Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sustainblokk/bro til Stratocaster


Torgersen

Anbefalte innlegg

Har ganske nylig anskaffet meg en standard Fender Stratocaster fra 1979. Flott gitar med bra lyd og feel!

Så til spørsmålet: Gjengene i hullet til vib-armen er helt borte, så armen kan ikke monteres fast.

Mener å ha lest et eller annet for lenge siden om at det lydmessig kan være noe å hente på å skifte bro/sustainblokk.

Noen som har erfaring med dette, eventuellt kan tipse meg om gode produkter til formålet? Vil gjerne beholde selve broa orginal dersom det går an å få byttet bare selve blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Callaham bro og stemmeskruer på en american standard tele, og den ble som en ny gitar etter byttet. Langt mer resonant og balansert en tidligere.

Litt tungvint måte å bestille på, da du må fylle ut et skjema, scanne inn og sende på mail, men det gikk greit. Betalte med VISA.

Den ene stratten min skal få samme behandlingen så snart jeg får råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callaham er top notch! Men leter du etter noe rimeligere har de helt ok ting hos f.eks guitarfetish.com

Husk å skifte arma med det samme, uansett hva du kjøper, ellers ender du fort opp med nye problemer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Har skjønt at Callaham er kremen, men det er passelig dyrt...

Lukter faktisk på en Wilkinson tremolo med vintage-spec... Noen som vil kime inn med erfaringer på Wilkinson? Får generelt god omtale på nettet ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilkinson eksisterer i litt ulike utgaver. De dyreste Vintage typene er helt greie. Helt på linje med original Fender mekanikk og ofte litt forbedret på en del områder. Hvis du bare skal skifte blokka passer ikke wilkinson, men hos GFS (som nevnt) har de både stål og messingblokker.

Ellers lager f.eks Gotoh også helt greie vintage tremoloer som er benyttet på ganske kostbare gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg, Greener, at blokka og stålplata på broen min er i ett og samme stykke... Det går altså ikke an å bytte bare blokka. Var ikke klar over dette i utgangspunktet. Så jeg må nok bytte hele greia. Mulig min lokale musikkforhandler har liggende en Wilkinson-trem som kan passe. Skal iallefall ta en titt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Det kan jeg aldri huske å ha sett. Hvis dette er en vintage tremolo er dette noe helt unikt så vidt jeg vet. Poenget er jo at blokka og tremplaten er laget av ulike materialer og på helt ulik måte, så da må de i så fall være naglet eller limt sammen.

Er det ingen monteringskruer plassert under sadlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen monteringsskruer nei:) Har fått noen tilbakemeldinger på vintagegitar-forumet på at disse broene fra denne perioden ikke er særlig ettertraktet, og at det lydmessig skal være mye å hente på å bytte den.

Blokka og plata er nok garantert ikke samme stykke som jeg skrev, men de er iallefall forent "usynlig".

Endret av Torgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.