser bare ikke helt hvorfor det skal fungere slik.

Derfor:

Vi snakker om såpass kraftige signalstyrker at RF-støy og kapasitans ikke vil ha en dritt å si.

I tillegg til store signaler, så blir ikke støy forsterket x antall ganger som i en instrumentkabel, ettersom i en høyttalerkabel så havner den helt på slutten av kjeden. I en instrumentkabel, så havner støyen helt fremst i kjeden og blir forsterket maange ganger.

:P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.