Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billige studiomonitorer - Under tusenlappen?


Anbefalte innlegg

Ville heller gått for et sett med hodetelefoner i samme pris, der finner du mer Value For Money enn på monitorer til tusenlappen...

Greit nok, de vil nok lage noe lyd som forteller deg hva som skjer, men de er veldig langt fra god/grei gjengivelse, som man er ute etter i en studiomonitor. Hodetelefoner til samme pris kan lettere gjengi både bass, diskant og mellomtone bedre enn rimelige monitorer, sikkert fjell av folk som er uenige med meg, men dette er dåg mine erfaringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senheiser og Shure har jeg mange gode erfaringer med.

Så har vi jo også mange Sony fans som synes at de lager hodetelefoner av typen mye for pengene...

Uansett, både høyttalere og hodetelefoner er smak og behag, greit med forumtips, men dra rundt og hør på forskjellige ting...

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke et par gode passive høyttalere til tusen kroner engang - da kan du tenke deg hvor lite et sett aktive høyttalere til denne prisen fortjener betegnelsen studiomonitor..

Kjøp heller et sett brukte hi-fi høyttalere hvis du har tilgang til en forsterker av ok kvalitet. Da har du fort et oppsett som fungerer helt ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hodetelefoner ja. hmmm..

M-Audio har gode studio-monitorer, og disse låter vel greit i forhold til prisen. Ikke i forhold til mye annet...

Brukte Hi-Fi høyttalere er jo en god idè, men vær obs på at ikke alle hifi høyttalere er bygget for nøytralt gjengivelse, og farger ofte lyden med f.eks mer bass... Studiomonitorer låter som regel langt flatere, mer nøytral og...kjedeligere.. enn en hifi høyttaler.

Ingen mulighet til å spare opp et par lapper til? Da begynner det å ligne på noe, man trenger ikke å være professor lyd for å høre forskjellen på de du linket og f.eks Disse

Tar hensyn til at ikke alle har like store krav til lyd og gjengivelse, men det er nesten bortkastet å kjøpe monitorer til 1000,- for å deretter oppgradere dem til noe bedre en kort stund etterpå. Høyttalere er ting man kan eie fryktelig lenge, og da er det greit å legge litt i dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hodetelefoner ja. hmmm..

M-Audio har gode studio-monitorer, og disse låter vel greit i forhold til prisen. Ikke i forhold til mye annet...

Brukte Hi-Fi høyttalere er jo en god idè, men vær obs på at ikke alle hifi høyttalere er bygget for nøytralt gjengivelse, og farger ofte lyden med f.eks mer bass... Studiomonitorer låter som regel langt flatere, mer nøytral og...kjedeligere.. enn en hifi høyttaler.

Ingen mulighet til å spare opp et par lapper til? Da begynner det å ligne på noe, man trenger ikke å være professor lyd for å høre forskjellen på de du linket og f.eks Disse

Tar hensyn til at ikke alle har like store krav til lyd og gjengivelse, men det er nesten bortkastet å kjøpe monitorer til 1000,- for å deretter oppgradere dem til noe bedre en kort stund etterpå. Høyttalere er ting man kan eie fryktelig lenge, og da er det greit å legge litt i dem :)

Må nok gå i tenkeboksen litt. Det er jo bare enkle demoer og riff til bandet jeg skal ta opp så jeg har ikke voldsomme krav til lyden, men er jo kjent med at når man først har kjøpt noe som ikke er helt supert begynner man kjapt å tenke på neste investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med veldig overdrevet bass og sånn er ikke noe problem med relativt små høyttalere. Rull av diskant og bass til klokken 10 på tonekontrollene på hififorstereren, så er det ikke langt unna at du har monitorlyd i de fleste kurante 20 litere. Du får bedre lyd av det enn aktive monitorer til en tusenlapp.

Jeg menerikke at dette er en knall- løsning, men det er noe som kommer til å virke helt greit. Du finner jo selv ut med erfaring hvor "tørt" det bør spilles for at du skal kunne mikse fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Hi-Fi høyttalere er jo en god idè, men vær obs på at ikke alle hifi høyttalere er bygget for nøytralt gjengivelse, og farger ofte lyden med f.eks mer bass... Studiomonitorer låter som regel langt flatere, mer nøytral og...kjedeligere.. enn en hifi høyttaler.

De fleste "bokhylle" Hi-Fi høyttalere av en viss kvalitet er langt mer nøytrale enn "monitorer" til en tusenlapp. F.eks er Yamaha NS10 (som er tidenes mest brukte monitorer gjennom tidene) alt annet enn nøytrale, og ganske verdiløse med mindre man er klar over hvordan de farger lyden.

Se etter (gjerne litt eldre) Engelske eller Europeiske småhøyttalere så har du i praksis riktig så nøytrale høyttalere som vil gjøre en helt kurrant jobb, kombinert med et godt headset. B&W, Royd, Mission, ProAc, Dynaudio, Monitor Audio, Enkelte Dali modeller, Kef, Celestion etc.. er aktuelle merker. Får du en overdreven bassgjengivelse lager du en propp av skumgummi for bassrefleksporten.

Det er ingen tilfeldighet at mange av disse høyttalerne er bygget for, og har blitt brukt til nettopp monitoring gjennom tidene. (B&W Matrix serie, Kef LS2/a etc) Holder det for Abbey Road Studios, BBC og NRK holder det nok for hjemmeproduksjon av musikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tilfeldighet at mange av disse høyttalerne er bygget for, og har blitt brukt til nettopp monitoring gjennom tidene. (B&W Matrix serie, Kef LS2/a etc) Holder det for Abbey Road Studios, BBC og NRK holder det nok for hjemmeproduksjon av musikk også.

Abbey road sitter vel med 3 B&W 800 Diamond som front, og to bak, og 5 (?) B&W HTM2 Diamond i tak bak.

800 høyttalerne er (hvis jeg husker rett) Bi-Ampet med to Classè CA-m600 monoblokker per høyttaler. (usikker hva de kjører på HTM i tak...)

Selvfølgelig låter dette oppsettet riktig til editing og mastering, når både høyttalerne og forsterkerne er bygget for å prøve å oppnå perfekt gjengivelse.

Mens B&W 686 (som kanskje blir realistisk å lete etter for budsjettet til trådstarter) er bygget for å låte fint og bra til stuemusikk. Til den prisen har de ikke muligheter til å bruke materialer og oppbygning som minner om 800 serien.

Men sier heller ikke at det er umulig å bruke Hi Fi høyttalere til monitoring nej...

Får du tak i for eksempel et par DM686, Dali Lektor/zensor, vil du ha noe som fungerer langt bedre enn de studio monitorene du linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens B&W 686 (som kanskje blir realistisk å lete etter for budsjettet til trådstarter) er bygget for å låte fint og bra til stuemusikk. Til den prisen har de ikke muligheter til å bruke materialer og oppbygning som minner om 800 serien.

Nei, selvsagt ikke, men et par LS2 eller en eldre B&W Matrix modell er slett ikke umulig å skaffe. Du må huske at et par 805Matrix kostet ikke mange tusenlappene i Norge, og nettopp de høyttalerne ble brukt til nærfelt hos f.eks Abbey Road. Forøvrig er de aller fleste Hi-Fi forsterkere av en viss klasse laget for å være så nøytrale som mulig og inneholder LANGT bedre konstruert og bygget elektronikk enn de fleste rimelige studiomonitorer.

Så lenge vi snakker om aktive monitorer til 1-2 tusenlapper skal det ikke mye til for å finne et par brukte Hi-Fi høyttalere som ytelsesmessig knuser disse. Til tross for at man kanskje skulle tro det, er det ikke store forskjellen på å konstruere en monitor og en Hi-Fi høyttaler. Idealene er stort sett de samme (så lenge vi snakker om engelske/europeiske konstruksjoner i alle fall) men påkostede monitorer har gjerne noe mindre fasefeil ved delefrekvensen grunnet aktiv deling, samt at man har tatt høyde for at høyttalerne skal kunne plasseres tett opp til vegg uten at bassen heves for mye (men dette kan som nevnt relativt enkelt korrigeres)

Når jeg sier Hi-Fi så tenker jeg ikke på det som i all hovedsak omsettes på Elkjøp eller ting som er veldig "visuelt designet" men tradisjonell no-frills elektronikk / høyttalere som har blitt omsatt i stor skala av faghandelen de siste 20 årene eller så.

Et par studiomonitorer av noenlunde kvalitet koster fort rundt 3000,- pr par. For tusen kroner vil et par brukte Hi-Fi høyttalere av riktig kaliber og en grei integrert forsterker (som man ofte? har tilgjengelig) gjøre en langt bedre jobb enn hva man får for pengene om man skal handle "monitorer" i denne prisklassen. Jeg innser at det fordrer at man vet hva man kjøper, men det gjør ikke nødvendigvis tipset noe dårligere. Valget er jo å få noe som vil fungere fint til oppgaven, kontra noe som ikke vil ha noen særlig verdi, ganske enkelt fordi man ikke får det trådstarter søker til en så lav pris.

Jeg tror jeg står på den påstanden med mindre noen kan vise meg en rimelig monitor som faktisk fortjener den betegnelsen. Forøvrig har jeg konstruert en rekke høyttalere og "monitorer" fra bunnen av, så jeg mener jeg har grei peil på hva det er tale om.

Et godt tips kan jo være å forsøke å finne noen brukte monitorer til litt over tusenlappen da.

Edit: Brukte 5 sekunder på å finne et sett Celestion 5 på finn.no ... Prut de ned noen kroner og finn en grei forsterker så er du i gang. (selvsagt masse annet å velge i også, men jeg bruker ikke tid på dette med mindre trådstarter mener det kan være en farbar vei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.